מדברים דוגרי: על רכילויות ושמועות בין חברים. adobestock

מדברים דוגרי: על רכילויות ושמועות בין חברים

מה מסתתר באמת מאחורי רכילויות בין חברים? איך הופכים את השיח הרכלני לטוב יותר? פינה חדשה בפרוגי בשיתוף מנחי מרכז "מצמיחים" מביאה את כל הנושאים החברתיים בגובה העיניים ופותחת הכל "דוגרי"

"וואי, אחותי, את לא מאמינה מה סיפרו לי על...", כולנו מדברים על אחרים, ואם כולנו מרכלים, אז אולי זה בעצם לא כל כך נורא? בואו נשאל את עצמנו כמה שאלות שיעזרו לנו להבין מה הקטע של רכילות ושמועות. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

למה בעצם אנחנו מרכלים על אחרים? 

כי זה כיף, ומסקרן, והאמת? הסודיות מייצרת תחושת "ביחד" כייפית עם אלה שמרכלים איתם/ן. אבל רגע...כשאתם מרכלים, אתם מספרים לרוב דברים חיוביים ומפרגנים או דברים שליליים? התשובה זהה אצל כולנו. את הדברים הטובים אנחנו אומרים בקול רם ולא מאחורי הגב. רכילות גורמת לנו הרבה פעמים להרגיש שאנחנו יותר טובים מאחרים, ואם נהיה כנים, הרבה פעמים נרכל דווקא על כאלה שאנחנו קצת מקנאים בהם.

© adobestock

אבל דוגרי, יש עוד סיבות לרכילות

  • יצא לך להרגיש פעם שיש כאלה שקצת 'משתמשים' בשמועות? למשל חברה שמספרת לך על חברה נוספת שצחקה עלייך כשלא שמעת. האם היא רוצה להגן עליך או שהיא פשוט רוצה קצת לסכסך ביניכן? 

  • ראית מישהי/ו שמנסה 'לסגור חשבונות' עם מישהו שהרגיז אותו דרך הפצת רכילות? 

  • מכיר/ה כאלה שרצים לספר רכילות עסיסית דווקא לחברה 'מקובלים'? 

הרבה פעמים מפיצים שמועות כדי להשיג משהו מבחינה חברתית - להתנקם במישהו, לגרום לכך שפחות יאהבו מישהו, או פשוט כדי להיראות מעניינים בעיני אחרים. עצה שלנו? כשמישהו מספר לכם שמועה, עצרו רגע ונסו לחשוב, למה בעצם הוא מספר לי? מה הוא רוצה להשיג בזה? האם הוא רוצה את טובתי או עסוק בלעשות רע למישהו אחר?

מה חושבים על כאלה שמרכלים?

  • קרה לך שמישהו שיתף אתכם בפרטים אישיים על מישהו אחר, וזה גרם לך קצת להיזהר ממנו ולא לספר לו דברים? 

  • יש מישהי בכיתה שלך שאת מעריכה אותה על זה שהיא לא מעבירה הלאה סודות ורכילויות? מישהי שאת יודעת שאפשר לסמוך עליה? 

בסופו של דבר, אם אתם רוצים שאנשים יסמכו עליכם/ן ויעריכו אתכם/ן, רכילות היא לא הדרך הנכונה בשבילכם. גם אם המידע שהעברתם הפך אתכם לכמה רגעים למגניבים יותר, בטווח הארוך אם תפיצו על אחרים שמועות, זה רק ירחיק מכם חברים.

ומה עם הצד השני? 

  • קרה לך שהתעצבנת בגלל שהפיצו רכילות על חבר או חברה טובים שלך? 

  • אם יספרו לך שרצה עלייך שמועה כלשהיא בכל השכבה, מה תרגיש/י? 

© AdobeStock

בסופו של דבר חשוב לזכור, שרכילות והפצת שמועות הם סוג של 'שיימינג' ועלולות להיות הרבה יותר פוגעות ממה שהתכוונו. אולי אני סיפרתי 'רק לחברה אחת', אבל ממנה זה יעבור הלאה והלאה ואין לי באמת שליטה על כמה אנשים ישמעו ויידעו. אין לי גם דרך לדעת איך זה ישפיע על מי שמרכלים עליו/ה – האם ילדים יתרחקו ממנו בגלל זה או איך היא תגיב אם תדע שדיברו עליה.

אז הנה אתגר בשבילכם/ן – נסו בשבוע הקרוב, לא לרכל בכלל, אם זה יעבור לכם/ן בקלילות, אז מצבכם/ן מעולה, ואם תגלו שזה ממש קשה, אז כנראה שכדאי לכם/ן לשים לב לעניין הריכולים בחיים שלכם. 

ואם כבר בא לכם לדבר על אחרים – נסו להגיד דברים טובים, ככה שאם מישהו יעביר הלאה ויספר גם להם, זה יהיה סבבה מבחינתכם.

 

תגובות