שאלות תשובות: מה אני צריך לדעת כשאני מעורב בהליך פלילי?. ADOBESTOCK

שאלות תשובות: מה אני צריך לדעת כשאני מעורב בהליך פלילי?

מתחת לגיל 18 ומעורבים בהליך פלילי? לא יודעים מה החוק אומר? תוהים מה לעשות עם סרטון פוגעני שקיבלתם, של אדם שאינם מכירים? מה בכלל הזכויות שלכם בכל ההליך המשפטי? עו"ד הילה גלעדי, סניגוריה ציבורית, כאן כדי לענות לכם על כל השאלות החשובות שאתם חייבים להכיר

הרבה פעמים המידע שחסר לקטינים הוא מה קורה כשאני מעורב בהליך פלילי? אלו שמואשמים בכך שהיו מעורבים בביצוע עבירות זוכים לפחות תמיכה מהסביבה הקרובה, וחסרה להם הנגישות למידע חשוב שיכול לסייע להם. שאלנו את עו"ד הילה גלעדי, סניגוריה ציבורית כמה שאלות בנושא הליך פלילי והנה התשובות:

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

עו"ד הילה גלעדי © אלבום פרטי

- מגיל 12, החוק רואה בנו כבעלי אחריות פלילית. מה הכוונה?

"שנוכל לעמוד לדין בפני החוק בעצם כמו כל מבוגר במדינת ישראל. עד גיל 12 החוק מתייחס אלינו כילדים , שאפשר לחקור אותם, אך לא לעצור או לפתוח תיק פלילי. מגיל 12 אפשר לחקור ואפילו לעצור ומגיל14 יש אפשרות לקבל כל עונש- אפילו מאסר.

- מה המשמעות של עבירה פלילית?

"עבירה פלילית היא כל מעשה שאסור עפ"י החוק ובצידו יש עונש שקבוע בחוק העונשין.

גם אם לא הכרנו מה כתוב בחוק, אנחנו לא פטורים מאחריות למעשה ומעונש. כלומר, גם אם ביצענו עבירה ולא היינו מודעים להגדרתה בחוק כעבירה, החוק רואה אותנו כאחראיים למעשה. עשיית מעשה אסור גוררת אחריה עונש. גם אם לא ידעתי שמדובר במעשה אסור או לא התכוונתי לפגוע.

למשל, אם אני מחזיקה סכין להגנה עצמית כי אני מרגישה מאוימת במקום המגורים שלי – עדיין ההחזקה תחשב לעבירה וחל איסור על החזקת סכין בנסיבות כאלה.

ההליך הפלילי כולל גם בגירים וגם קטינים- שהם מתחת לגיל 18. החוק מתחשב בקטינים בעיקר בעונש ובנסיבות שבגללם קרתה עבירה מסוימת, אבל לא ימנעו מחקירת עבירה ופתיחת תיק רק כי מדובר בקטין/ה."

- מה נחשב לפעילות פלילית ברשתות חברתיות? איזה תמונות/ סרטונים ייחשבו לעבירה פלילית?

"הרבה דברים מגוונים יכולים להחשב לפעילות פלילית ברשתות החברתיות ולכן זו שאלה שאוכל להשיב עליה במספר דוגמאות מצומצם.
לדוגמא, הפצה ו/ או פרסום של סרטון שיש בו כדי לבזות או להשפיל את האחר תהיה לעבירה. גם הפצה ו/ או פרסום של תוכן שמוגן בזכויות יוצרים למשל תחשב גם היא לעבירה פלילית.

לכן, עלינו לחשוב האם הפרסום שלנו ברשת עלול לפגוע/ לבזות או להשפיל את האחר. כמובן, שכאשר מדובר בתוכן שיש בו גוון מיני עלינו לחשוב היטב האם יש בתוכן הזה כדי לפגוע באחר בכל צורה והאם התוכן אושר לפרסום ע"י המצולם למשל.

חשוב לזכור! גם אם אנחנו רק הפצנו את התוכן שנשלח אלינו לאחר/ים יכול להיות שנחשב לחוליה בשרשרת כל האנשים שביצעו את העבירה. לכן, גם אם רק קיבלתי הודעה/ סרטון שיש בו תוכן פוגעני שלא אני הפצתי, עליי להימנע מהמשך הפצתו."

- איך נדע שזה תוכן פוגעני שיכול להיות עבירה פלילית?

"אפשר לבדוק עם עצמנו.האם הייתי רוצה שיפרסמו משהו כזה עלי? על חברים וחברות שלי? על המשפחה שלי? האם זו תמונה משפילה? היא עלולה להביך? מי שרואה אותה יכול לצחוק על מי שבתמונה? האם יש אמת במה שאני כותב/ת או מעבירה הלאה? אם לא, עדיף לא לפרסם..

