תנועת הנוער שלי: והפעם "הנוער העובד והלומד". הנוער העובד והלומד

תנועת הנוער שלי: והפעם "הנוער העובד והלומד"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע "תנועת הנוער העובד והלומד", מאיה איזקוב תספר לנו מה מייחד את התנועה? מתי יש יום פעילות? מה זה אומר להיות מש"צית? מה זה הקן? (רמז: לא מדובר בזה של הציפור), כל התשובות לפניכם

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים והחניכות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

בישראל יש היום יותר מרבע מליון חניכים ומדריכים שלוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער השונות, יש כיום למעלה מ- 50 תנועות נוער, הפועלות בכל רחבי הארץ במגוון שפות המותאמות לאוכלסייה. כאלו הפועלות לשילוב מספר אוכלסיות וכאלו המשלבות אוכלסיות עם צרכים מיוחדים. ישנן תנועות נוער חילוניות, מעורבות, ערביות ודתיות.

אחת מאותן תנועות נוער היא תנועת הנוער העובד והלומד, המונה כ-90 אלף חניכים וחניכות והיא הארגון היציג של למעלה מ-400 אלף בני הנוער שעובדים בישראל מדי שנה. זה אומר שכל נער ונערה שעובדים ולא שילמו להם את מה שמגיע להם (או כל בעיה אחרת), יכולים לפנות לנוער העובד והלומד ולקבל סיוע מול המעסיק, כולל סיוע משפטי אם נדרש.

  עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 התנועה קיימת למעלה מ- 90 שנה ומאגדת בתוכה כ-95,000 חניכים וחניכות. הנוער העובד והלומד בעלת 650 קינים (מקום הפעילות), הפזורים בכל רחבי הארץ. אחת מאותן בני ובנות נוער היא מאיה איזקוב, בת 17 הלומדת בכיתה יב. מאיה גרה בהוד השרון ולומדת בתיכון ע"ש אילן רמון, מאיה משמשת כמש״צית בקן רמתיים: "להיות מש"צית זה אומר שאני אחראית על צוות מדריכים – לעזור להם לבנות פעולות, להתמודד עם אירועים חינוכיים, למשל בהתמודדות עם ילדים רבים. אני מלווה אותם בכל ההיבטים של תהליך ההדרכה, תמיד שם בשביל המדריכים לתת עצה או להיות אוזן קשבת

- למה את בוחרת לקחת חלק בתנועת נוער?

"תנועות נוער נותנות מקום לנוער להעלות נושאים לסדר היום של החניכים, לנהל דיון על דברים שמעניינים אותנו, ליצור פרויקטים ובעיקר לקבל אחריות. כמש"צית אני אחראית על אירועים בקן, אחד מהם זה 'טעם קן' שהתקיים ביום שישי האחרון, באירוע גייסנו כספים לניצולי שואה דרך יריד אוכל שהרמנו. כל קבוצה בקן הקימה דוכן של אוכל, היה אירוע ממש מוצלח וכולנו יצאנו בתחושת סיפוק אדירה. 

מעבר לאחריות שאני זוכה לקבל בקן, הקן הוא מקום להתבטא ולבטא את הדעות שיש לנו. כשדיברנו על אלימות כלפי נשים, אז הלכנו גם לצעדה נגד האלימות כלפי נשים. לא הייתי הולכת אף פעם להפגנות אם לא הייתי בתנועה. התנועה נתנה ונותנת לי המון, אני מרגישה שלתנועה יש השפעה על בת האדם שאני כיום."

© הנוער העובד והלומד

 - איזה מושגים חשוב שנכיר כשמדברים על הנוער העובד והלומד?

יומ"פ – זה יום פעילות, זה היום שהחניכים מגיעים לקן ועוברים פעולות.

מד"צ – מדריך צעיר, או מד"צית מדריכה צעירה.

מש"צ – כמוני, מרכז/ת שכבה צעירה.

קומונרים – השינשינים (בשנת שירות) שמדריכים את השכבות הבוגרות.

"הבוגרת" –השכבה הבוגרת של הקן, שכבות ט'-י"ב שמובילות את הקן ביחד.

"המתבגרת" – שכבות ז'-ח', "הצעירה" – שכבות ד'-ו'.

הקן – המקום שבו אנחנו נפגשים, עוברים את הפעילות, בית שני.

 - כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

"אצלנו בקן יש פעילויות פעמיים בשבוע, בימי שלישי אחר הצהריים ושישי אחר הצהריים. כל יום פעילות החניכים מחכים לו, האווירה שיש בקן אין באף מקום אחר".

  - תתארי לי, איך נראה יום פעילות אצלכם?

