פעם ראשונה לכל דבר: האירועים הראשונים מסוגם בהיסטוריה. adobestock

פעם ראשונה לכל דבר: האירועים הראשונים מסוגם בהיסטוריה

לכל דבר יש התחלה, לכל טכנולוגיה, רעיון פוליטי או חברתי, תקופה היסטורית ישנו תאריך מסוים, בין אם אנחנו יודעים אותו או לא, שניתן להגדיר כתחילתו. לכבוד תחילת השנה, שבאה עלינו לטובה, החלטנו להסתכל על מספר אירועים ראשונים מסוגם, התחלות של המצאות חדשות ותקופות חדשות

שנה חדשה, התחלות חדשות. אומרים שלכל דבר יש פעם ראשונה, אז ברוח החג ותחילת השנה, החלטנו להסתכל קצת אחורנה על ההיסטוריה ולבחון את האירועים ההיסטורים הראשונים מסוגם...

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שיחת הטלפון הראשונה בעולם

"אדון ווטסון, בוא הנה" - מילים יבשות אלו נאמרו ב-10 למרץ, 1876, כאשר אלכסנדר גרהאם בל ביצע את שיחת הטלפון הראשונה לעוזרו, ווטסון, שהיה בחדר הסמוך. מילים אלו היוו את תחילתו של עידן חדש של תקשורת חוצת גבולות, היות והטלפון, בניגוד לקודמו, הטלגרף אפשר את העברתם של מילים וצלילים ולא רק של ביפים קצרים שאפשרו התנסחות מוגבלת.

© adobestock

התמונה הראשונה

בשנת 1826 צילם הצלם הצרפתי ג'וזף ניקפור ניפצ'ה את מה שזוכה להכרה רחבה כצילום הראשון בעולם. למרות שעומד לדיון עד כמה התמונה ניתנת לזיהוי - אומרים שהתצלום בשחור-לבן הוא הנוף הנשקף מחלונו או שזו תמונה של קופים בג'ונגל או הירח ובכל זאת, הוא עשה זאת באמצעות פלטת פיוטר ואספלט שזה די גאוני!

הספר הראשון שאי פעם הודפס

בשנת 1440 המציא יוהנס גוטנברג את מכונת הדפוס הראשונה, ואפשרה הפקה והפצה המונית של ספרים לראשונה. הספר הגדול הראשון שהוציא? התנ"ך, כמובן! כיום אנו מכבדים את מורשתו בכך שאנחנו רוכשים את כל ספרינו בצורה אלקטרונית ומכנים מדיה מודפסת "ישנה". 

 

© צילום: Fotolia

 

הטיסה הראשונה

האחים מונטגולפייר, לא האחים רייט, אחראים לטיסה האנושית הראשונה. האחים המציאו את הכדור הפורח הראשון, והמריאו בשנת 1783 מומאנוניי שבצרפת. הם שלחו טיסה מאוישת בשנת 1783.

© Adobestock

המחשב הראשון

בשנת 1942, ג'ון מאוכלי וג'יי פרספר אקרט החלו לבנות את המחשב הדיגיטלי הראשון באוניברסיטת פנסילבניה עבור הצבא האמריקני. שלוש שנים לאחר מכן סיימו את ENIAC: מכונה אלקטרונית שמסוגלת לבצע חישובים מתמטיים. על אף שהיה מדובר במכונה מסיבית עם 6,000 מתגים ידניים ויכולת להריץ תוכנה אחת בלבד בכל פעם, ENIAC סימנה את תחילת העידן הדיגיטלי המודרני.

פעם המחשבים לא היו כאלו קטנים
פעם המחשבים לא היו כאלו קטנים © AdobeStock

 

תגובות