תנועת הנוער שלי: והפעם תנועת "עזרא".

תנועת הנוער שלי: והפעם תנועת "עזרא"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע תנועת "עזרא", שיספרו לנו מה מייחד את התנועה? מתי יש יום פעילות? מה זה גרעין? ומה זה אומר בכלל חב״ב? כל התשובות לפניכם!

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים/ות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

בישראל יש היום יותר מרבע מליון חניכים ומדריכים שלוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער השונות, יש כיום למעלה מ- 50 תנועות נוער, הפועלות בכל רחבי הארץ במגוון שפות המותאמות לאוכלסייה. כאלו הפועלות לשילוב מספר אוכלסיות וכאלו המשלבות אוכלסיות עם צרכים מיוחדים. ישנן תנועות נוער חילוניות, מעורבות, ערביות ודתיות.

 אחת מהם היא תנועת עזרא, בתנועת עזרא יש כ-20,000 אלף חניכים/ות והיא בעלת 65 סניפים הפזורים בכל רחבי הארץ. התנועה נקראית על שמו של עזרא הסופר מתקופת התנ״ך. תנועת עזרא הוקמה במהלך מלחמת העולם הראשונה בשנת 1915, והייתה לתנועת הנוער הראשונה בעולם שפונה למגדר הדתי-חרדי. היא הצליחה לחבר את הנוער לערכי היהדות ולטעת בהם זיקה וחיבור אמיתי והיוותה פורצת דרך בתחום חינוך הנוער.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

השבוע נכיר את תמר מלול, תמר בת 13 לומדת בכיתה ח׳, גרה בפתח תקווה בשכונת הדר גנים. בשכונה של תמר יש שלוש תנועות נוער- אריאל, בני עקיבא ועזרא. תמר בחרה להיות חניכה בסניף עזרא הדג. הסניף של עזרא בפתח תקווה הוא הכי גדול בארץ (מונה יותר מ1,000 חניכים וחניכות), בסניף יש גם בנים וגם בנות אבל הם לא נמצאים באותם הקבוצות רק חולקים יחד את שטח הסניף. תמר חניכה בקבוצת "נחליאל" בנות.

 - למה את בוחרת לקחת חלק בתנועת נוער?

"אני רואה שזה ממש תורם לחיי החברה ולגיבוש בתוך השכונה. מעבר לתרומה האישית-חברתית אני נהנית ללכת לסניף, אני לומדת ומחכימה המון במהלך הפעולות. המדריכות שלנו מעבירות לא מעט פעולות עם מסר שאני מרגישה שזה מעשיר לנו את הידע. המדריכות מצליחות לשלב בין פעילויות ערכיות לבין פעילויות שמטרתם היא כיף והנאה.

אחד האירועים שאני ממש זוכרת והייתי גאה בו, זו ההכתרה שעבדנו עליה מאוד קשה, הכתרה זו הצגה שעושים בחודש אדר לסניף ועבדנו עליה המון זמן, זה יצא מעבר למה שציפינו. אני בטוחה שבלי תנועת נוער לא הייתי מרגישה את אותה תחושת השייכות שאני מרגישה היום לחברות שלי ולשכונה."

 

שילוב של ערכים ופעילויות שכוללות הנאה" © יחצ עזרא 

 - איזה מושגים חשוב שנכיר בתנועת ״עזרא״?

"חולצת תנועה- חולצה כחולה עם הסמל של עזרא שכל הצוות בסניף לובש.

מרכז/ת- הם אחראים על סניף מסוים, מנהלים את הפעילות השוטפת ותמיד שם בשבילנו.

תורה עם דרך ארץ- המוטו של התנועה והחזון, זה אחד הערכים הבולטים שמקבלים כחניכים.

מסדר- הוא מתקיים בשבת, במסדר כל הקבוצות עומדות ושרות את המנון התנועה והמרכז/ת אומר כמה חניכים יש בסניף.

חב"ב- ראשי תיבות של חבריה ב, זה הקבוצות- נחלים נחליאל אורות. אלו הקבוצות הגדולות שבסניף.

חב"א - חבריא א קבוצות- נטעים עיינות נירים נתיבות, אלו הקבוצות הצעירות שבסניף.

גרעין- בכל ל״ג בעומר מחליפים את שמות הקבוצות, כל קבוצה הופכת לזאת שמעליה. אורות הם הקבוצה הכי גדולה והם הופכים לגרעין. כל שנה יש לגרעין שם חדש. אחרי חצי שנה בגרעין נכנסים להדרכה והשם של הגרעין נשאר איתך עד סוף תפקידך בתנועה.

