חולמים בגדול? שבעה טיפים ליזם הצעיר והמתחיל . fotolia

חולמים בגדול? שבעה טיפים ליזם הצעיר והמתחיל

חולמים להקים סטארט אפ מצליח ומשגשג? חושבים שיש לכם רעיון מדהים למוצר או ליזמות חדשה? דני אביץ, יזם מצליח, מביא לנו שבעה טיפים מיוחדים שיעזרו לכם להתחיל ולהגשים את החלום שלכם

חולמים להקים סטארט אפ או אפליקציה ולא יודעים איך להתחיל? העצות הבאות עשויות לעשות לכם קצת סדר...

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

תעשו מה שאתם אוהבים

אני מאמין אמונה שלמה שאם אנחנו עושים מה שאנחנו אוהבים, נהיה טובים בו. אם נהיה טובים במה שאנחנו עושים, זה יתרגם את עצמו למטרות שלנו. בחרתי לפתוח עם הטיפ הזה, מכיוון שאם להודות על האמת - התוחלת של מיזמים טכנולוגיים היא שלילית. כלומר, רוב הסיכויים הם שהמיזם יכשל. על פי דו"ח של מכון המחקר IVC, תוחלת החיים הממוצעת של סטארט-אפים היא חמש שנים וחצי. פרק זמן לא מבוטל. נראה לי שכדאי להשקיע אותו במה שאתם באמת אוהבים.

© AdobeStock

הפרדה בין עיקר לטפל

להיות יזם זה כמו לעלות על רכבת הרים, עם לופים אינסופיים, כאשר הסוף לא ידוע. אני מאמין שכל סטארט-אפ צריך לאמץ את מטריקת "כוכב הצפון" שלו. אם ניקח לדוגמא שתי חברות גדולות - נראה ש"אמאזון" הגדירה את כוכב הצפון שלה כ"מספר המנויים האקטיביים ב-Prime" ו-Slack הגדירה את כוכב הצפון שלה כ"מספר ההודעות הפנים-ארגוניות שנשלחו".

כמובן שלעתים חברה מסויימת תשנה את כוכב הצפון שלה בהתאם לנסיבות. בימיה המוקדמים, Facebook הגדירה את כוכב הצפון שלה כ"מספר המשתמשים שמוסיפים 7 חברים במהלך 10 הימים הראשונים שלהם בפלטפורמה".

אני מאמין שמיקוד בכוכב הצפון, תאפשר לבצע את המשימות היום-יומיות, לצד אותו יעד שבאמת "מזיז את המחט", ואף יסייע בקבלת ההחלטות הנכונות - שיתמכו באותו כוכב הצפון.

תבנו מוצר שיש לו ביקוש

לא מעט חברות הוקמו כדי לפתור בעיה או כאב אמיתי, עמו היזם התמודד ולא מצא לו פתרון בשוק. אני בעד - לכאוב את הכאב באופן אישי, ולהבין את המקום של הלקוח העתידי, זה חשוב מאוד. אבל, כדאי לוודא שיש עוד אנשים שחולקים את אותו הכאב. לפני שאתם מתחילים לבנות את המוצר ועל-מנת להגדיל את הסיכויים שלו להגיע לשוק, אני מציע להתחיל עם מחקר שוק מקיף ולחבור לכמה Design Partners (חברות שלרוב יסייעו בתהליך האפיון וייהנו ממנו בחינם בתמורה לפידבקים, שיחות עם משקיעים פוטנציאליים וכדומה) כדי לוודא שיש שוק לפתרון שאתם בונים.

תעשו מחקר שוק
תעשו מחקר שוק © AdobeStock

אל תתאהבו במוצר שלכם

יזמים חייבים להרכיב את המשקפיים הוורודים, לא לפחד מקשיים (או "אתגרים") ולהבין איך להגיע ליעד הבא. מה קורה כשנתקלים בסימנים שמראים שאין ביקוש מטורף למוצר החלומות שלכם? הרבה יזמים לא מתייחסים לנורות אזהרה אלו, ומתרצים תירוצים שונים. בספרים העוסקים בהתנהגות כלכלית, ישנה לא פעם התייחסות ל"עלות שקועה". הכוונה היא לעלות ששולמה או הושקעה ולא ניתן לקבל עליה החזר. לכאורה, היא כבר לא אמורה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות הבאות שלנו. עם זאת, מחקרים מראים שעלות שקועה עלולה לגרום לנו להישאר עם השקעה לא טובה רק כי כבר השקענו בה הרבה כסף. לכן, במצבים אלה, אני דוגל באמרה "what was was was was", ובמקביל לחשוב: מה תהיה ההחלטה הטובה ביותר לחברה שלי מעתה ואילך?

צרו קשרים

חברים מהלימודים או ממקום עבודה שלכם זה מצוין, אך בדרך כלל זה לא מספיק. השלב הבא הוא להרחיב את רשת החברים שלכם, שהרי ידוע שעסקים עושים עם אנשים. אני טוען שעכשיו, בימי קורונה, זה אפילו עוד יותר קל. אפשר למפות ולפנות ליזמים או לאנשי מפתח של חברות בתחום (שעשויות להיות רלוונטיות), יועצים, משקיעים ועוד. כל אחד מהם עשוי לפתוח דלתות לאנשים נוספים, ככה התהליך מתחיל.

צרו קשרים
צרו קשרים © צילום: Shutterstock

לא לוותר

קחו בחשבון שיהיו טעויות. חלקן יהיו לא נעימות. למרות שיש אינסוף ציטוטים בנושא, בחרתי בזה של תומאס אדיסון שאמר "לא נכשלתי. רק מצאתי עשרת אלפים דרכים שלא עובדות". אם לא מנסים, לא טועים. זה בסדר ואף לגיטימי לטעות, כל עוד לא טועים פעמיים. מומלץ לאמץ גישה של Fail Fast - להבין שבוצעה טעות, לקום ולהמשיך הלאה.

תיהנו מהדרך

בסטארט-אפ, הכל קורה מהר יותר וגדול יותר. כך גם אי-הוודאות. ישנם כל כך הרבה סימני שאלה בדרך ונושאים עליהם אין לכם שליטה או ודאות, אבל הדבר היחיד שאתם כן יכולה להחליט ולקבוע הוא איך אתם מתייחסים למסע הזה. אז נכון, יהיו לחץ, לעתים יהיה לא קל, לילות לבנים, הרגשת בדידות ועוד. אבל תחשבו על זה ככה: נתקלתם בבעיה, הקמתם חברה, גייסתם צוות מעולה וגייסתם משקיעים עם חזון דומה. קבוצה של אנשים, שלרוב לא הכירו אחד את השני לפני, רתומים יחד למטרה משותפת, שתשפיע על אנשים בכל העולם. זה קסם. תיהנו מזה. 

כותב המאמר הוא דני אביץ - יזם סדרתי שהקים ומכר חברות. אביץ לוקח חלק ומרצה בפני בני נוער, במסגרת שיתוף הפעולה חדש בין ארגון ICON (אייקון) המחבר בין האוקסיסטם של ישראל ועמק הסיליקון, יחד עם עמותת "יוניסטרים" המקדמת יזמות עסקית וחברתית בקרב בני נוער מהפריפריה ומעניקה להם כישורי תעסוקה מתקדמים. במסגרת שיתוף הפעולה הזה, מתקיימים מפגשים חוצי יבשות בין אנשי הייטק בכירים, העובדים ומתגוררים בסיליקון ואלי, לבין בני הנוער מהעמותה. 

תגובות