"קודם כל מוזיקה, זה ממש חלק מיום הפעילות אצלנו. אם תסתובבי באזור הקן תתקלי במנעד רחב של קבוצות שונות של חניכים שעוברים פעולה.  הפעולות אצלנו עוברות דרך משחקים, תחרויות, שיחות. לפעמים מכינים אוכל כמו פיתה על הטאבון או דברים מיוחדים אחרים. אחרי הפעולה חלק גדול מהחניכים ממשיכים לשבת בקן או בחוץ".

לוקחים חלק בועידת האקלים
לוקחים חלק בועידת האקלים © הנוער העובד והלומד

 - מה לדעתך מייחד את התנועה?

"התנועה לא עוסקת רק בדיבורים, מעשים הן חלק בלתי נפרד מהערכים של התנועה. אחרי שמעלים משהו לסדר היום אנחנו בודקים איך אפשר לעשות עם זה משהו. צייניתי מקודם שאחרי פעולה על אלימות נגד נשים יצאנו למחאה בנושא.

יותר חשוב בעיניי מהעשייה זו העובדה שיש מקום לכל דעה. מלמדים אותנו להטיל ספק בדברים, לא לקבל דברים כמובן מאליו, לכבד את הדעות ששונות מהדעה שלי ולהילחם על מה שאנחנו מאמינים בו.

הנוער העובד והלומדבהיא התנועה היחידה שגם עוזרת בנושא של זכויות בעבודה לנוער, כל מי שעובד או רוצה לעבוד יכול לקבל עזרה וליווי במה שהוא צריך, לא נתקלתי בעוד תנועה שעושה את זה."

איזה תפקידים מיוחדים יש בתנועה?

"יש רכזים ארגוניים שאחראים על הקטע הטכני שצריך לימי הפעילות.

ב"טעם הקן" הם היו אחראים להזמין את כל הקישוטים, דגלונים, שולחנות, כל מה שצריך מבחינה לוגיסטית כדי שהאירוע יתקיים.

יש את שכבה ט׳ שעוזרת מאחורי הקלעים ודרך ההתנסות הם לומדים להיות מדריכים.

רכזי תרבות – אחראים על החלק של אירועים לשכבה הבוגרת, על האינסטגרם של הקן, תיעוד של הפעילות בקן".

 - איזה אירועים מייחדים את תנועת הנוער שלך?

"האירוע הראשון שעולה לי זה הסמינר מד"צים,סמינר שמהווה את הבסיס של התנועה, בסמינר המדריכים מעבירים את הידע שלהם לחניכים. הסמינר מתקיים בתנאים של 11 יום בשטח, עם אנשים שאת לא מכירה. אני הרגשתי שהסמינר עזר לי בהתמודדות עם סיטואציות שבחיים לא היית מתמודדת איתם לפני. המדריכים הם הבסיס של כל תנועת נוער, בלי מדריכים אין תנועה, הסמינר הזה משריש את חשיבות ההדרכה ומעביר את הידע ההדרכתי הלאה.

האירוע השני שמהווה חלק בלתי נפרד מתנועה הוא חג המעלות. חג המעלות זה סוג של יום הולדת של הנוער העובד שחוגגים כל שנה בכל הקינים שפזורים בכל הארץ. החגיגה מתקיימת בפתיחת שנה וכוללת מסיבה גדולה עם הצגות וכתובות אש.

אירוע נוסף שהוא מושקע מאוד הוא מחנה ההעפלה, זה מחנה שמיועד לשכבות ז'-ח'. במחנה את פשוט נכנסת למציאות אחרת. במחנה חוזרים אחורה בזמן לתקופה של הבריטים, לומדים על הספר הלבן, תקופת המנדט...בסוף עולים על ספינה ומגיעים ׳לארץ ישראל׳. הקטע של ללמוד על אירועים היסטוריים בצורה הכי חווייתית וכיפית שיש – זה ממש הערכים שמייחדים את התנועה."

"במחנה חוזרים אחורה בזמן לתקופה של הבריטים, לומדים על הספר הלבן, תקופת המנדט" © באדיבות מאיה איזנקוב

 - מה את הכי אוהבת בתנועה?

"לכולם יש מקום, התנועה היא הדרך שיש לי להשפיע. מאוד מזווית של העברת והנגשת ידע לעוד מלא חניכים. זו ההזדמנות להראות להם את הצדדים השונים וגם את איך אני רואה את הדברים. להפוך את האזור 'הקטן' שבאחריותי, את החניכים האלה, לאנשים טובים יותר בעתיד."

- יש סטיגמה שהיית רוצה לנפץ?

"לפעמים אומרים שאנחנו חנונים. האמת שיש הכל מהכל, לכולם יש מקום וכל מי שרוצה מוזמן בכיף".

- איך מצטרפים?

"פשוט באים! באים לפעולה עם החברים, או מתקשרים למדריך או רכז. כל המידע באתר שלנו. אפשר בכל שלב, בכל גיל, מתי שרוצים הדלת תמיד פתוחה".

"התנועה היא הדרך שיש לי להשפיע" © באדיבות מאיה איזקוב
תגובות