הילדים שהקימו פארק שעשועים וזכו בתחרות בינלאומית. רעיה אלטמן

הילדים שהקימו פארק שעשועים וזכו בתחרות בינלאומית

במסגרת פרויקט ״יוצרים שינוי״ של עמותת "רוח טובה" קבוצת ילדים בגילאי 8-12 המועצה האיזורית גדרות במקום הראשון על תכנון פארק שעשועים אתגרי, הממוקם במושב שדמה. תפסנו את אופק ואיתן, שניים מהילדים שלקחו חלק בפרויקט, לראיון קצר על החוויה המטורפת שעברו ועל הדברים שלקחו מהפרויקט להמשך החיים

עם פרוץ מגיפת הקורונה תכנית ״יוצרים שינוי״ העולמית הכריזה על אתגר בו נקראו ילדים להתאים מחדש פארקים באיזור מגוריהם למצב הנוכחי של עולם תחת מגיפת הקורונה. בתחרות לקחו חלק ואף זכו קבוצת ילדים מגדרות, שפיתחו פארק שעשועים אתגרי המאפשר פעילות גופנית לילדים בימים שכאלו במקום להיות סגורים בבתים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בשיחה עם אופק אבני ואיתן רפפורט, שניים מהילדים שהשתתפו בתחרות ולקחו חלק משמעותי בזכייה בה, הם סיפרו לנו על התכנית ״יוצרים שינוי״ ועל הדברים שלמדו על עצמם במהלך העבודה על הפרויקט שלהם.

איך הגיעה לאוזניכם הידיעה שקיימת תחרות כזו?

אופק: "ראינו מודעה בפייסבוק שהזמינה את כל הילדים בגדרות לבוא ולהגיד מה צריך להיות פה בקהילה, במה צריך לעשות שינוי. במקום להיות במסכים כל היום, היינו ביחד ויצרנו פארק שעשועים. עבדנו, יצרנו, ועשינו את מה שרצינו".

© באדיבות יחסי ציבור, יוצרים שינוי

ספרו לנו קצת על התהליך של הפרויקט שלכם 

איתן: "יש בפרויקט ארבעה שלבים. הראשון זה להרגיש - לחשוב על מה אנחנו רוצים ליצור בעצם. השני זה לדמיין - לחשוב איך אנחנו רוצים לעשות את זה. השלישי זה לעשות, שזה בעצם לעבוד, ליצור את השינוי האמיתי. הרביעי והאחרון זה לשתף- לפרסם את 'יוצרים שינוי' ולעודד עוד אנשים לעשות ולעזור לנו, לעבוד ולא להיות במקום כל היום".

איך היה שלב התכנון והבנייה?

אופק: "במפגש הראשון נפגשנו כולנו, כל הילדים העלו רעיונות של מה שצריך שיהיה בפארק ומה חסר בעצם בגדרות. התחלקנו לקבוצות בגלל הקורונה ולכל קבוצת ילדים היה רעיון משלהם והם גייסו את המנטורים שלהם - אנשים בוגרים וגדולים יותר מהקהילה כדי לעזור לנו. מלא אנשים מהקהילה באו לעזור לנו, רון רם שתרם את השטח כמובן גם בא לעזור לנו. היו עוד המון פרויקטים, זה היה מטורף".

כמה זמן לקח מהרגע שחשבתם על הרעיון עד שסיימתם לבנות את הפארק?

איתן: "חודש וחצי, מהר. לדעתי הכל בזכות שיתוף הפעולה של כולנו יחד. כולם השתמשו בחוזקות שלהם, כל מי שסיים את הפרויקט שלו הלך לעזור למישהו אחר וככה סיימנו את זה מהר מאוד. היו דברים שהיינו בטוחים שלא נוכל לעשות, אבל למדנו שבסוף אנחנו יכולים לעשות את זה ואפילו יותר טוב ממה שחשבנו".

© רעיה אלטמן

 

למה היה כל כך חשוב לכם באמת ליצור שינוי?

אופק: "אף אחד לא רוצה להישאר בבית כל היום ולא לעשות כלום, אז חשבנו שהכי כדאי יהיה לעבוד ולעזור. זה היה בתקופה של החופש הגדול כשכולנו היינו בבית, הרבה מקומות היו סגורים בגלל הקורונה, חלקנו היינו בקייטנות אבל אחר הצהריים לא היה לנו מה לעשות".

איתן: "כשהגענו ל'יוצרים שינוי' בגדרות זה נתן לנו דברים לעשות אחר הצהריים וזה כיף, אנחנו עושים דברים שחשובים לנו. במקום להיות במסכים בבית אנחנו עובדים ובעצם יוצרים בעצמנו את השינוי".

איך היה לייצג את ישראל ולזכות בתחרות בינלאומית?

אופק: "זה מטורף שאנחנו, גדרות, יישוב כזה קטן בישראל זכה מקום ראשון בתחרות הפארקים בעידן הקורונה. תחרות עולמית של 70 מדינות, זה מטורף. לא חשבנו לרגע שדבר כזה יקרה. חשבנו שאנחנו הולכים לעשות כיף, לא ידענו שאנחנו גם הולכים לזכות בתחרות עולמית. תוך חמש דקות זה כבר היה בפייסבוק ובווטצאפ ובכל מקום אפשרי, היו מאה תגובות כבר בעשר דקות הראשונות. זה היה מרגש בטירוף. כולנו היינו בהלם".

 

© באדיבות יחסי ציבור

 

© באדיבות יחסי ציבור

מה אתם לוקחים איתכם מהפרויקט הזה הלאה להמשך חייכם?

איתן: "עבודת צוות, שיתוף פעולה, לדעת שכל מה שאנחנו רוצים לעשות אנחנו יכולים ואפילו טוב יותר ממה שאנחנו חושבים, ושכל אחד יכול. אפשר ביחד, אפשר לבד, אבל כל אחד יכול". 

מה החוויה הזו לימדה אתכם על עצמכם?

אופק: "למדנו שאנחנו יכולים לעשות הכל. בהתחלה חשבנו 'איך נעשה את זה?', והבנו שאפשר לעשות הכל ושיש הרבה אנשים טובים מהקהילה שרצו לעזור לנו וגם באמת באו ועזרו. כל אחד היה בטוח שזה בלתי אפשרי ושזה יקח המון זמן, לפחות שנתיים. והנה - הצלחנו אחרי חודש וחצי. כולם התפלאו. לפני לא ידענו למה אנחנו מסוגלים, ועכשיו אני די בטוח שאנחנו כן".

© רעיה אלטמן

למה דווקא בתקופת הקורונה לדעתכם חשוב לקום ולעשות? 

איתן: "מכיוון שהיינו כל היום במסכים ולא נפגשנו פנים מול פנים, בית הספר לא היה פתוח והייתה למידה מרחוק בזום. לא נפגשנו כל כך הרבה זמן וברגע שהיוזמה הזו נפתחה נפגשנו עם חברים, עשינו, היינו קצת בשמש וקצת הוצאנו אנרגיות במקום להיות במסכים כל יום. זה היה ממש כיף".

 

״יוצרים שינוי״ היא תכנית חינוכית בינלאומית המעודדת יזמות ומעורבות חברתית של ילדים ובני נוער. התכנית בישראל מנוהלת על ידי עמותת ״רוח טובה״ מקבוצת אריסון ורותי סובל לוטנברג המנהלת הפדגוגית. את הפרויקט הובילה תמר רפפורט, מנחה ב"יוצרים שינוי"

 

 

תגובות