דור העתיד: "מערכת החינוך לא עונה על צרכי התלמידים". adobestock

דור העתיד: "מערכת החינוך לא עונה על צרכי התלמידים"

תנועת "דור העתיד" צמחה מהשטח, מקולות התלמידים, שהרגישו שמערכת החינוך לא מתאימה להם - לא מבחינת הדרכים ולא מבחינת דרכי הלמידה וההערכה. "דור העתיד" היא תנועה של צעירים שרוצים לעשות שינוי מהותי במערכת החינוך ולמען בני הנוער. שוחחנו עם אלון וובר וניסאי חלבלי, שניים מחברי התנועה, שסיפרו לנו על המטרות והיעדים שלהם

  1. מי אמר שהדור של היום יושב מנגד ולא תורם למען החברה? מי אמר שהדור של היום "מבלה" את זמנו רק ברשתות החברתיות ולא מתעסק בפוליטיקה או בעתיד שלו? תנועת "דור העתיד" באה להוכיח לכולם שלבני הנוער אכפת ואפילו מאוד. התנועה הוקמה ב-2019 על ידי בני נוער שרוצים לפעול למען חינוך ועתיד טוב יותר מטרה לשפר את מערכת החינוך ולעדכן אותה כך שתכין את הנוער לאתגרים שצפויים לנו בעתיד. כיום חברים בתנועה עשרות בני נוער מכל רחבי הארץ ואנחנו שוחחנו עם אלון וובר (17) וניסאי חלבלי (17) - שניים מחברי התנועה.

    עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

השניים מספרים לנו כי התנועה צמחה מהשטח, מקולות המתלמידים שהרגישו שמערכת החינוך לא מכינה אותם כמו שצריך לעתיד. במסגרת פעילות התנועה הם ערכו סקרים, והרבה, בהם לקחו חלק עשרות אלפי בני נוער והמסקנה שלהם הייתה ברורה - דרוש שינוי במערכת החינוך.

"מערכת החינוך אינה מעודכנת ואינה מכינה אותנו כמו שצריך לעתיד", מספרים לנו וובר וחלבלי, "הרגשנו כי נושאים רבים עולים לשיח הציבורי חוץ מנושא החינוך שנדחק הצידה ולא מקבל את המקום הראוי לו. המצב היום במערכת החינוך פשוט אינו עונה על הצרכים של התלמידים. בתי הספר ממשיכים לפעול ממש כמו לפני 60 שנה, המקצועות אינם משתנים, דרכי ההוראה אינן מותאמות לתקופה ואין התייחסות למקצועות שנדרשים כדי להצליח במאה ה-21 כמו חשיבה ביקורתית, חינוך פיננסי, יזמות, מתמטיקה יישומית וכלים שיעזרו לנו לפתור את אתגרי העתיד. דרכי הלימוד ממשיכות להיות מבוססות בעיקר על שינון ולא על הבנה מעמיקה של החומר. הלימודים ממשיכים להיות כאלה שאינם מערבים את התלמידים אלא גורמים להם להיות פאסיביים בתהליך הלמידה שלהם".

וובר וחלבלי © צילום פרטי

השניים מפרטים את הנושאים שבוערים בהם ובקרב בני נוער רבים אחרים אותם הם מבקשים לייצג: "הרגשנו מחוייבים לעשות מעשה ולדאוג לעתיד שלנו וכך עלה הרעיון להקים מפלגה. הגשנו בג"צ שדורש להוריד את גיל הנבחרים לכנסת לגיל 16 על מנת שנוכל להקים מפלגה מן המניין. היה לנו חשוב להצהיר כוונות ולהראות שנושא החינוך הוא נושא מהותי לנו". 

"אנחנו מאמינים שהצרכנים החשובים והעיקריים של מערכת החינוך הם התלמידים עצמם אבל לצערנו מעולם לא שאלו את דעתנו או התייעצו איתנו בנושא החינוך. אנחנו כתלמידים נושמים את השטח ורואים לאן העולם מתקדם ובהתאם לכך רוצים ללמוד כלים שיעזרו לנו להצליח כאנשים בוגרים במאה ה-21. לצערנו לא הצלחנו בסופו של דבר לרוץ כמפלגה בבחירות, אך החלטנו להמשיך את הפעילות שלנו כתנועה".

  1. בסקר שערכתם עם פתיחת שנת הלימודים ורגע לפני הסגר עלו תוצאות מדאיגות - כמו העובדה ש- 77% מהתלמידים סבורים כי נושא החינוך לא מעניין את הפוליטיקאים בכנסת, 72% מהתלמידים אינם סבורים כי המקצועות שהם לומדים בבית הספר רלוונטיים לחיים האמתיים וכי 55% מהתלמידים אינם סבורים כי הלימודים בבית הספר מספיק חדשניים ומותאמים למאה ה-21.  האם אתם כמפלגה גם חושבים כך? האם אתם מרגישים שיש צורך בשינוי תכני ודרכי הלימוד?

"הסקר משקף לחלוטין את הדעה של התלמידים בישראל. אנחנו נמצאים בקשר עם תלמידים רבים ואף עם מורים והורים וכולנו מרגישים את אותו הדבר- נושא החינוך נדחק פעם אחר פעם הצידה. גם כאשר ישנו ניסיון לשנות, לא מדובר על שינוי משמעותי ובוודאי ששינויים אלה לא עולים להתייעצות איתנו, התלמידים. המקצועות שאנחנו לומדים בבית הספר לא מותאמים למאה ה-21 ואפשר לראות בבירור שחומר הלימוד, שיטות הלימוד ושיטות ההערכה פשוט נשארו אותו דבר במשך עשרות שנים בלי שמישהו יטרח לעדכן או לוודא שהדברים עדיין רלוונטיים. המטרה שלנו כמפלגה היא לפעול בדיוק לשינוי הדברים האלה. אנחנו מאמינים שמערכת החינוך זקוקה בדחיפות לשינוי תכני ודרכי הלימוד".

