גם ללא זכות הצבעה: כך הנוער יכול להשפיע. adobestock

גם ללא זכות הצבעה: כך הנוער יכול להשפיע

הבחירות לכנסת ה-24 התקיימו אתמול וכל מי שמעל גיל 18 יכול היה לממש את זכותו להצביע, אך מה עם אלו שעדיין לא יכולים ורוצים להשפיע? אספנו לכם חמש דרכים בהן אתם יכולים להשפיע, גם ללא זכות ההצבעה

בואו נודה בזה, זה לא תמיד פשוט להיות בן נוער במדינת ישראל. להיות כפוף להחלטות של ממשלה, שאין לך אפשרות לבחור בה או לא לבחור בה, זה לא תמיד עניין כל כך נעים. אבל חשוב לזכור, שלמרות שמבחינה חוקית אין בידינו את האפשרות לבחור ולהשפיע על מי יהיה ראש הממשלה הבא – אנחנו יכולים לקחת את המושכות לידינו ולהשפיע, לא פחות, בדרכים אחרות. אנחנו יכולים להשפיע על הסביבה הקרובה, על המדינה ואפילו על העולם! במיוחד עבורכם, אספנו חמש דרכים שבהן הנוער יכול להשפיע – גם בלי זכות הצבעה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

  1. להתנדב

יש משפט שאומר "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו". המשפט הזה מביע את הסיבה המדויקת לכך שהתנדבות היא מעשה כל כך חשוב ומבורך. הרי ההתנדבות משרה תחושת סיפוק כה אדירה' גם בלב "הנותן" וגם בלב "המקבל". היא עשויה במובנים רבים "להציל" קבוצות אוכלוסייה מסוימות שלרוב נדחקות הצידה מסדר היום ולהעניק להן את התחושה שרואים אותן, גם אם זה לא תמיד נראה כך. לכן, בין אם ההתנדבות מתקיימת עם קבוצה מסוימת ובין אם היא מתקיימת עם אדם אחד, היא יכולה לייצר אושר וסיפוק אדירים . אתם, כמתנדבים, תתמלאו בסיפוק ומשמעות, ועל הדרך גם תהפכו את העולם למקום טוב יותר.

  1. לשמור על איכות הסביבה

הסביבה שלנו היא מתנה ענקית. האפשרות שניתנה לנו לחיות על אדמת כדור הארץ היא זכות אדירה ועלינו להעריך אותה. אם לא נעשה זאת, זה בסופו של דבר יפגע בנו, אבל יותר מזה - זה ייפגע בדורות שיבואו אחרינו. אז מה עלינו לעשות בכדי להשפיע לחיוב על עתיד הכדור ועל עתידם של ילדינו? אנחנו צריכים להשתדל לזרוק אחרינו פסולת לפח, לאסוף לכלוכים שאנו נתקלים בהם ברחוב, למחזר במידת האפשר, לנהל דיאלוג סובלני מול אנשים שמשליכים זבל בלתי-מתכלה ארצה ולאפשר לכדור בדיוק את מה שהיינו רוצים לאפשר לעצמינו ולילדינו: אפשרות לחיות בריאים ומטופחים.

© adobestock (אילוסטרציה)
  1. למחות 

קולנו כבני נוער לגמרי יכול להישמע בקרב גורמי הממשלה. האפשרות למחות כנגד מצבים קיימים ובלתי הוגנים ניתנת לנו בכל זמן, אך זו האחריות שלנו לזהות מצבים כאלו ולעשות זאת. אם "נרים את הכפפה", נסתכל סביב ונזהה מצבים של חוסר צדק – נוכל לייצר ולעצב קול הקורא לשינוי המצבים האלו. קול שיביע נימה מחאתית ובתקווה גם יישמע בקרב גורמים ממשלתיים, ישפיע על שיקולי קבלת ההחלטות שלהם ויאפשר לנו לחיות בעולם שוויוני וטוב יותר. למשל, מחאת "המכנסיים הקצרים" – מקורה במצב בלתי הוגן אותו זיהתה נערה בשם נטעאל ברק, שקוד הלבוש לבנות בבית הספר הוא נוקשה יתר על המידה וזאת - ללא כל הצדקה. אותה הנערה, הצליחה להעלות את המחאה על סדר היום הממשלתי ובסופו של דבר הביאה למפנה חיובי בהחלטות הממשלה בנוגע לקוד הלבוש הבית ספרי. מי יודע? אולי אתם תהיו הבאים בתור ליצור מחאה כזו.

  1. להעביר מסרים באמצעות פלטפורמות חברתיות

זה לא סוד שהעולם שלנו מתפתח טכנולוגית כל הזמן ובמהירות אדירה. בעולם כזה, זה לא מפתיע בכלל שהפלטפורמות החברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וטיקטוק, יכולות להוות אמצעי נהדר עבור בני נוער להעברת מסרים. לכן, נצלו את הפלטפורמות האלו, שמאפשרות לדעות שלכם לקבל חשיפה והכרה והשפיעו על מאות אלפי משתמשים שעשויים להיחשף לתכנים שלכם. באמצעות הפלטפורמות האלו, תוכלו גם למצוא עצמכם מזדהים עם דעות של אחרים, מנהלים דיאלוגים עם שאר משתמשי הפלטפורמה ונחשפים לאנשים ששותפים לדעותיכם. 

© adobestock
  1. מועצת תלמידים

לא משנה אם מדובר במועצת התלמידים הארצית, העירונית או אפילו זאת של בית הספר שלכם, למועצת התלמידים יש כח להשפיע ולהשמיע את קולם של בני הנוער בקרב המבוגרים, המורים והמנהלים. כחברי מועצת התלמידים תוכלו להעלות לסדר היום נושאים הבוערים בכם ובקרב חבריכם לספסל הלימודים, להשפיע וליצור שינוי. גם אם מדובר אפילו בשינוי בית ספרי, זכרו שכל פעולה משפיעה!

תגובות