תנועת הנוער שלי: והפעם "הצופים העבריים". באדיבות תנועת הצופים

תנועת הנוער שלי: והפעם "הצופים העבריים"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע "תנועת הצופים העבריים", שיספרנו לנו מה מייחד את התנועה? מתי יש יום פעילות? מה זה רשג״ד? ומה זה אומר בכלל מפקד? כל התשובות לפניכם!

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים/ות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

תנועת הצופים בישראל היא חלק מתנועת הצופים העולמית. התנועה נוסדה בשנת 1919 והיא תנועת הנוער הראשונה והגדולה בישראל. היא פועלת באמצעות מרחבי חינוך בלתי פורמלי הנקראים שבטים, ומחנכת בני נוער בכיתות ד'-י"ב חילונים ודתיים כאחד, לערכים חברתיים וציוניים. כיום מונה התנועה כ-90,000 חניכים בכ-240 שבטים הפרוסים ברחבי הארץ, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לונה פארק מקרשים © אלבום פרטי

אחד הדברים הבולטים בצופים היא דמות ה"צופה הבוגר", ששמה דגש על אזרחות טובה, על אדם שתורם לחברה שלו ופועל ברוח ההבטחה הצופית, אהבת הארץ ורגישות לזולת תוך שהם מייצגים את הערכים הבולטים של התנועה כולה. תנועת הצופים מהווה מרחב בטוח, בו מאפשרים לכל חניך לפתח את יכולותיו האישיות ותרגומן לעשייה למען הכלל.

שי אלמנו בת ה-17, חניכה בשבט "ירקון" שנמצא ברמת גן. היא לומדת בתיכון אוהל שם, כשחלק גדול מהתלמידים בתיכון שלה משתייכים לתנועת הצופים "אני ראש צוות מזכירות ולהקה בשבט. כל מי שנמצא בצופים יודע שהאתר של הצופים הוא לא נגיש, ויש לי משתמש של מרכזת כדי שאוכל לעזור להורים, לרשום את הילדים שלהם דרכי לטיולים של התנועה. בנוסף אני אחראית על הלהקה של השבט שמורכבת מחניכות וחניכים מגדודים ד-ו והיא משלמת שירה וריקוד".

מכיתה ג' חניכה בשבט הצופים
מכיתה ד' חניכה בשבט הצופים © אלבום פרטי

למה את בוחרת לקחת חלק בתנועת נוער?

" התחלתי בצופים מכיתה ד׳, הגיעו אלינו לכיתה ילדים שכבר היו בצופים ובעצם שכנעו אותנו. יצא ככה שגם אבא שלי התחנך בצופים אז הוא ממש דחף אותי לזה ומאוד עודד אותי לקחת חלק פעיל בצופים. בפעולה הראשונה זה ממש הגניב אותי, זה מאוד סקרן אותי. לפני הצופים היה לי קושי חברתי אבל הם עזרו לי להתמודד עם הקושי הזה. הכרתי חברים חדשים והפעולות עזרו לי ליצור חיבור עם בנות שכבר היו איתי בכיתה. מה עוד שזה שכולם לבושים אותו דבר, לכולם יש אותם פאצ'ים וכולם יוצאים לטיול, זה גורם לכולם להרגיש חלק. הצופים נותנים תחושה שאין משהו שמבדל ביננו, כולם שווים".

- איזה מושגים חשוב שנכיר, כשאנחנו מדברים על צופים?

"גדוד- שכבה

שבט- הכל, כינוי לכל השכבות יחד. יש בארץ 240 שבטים.

רשג״ד/ית- ראש הגדוד, מלווה את המדריכים, נמצא בקשר שוטף עם ההורים.

שכב״ג- זו השכבה הבוגרת, י׳-י״ב

ראש/ת שבט- הורה אחד או שניים שמלווים את השבט, עוזרים לנו במה שצריך.

הנהגות- חלוקה של הארץ לכמה אזורים, כל אזור נקרא הנהגה, יש 15 הנהגות.

יום עבודה- יום שבו אנחנו מארגנים דברים לקראת אירוע, או מנקים את השבט, מסדרים ציוד וכדומה."

כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

"פעמיים בשבוע, בימי שלישי מ-17:00 עד 18:30 ובימי שישי מ-15:30 עד 17:00". 

© באדיבות תנועת הצופים

- תתארי לי איך נראה יום פעילות אצלכם?

"חניכים אוהבים להגיע לפני ורצים למדריכים שלהם. מתחיל יום פעילות במפקד, שזו רחבה ענקית שעושים 'מוראלים' (שירים של התנועה), יש אווירה מעולה ואז פיזור לפעולות. הפעולות מתקיימות על רחבה ענקית של דשא שמאפשרת לנו לקיים את הפעילות. בכל מקום יש חניכים שיושבים. בסוף יום פעילות החניכים קונים משהו בקיוסק והולכים הביתה מרוצים, המדריכים מתכנסים לישיבות סיכום ולפעמים יש בסוף גם אסיפות שכב״ג".

 - מה לדעתך מייחד את התנועה?

 "בעייני הצופים זה קודם כל ערכים. בצופים הערך העליון הוא שוויון, הגיבוש והאחדות אחד עם השנייה היא מטורפת. לאט לאט החניכים נפתחים ומכירים עוד ומבינים שלכולם יש מקום. אחד הדברים שמובילים את הצופים זה הדרך שבוגרים יהוו אנשים טובים יותר. בצופים הערך העליון הוא החינוך והפיכתם לבני אדם יותר טובים, יש איזה בונוס בלהיות בצופים, בעיניי נותן לך נקודת פתיחה טובה יותר בהמשך החיים". 

 - איזה תפקידים מיוחדים שיש אצלכם בתנועה?

"רשג״דים- הם אלו שילוו את המדריכים, יעזרו להם בבנית פעולות, זה בדרכ יא/יב.

מרכזים צעירים- שמיניסטים, שאחראים על כל מיני תחומים בשבט, למשל מרכזת מפעלים, אחראית על כל האירועים שקורים כמו הפורימון בפורים.

ראש״צים- הם ינהלו צוות שיהיה אחראי על תחום מסוים, כמו קהילה או שכב״ג".

- איזה אירועים מייחדים את תנועת הנוער שלך? 

"מחנה הקיץ, שבו השכבה הבוגרת יוצאת לתשעה ימים, בתור ילד, בכיתה ג׳ אתה מגיע ליום. כשאת שכב"גיסטית תשעת הימים עוברים מהר ואת רק רוצה להישאר עוד. במחנה אין מסלולים מאפשר גם למי שלא מתחבר למסלולים להגיע למחנה ולקחת חלק. מחנה הקיץ מאפשר לך להכיר עוד חברים משבטים אחרים, ולהעמיק קשרים קיימים. אירוע נוסף שמייחד את הצופים הוא הפורימון,  זה מיני לונה פארק שאנחנו בונים בעצמנו מעצים. אם לא הייתי בצופים לא הייתי חושבת שזה אפשרי בכלל". 

יש לי תמיד אוזן קשבת © אלבום פרטי

- מה את הכי אוהבת בתנועה?

"אני אוהבת את זה שלא משנה איזה יום עבר עליי, יש לי תמיד אוזן קשבת. תמיד יש מישהו שיבין אותי. כל הסביבה שלי בצופים אז מבינים אותי. את לא לבד. תמיד יש מישהו בשבילך. אני חייבת המון למדריכת שכבה שלי, היא תמיד שם. היא גורמת לי לרצות להיות מדריכת שכבה בשנת השירות שלי בצופים שנה הבאה. היא תמיד מדברת איתי כיאלו אני אחת החברות שלה, בגובה העיניים".

 - יש איזו סטיגמה שהיית רוצה לנפץ?

"יש סטיגמה שילדים בצופים הם מתנשאים ודווקא אצלנו בשבט יש הכל מהכל. כולם מגיעים מהמון מקומות שונים ובתים מגוונים. כולם מקבלים את כולם. זה לא משנה מי את- אף אחד לא שופט אותך ובאמת כולם מוצאים את המקום שלהם. 

 אז איך מצטרפים?

"נכנסים לאתר של הצופים בודקים איפה נמצא השבט הקרוב ביותר ויוצרים קשר עם המרכז!"

תגובות