"המקצועות ושיטות הלימוד לא מותאמים למאה ה-21" © AdobeStock
  1. אם כך, אילו נושאים תרצו לראות במערכת הלימודים שהם כן רלוואנטים וחדשניים?

"נרצה לראות חיבור בין הלמידה בבית הספר לחיים האמיתיים, הקורונה היא הזדמנות מצויינת לכך. כולנו שומעים מילים כמו 'אקספוננציאלי' או רואים בחדשות גרפים שמסבירים על הקורונה אבל לא תמיד יש לנו את הכלים להבין את המידע. אפשר לחבר את הלימודים בבית הספר לחיים האמיתיים בכל כך הרבה דרכים - ללמוד על התפשטות מגיפות, על פיתוח חיסונים, להרחיב את הידיעות שלנו בעולם הרפואה, ללמוד מושגים בכלכלה שיעזרו לנו להבין את המשמעות של נתוני האבטלה, הגירעון הכלכלי, המשמעות הכלכלית של שמיים סגורים, אפשר גם ללמוד על ההתחממות הגלובלית, בעיות של צפיפות אוכלוסין ועוד. המאה ה-21 מזמנת לנו אתגרים ואנחנו כדור העתיד נצטרך להתמודד איתם, לכן חשוב לנו לרכוש כלים כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר".

  1. אבל, לא רק טענות, חברי המפלגה מביאים גם הצעות ודרכים חדשות ללמידה

  2. "אנחנו מאמינים שהתלמידים צריכים לקחת חלק פעיל בתהליך הלמידה שלהם. לדעתנו צריך להיות מעמד רשמי לתנועת 'דור העתיד' בכנסת כך שבכל פעם שנושא חינוכי יעלה לדיון, נציגי תנועת 'דור העתיד' תוכל לדאוג ולוודא שצרכי התלמידים מקבלים מענה. בנוסף לכך, לדעתנו התלמידים צריכים לקחת חלק פעיל בתהליך הלמידה בתוך בתי הספר- בבחירת תכני הלימוד, דרכי הלימוד ואף בהעברת התכנים עצמם. אנחנו חושבים שרק כאשר תלמידים יהיו מעורבים בתהליך הלמידה, נוכל ליצור למידה משמעותית".

  1. נפגשתם עם חברי הממשלה כדי להציג בפניהם את הדעות שלכם? 

"פנינו לחברי כנסת רבים וכמובן שגם פנינו לשר החינוך, יואב גלנט, ולקודמיו מספר פעמים. לאחרונה שלחנו לשר החינוך מכתב עם קריאה להתחיל את השינוי שמערכת החינוך כל כך זקוקה לו. כיום אנחנו נמצאים בקשר עם חבר הכנסת רם שפע, יו"ר ועדת החינוך. שפע הצטרף אלינו לכנס הנוער הדיגיטלי שערכנו במאי האחרון והוא מאוד מחובר לערכים ולעשייה שלנו בתנועה. קיימנו איתו פגישות בנושאים חינוכיים ולאחרונה הצטרפנו לאחת הפגישות של וועדת החינוך כדי להציג את אחד הפרויקטים שלנו- פרויקט החונכות. פרויקט החונכות הוקם בתקופת הקורונה על מנת לסייע למערכת החינוך לצלוח את האתגרים של הלמידה מרחוק. בפרויקט הזה תלמידים בוגרים יותר יחנכו תלמידים צעירים יותר ויסייעו להם בלמידה מרחוק, במטרה למנוע היווצרות פערים בקרב תלמידים בשכבות השונות. המודל שואף להקל על ההורים, לתמוך במורים, לשפר את חווית הלמידה של התלמידים הצעירים ואף להעצים את החונכים עצמם".

  1. כיום המפלגה פועלת במספר פרויקטים כדי להגשים את המטרות שלה, כמו פרויקט החונכות. פרויקט נוסף שהפעילה התנועה הוא פרויקט "בית הספר לחיים" - מערך הרצאות בנושאים מגוונים שהועברו ב-ZOOM.

  2. "ההרצאות היו בנושאים שלדעתנו חיוניים להצלחה בחיים כמו חינוך פיננסי וכלכלה, מתמטיקה, חשיבה ביקורתית, יזמות ועוד. השיעורים הועברו על ידי אנשי מדע, מובילי עמותות ופרויקטים חברתיים, מנכ"לים של חברות הייטק ועוד. ההרצאות מוקלטות ופתוחות לקהל הרחב בערוץ היוטיוב הייעודי של התנועה. בנוסף אנחנו מפעילים באופן שוטף שני עמודי אינסטגרם שכוללים תוכן ייחודי ומידע בנושאים שלדעתנו חיוניים לעתיד.  כמו כן, הפקנו מספר כנסים עבור בני נוער במטרה להתחבר לשטח ולהבין את הצרכים האמיתיים של בני הנוער. לצד זה כמובן אנחנו כל הזמן פועלים להרחבת וביסוס התנועה". 

 את הראיון הזה, מבקשים וובר וחלבלי לסיים בקריאה לשר החינוך: "אנחנו נמצאים כעת בתקופה שמערכת החינוך שוב נסגרה ועברה ללמידה מרחוק, ואין לדעת מתי נחזור לשגרה. אי וודאות זו הזדמנות מצויינת לשינוי. אנחנו קוראים לך לעשות צעד ראשון יחד איתנו לעדכון מערכת החינוך ולהתחיל את התהליך החשוב הזה שתנועת דור העתיד מובילה".

 

 

תגיות
תגובות