כשמבצעים עבירות דרך הרשת, קל יותר לאתר את המידע ולהגיע למשתתפים. זכרו שהראיות הן מה שמכונה ראיות קשיחות: ניתן להחרים פלאפון, מחשב, וכל דבר אחר שרלוונטי לחקירה ולמשטרה יש יכולת לשחזר מידע גם לאחר שנמחק".

- מישהו שלח לי סרטון פוגעני, של נער/ה שאני מכירה/ לא מכירה. מה אני יכולה לעשות כדי לא להחשב למי שעבר עבירה?

"ראשית, אסור בתכלית האיסור להמשיך את ההפצה שלו, על מנת להימנע ממעורבות בעבירה. חשוב מאד לזכור שהפצה של סרטון/תמונה, גם אם לא יצרתי אותם בעצמי, עלולים לגרום לי להיות חלק. שנית, מומלץ לערב מבוגר (הורה/ איש צוות חינוכי) שידע כיצד להתנהל מול התוכן הפוגעני וידע להכווין."

- מה הזכויות של בני נוער בהליך פלילי? האם אפשר לעצור בני נוער?

"חוק הנוער וחוקים נוספים מעניקים לקטינים זכויות מיוחדות בכל שלבי ההליך הפלילי- וחשוב לא לוותר עליהם. למשל בחקירה משטרתית, שהיא לא אירוע פשוט לאף אחד קובע החוק כי לקטינים יש הזכות לנוכחות הורה/ קרוב אחר בחקירה. החקירה יכולה לכלול שאלות חושפניות וקשות ולהמשך שעות רבות. מבוגר אחראי שסומכים עליו, יכול להיות איתנו בתוך חדר החקירות כדי שלא נהיה לבד בתהליך הזה.

מותר לחקור קטינים בשעות מסוימות (מתחת לגיל 14, מהשעה 7:00 עד השעה 20:00, ומעל גיל 14 מהשעה 7:00 עד השעה 22:00). בלילה אנחנו עייפים וקשה להתרכז, מתעורר גם לחץ ורצון לסיים עם הסטואציה כמה שיותר מהר. אנחנו עלולים להגיד דברים רק כדי לרצות את החוקר/ת ולפגוע בעצמנו.

חשוב לזכור, כי ככל שאתם נתקלים בסיטואציה בה אתם נחקרים באזהרה ( בחשד לביצוע עבירה) יש לכם הזכות להיוועץ עם עו"ד. אם אין לכם עו"ד פרטי, תוכלו להיוועץ עם סניגור ציבורי לפי תנאי זכאות מתאימים.

קטינים גם זכאים להסבר בשפה שאפשר להבין ולא בצורה 'משפטאית' שקשה לפענח. עורך הדין יסביר דברים שחשוב לדעת לגבי החקירה, לגבי החשד שמופנה כלפינו וייעץ איך לנהוג לאחר שישמע את הצד שלנו.

ההליך בבית המשפט עצמו מתנהל בבית המשפט לנוער שהוא בית משפט מיוחד, בפני שופט נוער ובדלתיים סגורות. אסור לפרסם את מה שמתנהל במשפט של קטין, כדי להגן עליו."

© ADOBESTOCK

קיימים עוד הסדרים מיוחדים שנקבעו לקטינים בהליך הפלילי. לדוגמא:

ž מעצרים קצרים יותר.

ž תקופת העמדה לדין מביצוע העבירה היא – שנה.

ž הפרדה – מעצר ומאסר בנפרד מאנשים בגירים (מעל גיל 18).

ž קטין שבשעת גזר הדין שלו טרם מלאו לו 14 שנים, לא יוטל עליו מאסר.

ž מאסר בתנאים מתאימים לקטינים - זכות לפעילויות פנאי ולחינוך.

ההמלצה שלי היא שגם אם אני חושב שאני יודע, יכול להסתדר, מכיר – לא כדאי לוותר על הזכויות!

- אם נפתח לי תיק במשטרה, איך זה יכול להשפיע עלי בעתיד? בצבא? בחיים?

"'פתיחת תיק במשטרה', מעבר להיותה אירוע מלחיץ ומבהיל, עלולה להשפיע על מסלול החיים העתידי ולהיות 'כתם'. הרשעה בהליך הפלילי יכולה להשפיע באופן ישיר על הליכי הגיוס העתידיים לצבא, וגם על התעסוקה בחיים ובחירת מקצועות מסוימים לעבודה. תיק פלילי במשטרה, לרב, יהיה לנטל ויגרור נזקים".

- האם תיק פלילי נמחק לבני נוער?

"בחוק קבועות תקופות שבהן התיק הפלילי מתיישן או נמחק. תקופות אלו קצרות בדרך כלל מהתקופות שנקבעו עבור תיקי בגירים. עם זאת, עדיין מדובר על מספר שנים בהם הרישום של התיק הפלילי יכול להיות חשוף לכל מיני גורמים".

- פרסמו עלי מידע/תמונות פוגעניות, מה הזכויות שלי? לאן אני יכולה לפנות? מי יכול לעזור לי?

"אפשר לפנות למוקד 105."

תגובות