סניף- השם הכולל לכלל הקבוצות, משמש גם כשם למבנה שבו מתקיימות הפעולות.

- כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

"בעיקרון פעם בשבוע ביום חול ועוד יום פעילות בשבת, אבל הסניף תמיד פתוח עד 11 בלילה, תמיד יש קבוצות בסניף. למשל הקבוצה שלי לא מסתפקת רק בפעילות השבועית אנחנו מגיעות כמעט כל יום, אנחנו רואות בזה הזדמנות למפגש, לשחק יחד ולבלות במקום להיות מול המסך."

 - תתארי לי, איך נראה יום פעילות אצלכם?

"בגלל שאנחנו מהקבוצות הבוגרות בסניף, אנחנו מקיימות חצי שעה לפני הפעולה מוראלים (שירים להעלאת המצב רוח) של הקבוצה לאחר מכן אנחנו נכנסות לפעולה שהמדריכות הכינו. בסיום הפעולה מי שרוצה הולכת הביתה ומי שרוצה נשארת בסניף לזמן לא פורמלי (זמן ללא פעילות מוגדרת).

בשישי בערב לפעמים יש פעולות של החב"ב שזה שלושת הקבוצות הבוגרות של הסניף (נחלים, נחליאל, אורות). את הפעולה מעביר בוגר של הסניף או הורה של אחת מבנות החב"ב ואחרי הפעולה ממשיכים לטיול בשכונה.

בשבת בצהריים יש תהילים או לימוד משותף ואז יש מסדר (כמו המפקד של הצופים). אחרי המסדר יש תפילת מנחה ואחריה הפעולות. הפעולות בשבת הן קצת שונות הם יותר ערכיות מפעולות שגרתיות. בדרך כלל המדריכות מעבירות נושא חשוב שעליו אנחנו דנות. בסיום הפעולה יש הבדלה ואז אנחנו מתפזרות הביתה."

"בלי תנועת נוער לא הייתי מרגישה את אותה תחושת השייכות שאני מרגישה היום"  © יחצ עזרא

- מה מייחד את התנועה?

"מה שמיוחד בעזרא בעיני זה השילוב של ערכים ופעילויות שכוללות הנאה. אני אוהבת את הערכים שמנחילים לנו כמו מעורבות חברתית, עבודת הארץ ושילוב של תורה ודרך ארץ. אני רואה שלמרות שהערכים הם רציניים המדריכות מצליחות לחבר אותנו אליהם וזה לא מובן מאליו."

 - איזה תפקידים מיוחדים שיש אצלכם בתנועה?

"מרכז/ת-  כל מרכז אחראי על הסניף שלו, הניהול השוטף. מדובר במישהו/י שנמצאים בשנת שירות שלהם.

מנכ״ל התנועה- שמנהל את כל עזרא בארץ, ודואג לכל מה שאנחנו צריכים.  

גרעין- אחרי ל״ג בעומר אורות (שהם לקראת סיום ט׳) הופכים להיות שכבת גרעין.

שאר שכבות מחליפות שם לשם שנמצא מעליהם."

- איזה אירוע את מרגישה שהוא משמעותי בשבילך בתנועת עזרא?

"האירוע הכי משמעותי בשבילי הוא החלפת שמות הקבוצות, זה מתקיים בל"ג בעומר ולא בחודש ארגון. כל חניכה בתנועה מצפה ליום שהיא תהפוך לגרעין ואחרי זה תיכנס להדרכה. יש משהו אפילו קצת מרגש במעבר של שמות הקבוצות."

"האירוע הכי משמעותי בשבילי הוא החלפת שמות הקבוצות" © יחצ עזרא

 מה את הכי אוהבת בתנועה ?

"קשה לי לבחור משהו אחד שאני אוהבת. האווירה, הערכים, הגיבוש זה דברים שלא הייתי מקבלת בתנועת נוער אחרת ואני שמחה שבחרתי ללכת לתנועת עזרא ולתנועת נוער בכלל. אני מרגישה שאני משתמשת בזמן שלי בצורה הכי טובה שיש וגם מקבלת המון מהתנועה."

- איזה סטיגמה היית רוצה לנפץ?

"יש כאלה שטוענים שעזרא זה לא תנועה שמספיק משלבת בין ערכים תורניים לערכי הציונות. אני מרגישה מאוד מחוברת לשני עולמות הערכים ומרגישה שהתנועה עושה את זה על הצד הטוב ביותר".

 

תגובות