אם כבר מדברים: השפות המוזרות בעולם. adobestock

אם כבר מדברים: השפות המוזרות בעולם

אנחנו אולי רגילים לשפות השמיות, הלטיניות והגרמאניות, אבל יש בעולם עוד שפות וחלקן ממש מוזרות!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

כלקטונגו מיקסטק

כלקטונגו מיקסטק היא שפה מקסיקנית, בה מדברים כ-6,000 אנשים באוקסקה. אשר זוהתה באופן סטטיסטי כשפה המוזרה ביותר בעולם. הלשונאי האמריקאי טיילר שובלנן ביצע מחקר, בו ניתח יותר מ-2,500 שפות בניסיון למצוא את השפות אשר השתמשו במבנים התקשוריים המיוחדים והנדירים ביותר, והתוצאה? בכלטונגו מיקסטק, לא ניתן לשאול שאלות של כן או לא. למשל, אם אשאל "האם זה הגיוני?", הדבר יישמע בדיוק כמו "זה הגיוני". כלטונגו מיקסטק היא השפה היחידה בעולם שבה תכונה זאת מתקיימת.

© adobestock

פיראהה

עמוק ביערות האמזונס של ברזיל, חיים כ-300 דוברים של שפת הפיראהה. השפה הזאת היא מבין השפות היחידות בעולם שלא כוללות מילים לתיאור צבע או זמן. על אף חוסר היכולת לתאר דברים כמו "שחור" או "שלוש", דוברי השפה לא מתקשים לתאר חפצים או כמויות, ומשתמשים במילים כמו "מעט", "הרבה", "בהיר" או "כהה". בנוסף, השפה נחשבת על ידי לשונאים מסוימים כחלק חשוב מהבנת התפתחות השפה.

!קסו

טאא, שפה שידועה גם כ"!קסו", היא שפה שקיימת בבוטסוונה ונמיביה שבאפריקה. כ-2,500 אנשים יכולים לדבר טאא, והדבר שמייחד אותה משפות אחרות הוא הצלילים שמשתמים בהם במסגרת השפה. כמו מספר שפות אחרות שבאפריקה, ובייחוד בדרום היבשת, השפה מורכבת בעיקר מצלילי כ' וק'. 

© adobestock

רוטוקאס

רוטוקאס היא שפה בגינאה החדשה שבין אינדונזיה לאוסטרליה, הדבר שמייחד אותה? ייתכן והיא השפה הפשוטה בעולם. בשפת רוטוקאס ישנן 11 אותיות בלבד, וכמות דומה של צלילים, כמות קטנה בהרבה מאלפי האותיות שבשפה היפנית למשל...

סילבו גומרו

שפת הסילבו גומרו, אותה מדברים במערב ספרד, היא שפה המורכבת משריקות. היא שימשה במשך שנים רבות כאחד השפות העיקריות באזור, ובגלל היותה שפה מאוד קולנית, שימשה לניהול שיחות ממרחק גדול. סילבו גומרו היא השפה היחידה שמורכבת אך ורק משריקות, ומוכרת על ידי האו"ם כחלק חשוב ממורשתו האוראלית של האדם.

ארצ'י

שפת הא'רצי, בה מדברים מאות אנשים בדגסטאן שבצפון הקווקז, היא שפה בעלת נטיות רבות לכל שורש. חישוב מתמטי מאפשר לנו לגלות שלכל שורש יחיד ישנן 1,502,839 נטיות, הכמות השנייה הכי גדולה מבין השפות האירופאיות, אחרי שפת האוביק שנכחדה לפני מספר שנים. בנוסף, לשפת הארצ'י, עד השנים האחרונות, לא הייתה גרסה כתובה.

© adobestock

סנטינלית

השפה הסנטינלית היא השפה היחידה בעולם שקיימת כיום ולגביה אנחנו לא יודעים כלום. כמות הדוברים לא ידועה גם היא, אך מוערכת כבין עשרים לחמש מאות אנשים. האנשים היחידים שמדברים בה הם אנשי אי שנקרא צפון סנטינל שליד הודו. הבעיה? השבט שחי בצפון סנטינל עוין לעולם החיצוני, ולא מנוהל איתו שום קשר, עד לכדי כך שהאנשים שחיים עליו לא גילו עדיין איך להדליק אש. על פי המעט שידוע לגבי השפה, אין לה שום קשר לשפות שעל איים נוספים ששכנים להודו, והיא לא מוגדרת כחלק מקבוצת שפות מסוימת.

 

תגובות