תנועת הנוער שלי: והפעם תנועת "כנפיים של קרמבו". באדיבות כנפיים של קרמבו

תנועת הנוער שלי: והפעם תנועת "כנפיים של קרמבו"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע "תנועת כנפיים של קרמבו ", הילה דורון תספר לנו מה מייחד את התנועה? מתי מתקיים יום פעילות? מה זה אומר להיות רכזת מפעלים ובטיחות? מה זה מסדר כנפיים? (רמז: לא עפים בו), כל התשובות לפניכם!

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים/ות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

בישראל יש היום יותר מרבע מליון חניכים ומדריכים שלוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער השונות, יש כיום למעלה מ- 50 תנועות נוער, הפועלות בכל רחבי הארץ במגוון שפות המותאמות לאוכלסייה. כאלו הפועלות לשילוב מספר אוכלסיות וכאלו המשלבות אוכלסיות עם צרכים מיוחדים. ישנן תנועות נוער חילוניות, מעורבות, ערביות ודתיות.

אחת מאותן תנועות נוער היא "כנפיים של קרמבו" המונה 85 סניפים הפזורים ברחבי הארץ עם 8,500 חניכים וחניכות, עבור רבים מהם זו המסגרת החברתית היחידה שפעם בשבוע מוציאה אותם מהבדידות החברתית, לפעילות חווייתית נגישה ומותאמת. בכל שבוע אלפי ילדים עם ובלי צרכים מיוחדים, לובשים מדים והולכים לפעולה עם החברים שלהם בסניף.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"תנועת נוער שמשלבת ילדים ונוער מהחינוך הכללי עם ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים" © באדיבות כנפיים של קרמבו

מדובר בתנועת נוער שמשלבת ילדים ונוער מהחינוך הכללי עם ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים בפעילות חברתית משותפת, פעילות המייצרת חוויה שמצד אחד מלמדת את הצעירים להכיר, להבין ולכבד את האחר ומצד שני מאפשרת לצעירים עם הצרכים המיוחדים לחוות תנועת נוער ככל אחד.

אחת מאותן בנות נוער שלוקחות חלק בכנפיים של קרמבו היא הילה דורון בכיתה י' מרעננה, הילה היא רכזת מפעלים ובטיחות. הילה אחראית על הבטיחות בשוטף ובטיולים. חוץ מזה היא גם מתפעלת את הרשתות החברתיות בסניף שלה ברעננה.

בתמונה: הילה דורון
בתמונה: הילה דורון © אלבום פרטי

למה את בוחרת לקחת חלק בתנועת נוער?

"אני מאמינה שתנועות נוער הם מקום לנוער לפתח את עצמו ולרכוש יכולות שאין במקום אחר, בכנפיים של קרמבו יש עוד הרבה מעבר, השילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים ובלי הוא ערך עליון אצלנו. בכנפיים של קרמבו את נחשפת למגוון של אנשים שלא הייתי פוגשת כנראה ביום יום. אני לא לומדת עם מישהו שנמצא על הרצף בכיתה או הייתי יודעת בכלל מה זה לולא כנפיים של קרמבו ומעבר לערכים שקיבלתי מהתנועה קיבלתי גם הזדמנות לפתח את עצמי."

- איזה מושגים חשוב שנכיר בתנועת ״כנפיים של קרמבו״?

"דקת תיווך- לאחר שהמדריכים מסבירים לחניכים ולחונכים את הפעילות הבאה, החונכים לוקחים דקה אחת (או שתיים) ומסבירים לחניכים לפי הצורך את הפעילות הבאה.

שכב״צ - שכבה צעירה, כיתות ד-ז

ערכי התנועה - לכנפיים של קרמבו יש שישה ערכים שמנחים אותנו במהלך הפעילות: אני אוהב, אני חבר, אני ישראלי, אני יכול, אני מוביל ואני שייך.

הד״ח - הדרכת חינוכיות, החניכים עם הצרכים המיוחדים החונכים והמדריכים שלהם.

© באדיבות כנפיים של קרמבו

 - כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

"כל יום שני, במהלך השבוע יש ישבצ"ים (ישיבות צוות) לצוות ההדרכה". 

