חשוב: איך מתמודדים (שוב) עם שגרת חירום?. adobestock אילוסטרציה

חשוב: איך מתמודדים (שוב) עם שגרת חירום?

איך כדאי לבני נוער להתמודד עם המצב? מה כדאי לעשות וממה כדאי להימנע? קבלו טיפים מיוחדים של הילה קלעי נובוטני - פסיכולוגית חינוכית מומחית

אחרי שנה של שהיה ממושכת בבית, אנחנו מוצאים את עצמנו שוב נאלצים להסתגר בבתים. ממש רגע אחרי שהשיגרה חזרה ונדמה היה שהנה, חוזרים למה שידענו קודם, חוזרת שוב אי הוודאות. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

חשוב לזכור שעל אף התחושה הלא נעימה שמעוררת בנו האזעקה, זוהי הדרך הטובה ביותר להתריע על סכנה ועל הצורך למצוא מקום בטוח.

אם הגבתם ברעד, בכי או בהלה גדולה לקול האזעקה, זכרו שזוהי תגובה נורמלית למצב לא נורמלי. הגוף משחרר את האנרגיה האצורה בו וגם אם יקח מעט זמן זה ירגע ותוכלו להמשיך בדרככם.

© צילום: Fotolia (אילוסטרציה)


אם נחשפתם לאירוע מעורר חרדה, באופן מיידי, תוכלו להיעזר במודל א.מ.א המדבר על האופן שבו ניתן להסיח את הדעת ולהתמקד חזרה בגוף. א-אדמה (להרגיש את הרגלים נוגעות ברצפה) מ-מים, לשתות מים או לבלוע רוק. א-אויר לקחת נשימה עמוקה.

© adobestock


אם נחשפת לאירוע, מומלץ לשתף מישהו – מבוגר או חבר.ה במה שארע. אנו חושבים פעמים רבות שלשתף מישהו פוגע בתחושה שאנחנו מסוגלים או משפיל אותנו כשקשה. ההפך הוא הנכון. דווקא שיתוף יכול לסייע ביצירת סיפור אחיד ולחזק את תחושת השליטה שהתערערה בזמן האירוע הטראומתי.

© fotolia (אילוסטרציה)


טפחו את הקשרים החברתיים שלכם- זה נשמע אולי מוזר אחרי תקופה כל כך ארוכה בה לא ניתן היה להפגש, אבל זו הזדמנות טובה להשקיע בקשרים. בכל האמצעים.


בחרו לכם פלייליסט שיכול לסייע לכם בזמן השהייה במרחב המוגן ומחוץ לו. כזה שמשפר את מצב הרוח שלכם.

© AdobeStock


צפו בחדשות ובעידכונים כמה שפחות. הצפייה בחדשות או קריאתן בעיתון, באופן מאסיבי, עלולה להעלות את רמת החרדה, לכן הפחיתו בצריכת החדשות.

פעמים רבות, דיבור פנימי יכול לסייע להתגבר על מצב סטרס. בדקו מה עובד עבורכם- אמירות מחזקות כגון – עוד מעט זה נגמר. מזל שהצלחתי להגיע בזמן למרחב מוגן, אני מסוגל להתגבר על זה...

© adobestock (אילוסטרציה)


זכרו שכאימרת השיר – עברנו את הקורונה, נעבור גם את זה! יש לכם כוחות שאתם לא זוכרים לפעמים שקיימים בתוככם. היכולת לחשוב עליהם ולאחוז בהם, יכולה לחזק אצלכם את התחושה שאתם מסוגלים.

אתם לא לבד, גם אם נראה לכם שאתם בודדים. פנו אל האדם שקרוב אליכם, צרו אדם שקרוב אליכם. זכרו שהכל חולף. גם התקופה הזאת תחלוף והאופן שבו תזכרו אותה תלוי בכם.

© adobestock

במידה ואתם חשים שינוי משמעותי במצב הרוח או מצב רוח עצוב, חסר שקט, קושי לבצע משימות וכו, כנראה שאתם זקוקים לעזרה מקצועית אל תהססו לפנות למבוגרים בעולמך בתקווה לימים שקטים יותר.

 

כותבת המאמר היא הילה קלעי נובוטני- פסיכולוגית חינוכית מומחית.

תגובות