דברו יפה! כך הדיבור הפנימי משפיע עליכם . adobestock

דברו יפה! כך הדיבור הפנימי משפיע עליכם

"הדיבור הפנימי" זו הדרך שבה אנו מתקשרים עם עצמינו, זה יכול להיות באמצעות מילים או מחשבות. אם נדבר אל עצמנו לא יפה, הדיבור הפנימי יהפוך להיות כמו החבר הסכסכן. אבל, אם הדיבור הפנימי שלנו יהיה חיובי הוא יהיה כמו החבר המרים והמחזק - במה אתם בוחרים?

יש מישהו שהולך איתנו כמעט לכל מקום, הוא נמצא שם רוב הזמן, אבל אנחנו לא תמיד שמים לב אליו. לפעמים אנחנו רוצים שהוא יניח לנו קצת, יעזוב או ישתנה, אבל כשאנחנו לא מודעים אליו ולא ועושים איתו עבודה הוא הופך להיות כמו החבר "הסכסכן" הזה שמוריד אותנו ופוגע לנו במצב הרוח.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

תכירו את "הדיבור הפנימי" שלכם. "הדיבור הפנימי" זו הדרך שבה אנו מתקשרים עם עצמינו, זה יכול להיות באמצעות מילים או מחשבות. זה מה שאנחנו אומרים לעצמינו בכל מיני סיטואציות. 

כשקשה לי, האם אני אומר לעצמי: " אני טוב", "אני אצליח" , "אני יכול", "הם בעדי", אם כן זה אומר שיש לכם "דיבור פנימי" מחזק

אם בסיטואציות קשות אני אומר לעצמי: "אני גרוע" ,"אני חלש", "אני לא טוב בזה", "אני לא אצליח", "זה בלתי אפשרי". זה אומר שיש לכם "דיבור פנימי" מחליש.

© צילום: Fotolia

הדרך לשמוע את "הדיבור הפנימי" שלנו היא תשומת לב ומודעות לדברים שאני חושב או אומר לעצמי. תחשבו רגע מה אתם אומרים לעצמכם בדרך כלל בסיטואציות שונות - כשאני מנסה לפתור תרגיל ולא מצליח, כשאני עומד מול השער ומחטיא, כשאני לא מוזמן לאיזה מפגש ואחרים כן, כשזורקים לי הערה מעליבה.

דמיינו רגע מישהו שכשהוא נתקל בקשיים "הדיבור הפנימי" מחזק אותו, הוא אומר לעצמו משפטים כמו: "אני יכול", "קטן עליי", "אם אני ארצה זה יקרה". עכשיו דמיינו רגע מישהו אחר שבאותן סיטואציות משתמש ב"דיבור פנימי" מחליש "אין מצב", "חבל לנסות", "אני לא טוב בזה". למי יש יותר סיכוי להצליח בחיים, למי יהיה יותר נעים בחיים? 

כולכם כנראה תנחשו שלראשון. 

כשקורים לי דברים טובים האם אני מייחס את זה לדברים חיצוניים או פנימיים שלי? לדוגמא אם הצלחתי במבחן האם אני אומר לעצמי "הצלחתי כי המבחן היה קל" - ייחוס חיצוני, או שאני אומר לעצמי "הצלחתי בגלל שאני טוב" - ייחוס פנימי.

האם כשאני לא מצליח במשהו אני נוטה להכליל את זה על הכל? לדוגמא - נער שמנסה להתקרב למישהי מהכיתה והיא מסרבת לו. האם הוא אומר לעצמו בהכללה "אני לא טוב עם בנות", או שהוא אומר לעצמו "היא לא רצתה, אבל בטוח מישהי אחרת שמתאימה לי יותר תרצה".

כדי ש"הדיבור הפנימי" שלנו יחזק אותנו כדאי לאמץ סגנון דיבור שאם קורים לנו דברים טובים אנחנו נייחס את ההצלחות אלינו ולא לדברים חיצוניים.

© צילום: Shutterstock

אז איך משנים את "הדיבור הפנימי"?

  1. דבר ראשון להכיר בקיומו, רק אם נשים לב ל"דיבור הפנימי" שלנו, תהייה לנו אפשרות בחירה ב"דיבור פנימי" מחזק יותר. אפשר לתת ל"דיבור הפנימי" שלנו כינוי מצחיק ואז בכל פעם שנשים לב שהוא מגיע נקרא לו ככה, למשל -  הנה עוד פעם "שרוליק המוריד" הגיע....

  1. זו לא עובדה, זו מחשבה - בכל פעם שאני שמה לב לדיבור מחליש כמו למשל "את לא טובה עם חברות, לא יהיו לך חברות אף פעם", להגיד לעצמך "מה שאני אומרת לעצמי עכשיו זו לא עובדה זו רק מחשבה שלי".

  1. להתחיל לדבר אל עצמי יפה - אחרי ששמתי לב לקולות הפנימיים שלי, להוציא את קלפי העידוד שלנו ולהחליף את המילים המחלישות בכאלה שיחזקו אותי: "עשיתי את הכי טוב שאני יכולה", "יהיו לי עוד הזדמנויות לנסות", "אני טוב", "אני יכול", "אם אני ארצה אני אצליח".

והנה לכם תרגיל קטן לעצמכם כדי להתחיל - במהלך השבוע הקרוב תהיו "בלשי המחשבות" שלכם.  בכל פעם שתשימו לב ל"דיבור פנימי" מחליש תרשמו אותו במחברת.  זו תהייה התחלה נפלאה של "להתחיל לדבר אל עצמכם יפה"

 

כותבת המאמר היא דיקלה פוגל לבנשטיין - מאמנת אישית לבני נוער, מרצה ומנחת סדנאות

 

תגובות