- תתארי לי, איך נראה יום פעילות אצלכם?

"קודם כל מגיעים לסניף כל צוות ההדרכה, בחמש וחצי מגיעים החניכים בהסעות. יום הפעילות מתחיל בפעולות הד"ח (הדרכות חינוכיות), החניכים יחד עם החונכים שלהם עוברים פעולה שמעבירים המדריכים, הפעולה כוללת תוכן או משחק לפי החלטת המדריכים. הפעולות כוללות שילוב של ערכי קרמבו או התייחסות לימים מיוחדים.

בסוף הפעולה החניכים חוזרים הביתה ונשארים החונכים ושאר השכב"ג (השכבה הבוגרת). השכב"ג עובר פעולה עם תוכן או משחק. יום הפעילות נסגר בישיבות של צוות ההדרכה. ברגע של הישב"צים רואים את האושר והעייפות של הצוות ואין סיפוק כזה."

 - מה את חושבת שמייחד את התנועה?

"הגישה הייחודית של קרמבו, הערכים של שילוב של החניכים עם ובלי צרכים מיוחדים. אבל בעצם כולנו משתלבים. הצוות לומד מהחניכים והחניכים לומדים מאיתנו. ואנחנו מגשימים את הסיסמא נוער מחנך נוער.

 -איזה תפקידים מיוחדים שיש אצלכם בתנועה?

"בכל קבוצה יש מדריך ומשלב, המשלב תפקידו לוודא שכל החניכים מוצאים את עצמם ונהנים בפעולה. יש גם תפקידי ריכוז- אני למשל רכזת מפעלים ובטיחות ומקבלת אחריות על נושאי בטיחות שבדרך כלל לא נותנים לנוער התנסות בהם".

" לא הייתי זוכה להכיר מגוון כזה רחב בלי התנועה" © באדיבות כנפיים של קרמבו

- איזה אירוע את מרגישה שהוא משמעותי בשבילך בתנועת כנפיים של קרמבו?

"יש שני אירועים משמעותיים הראשון הוא מסע אביב, שזה טיול שמתקיים בפסח גם. החניכים מאוד נהנו בו וגם הצוות. השני הוא מסדר כנפיים שזה אירוע שיא של סוף שנה, כל קבוצה מכינה הופעה בהתאם לנושא שניתן באותה שנה. אצלנו שנה שעברה הנושא היה צ'ארלי בממלכת הקרמבו. כל קבוצה בחרה שיר שקשור לשוקולד, היה ריקודים, שירים. ההורים הוזמנו, ראש העיר הגיע. כולם מאוד התרגשו והאירוע היה גם נפילת מתח אחרי שנת פעילות. ואחרי שבועות של עבודה קשה".

 - מה את הכי אוהבת בתנועה ?

"את האנשים, לא הייתי זוכה להכיר מגוון כזה רחב בלי התנועה, אני נהנית להגיע לסניף ומרגישה שאני מקבלת ונותנת כל הזמן. התנועה מוחקת לי את הנושא הזה של דעות קדומות, כי אני זוכה להכיר מגוון רחב מאוד של אנשים שאם הייתי נתקלת בהם במסגרת אחרת לא בטוח שהייתי חברה שלהם".

-איזה סטיגמה היית רוצה לנפץ?

"בגלל שאנחנו תנועה שמשלבת צרכים מיוחדים וחורטת את זה על דגלה אז בדרך כלל חושבים שצוות ההדרכה הוא זה שבדרך כלל נותן ומהווה דמות חינוכית אבל האמת היא שלמדתי כל כך הרבה מכל החניכים והסיסמא 'נוער מחנך נוער' היא פשוט באמת מה שקורה אצלנו."

- אז איך מצטרפים?

"נכנסים לאתר כנפיים של קרמבו ומוצאים את הסניף הקרוב לביתכם, אנחנו פתוחים לכולם!"

"הסיסמא 'נוער מחנך נוער' היא פשוט באמת מה שקורה אצלנו" © באדיבות כנפיים של קרמבו
תגובות