גם בקרב הנוער ולא דרך הפחדה: איך מפסיקים לעשן?. adobestock

גם בקרב הנוער ולא דרך הפחדה: איך מפסיקים לעשן?

מה גורם לנו בכלל להתחיל לעשן? למה הסיגריות הן כל כך ממכרות ולמה כל ההפחדות לא מסייעות להפסיק לעשן? טור מיוחד על הרגלי העישון, גם בקרב בני הנוער • מהי השיטה היעילה ביותר להפסיק? קבלו!

ב-31 במאי יתקיים היום הבינלאומי ללא עישון. יום זה נועד לעודד ברחבי העולם 24 שעות של התנזרות מכל צורות הטבק. בנוסף, יום זה משמש על מנת להעלות את המודעות על ההשפעות הבריאותיות של עישון טבק, הגורמות כיום ליותר מ-7 מיליון מקרי מוות בכל שנה ברחבי העולם, שמתוכם כ-890,000 הם תוצאה של חשיפה של אנשים לא מעשנים לעישון פסיבי.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

דו"ח של ארגון Vital Strategies, האוסף נתוני בריאות שונים בעולם, העלה כי חלה עלייה בשיעור העישון בקרב בני נוער בני 13 עד 15. השימוש במוצרי עישון מתחיל ומשתרש בעיקר במהלך גיל ההתבגרות, גיל פגיע להתחלת עישון, כאשר "רק התנסות" הופכת בקרב בני נוער להתמכרות.

בואו ננסה להבין: למה אנחנו מעשנים? למה יש לנו את הצורך הזה שלאנשים אחרים אין? 80% מהתושבים בישראל לא מעשנים, ככה שהמעשנים הם קבוצת מיעוט. איך זה שהרוב מצליחים ליהנות מהחיים, להתמודד עם לחץ, עבודה והמשימות בחיים הפרטיים בלי הצורך ברצון לעשן ואתם לא? אנשים יגידו שזה קשור לגנטיקה, רקע, אורח חיים. אבל עישון זה התמכרות. יש המון אנשים בסביבה ובעבודה שלא מעשנים ומסתדרים מצוין.

© adobestock (אילוסטרציה)

המשמעות של התמכרות זה משהו שאנחנו עושים בלי יכולת בחירה. זה הכל מתחיל בסיגריה הראשונה. סיגריה היא מוצר שכל המטרה שלו היא לייצר תלות. השם המקצועי של סיגריה הוא NDS – Nicotine Delivery System – מערכת להעברת ניקוטין. חברות הטבק משקיעות מיליארדי דולרים בשביל לשכלל את תהליכי ההתמכרות אליה. אנחנו מעשנים כי חברות הטבק מהנדסות את התודעה שלנו. להתמכרות לסיגריות יש סיבה עובדתית והיא השפעת הניקוטין שנקלט במוח ובעיקר הזמן שלוקח לו להתפוגג מהגוף.

מהו אותו המנגנון שיצרו חברות הטבק?

לאורך השנים חברות הטבק עשו הכל כדי להפוך את צריכה הטבק "ללגיטימית" במטרה לשנות את התודעה והתפיסה שלנו על ניקוטין. קשרו בין אנשים מצליחים כמו טייסים, נשים חזקות- לבין עישון. הצליחו, לפני המון שנים, לשכנע רופאים להמליץ על שימוש בטבק
יצרו פילטר בסיגריות, אשר מעניק תחושה של סינון וזה הרגיע את משתמשים- הם הרגישו שמעשנים פחות.

סיגריות לייט-זוכרים? אם היינו מעשנים סיגריה לייט, היינו מרגישים שאנחנו מעשנים סיגריה קלילה, מופחתת. אבל בפועל היא מכילה לא מעט כימיקלים. היום אגב, המונח הזה לא קיים.

אז מה יש בה בסיגריה שכל כך ממכר?

חברות הטבק ערכו מחקרים. המסקנה הייתה שהטבק אומנם נדבק במהירות לקולטנים שבמערכת העצבים, אבל ההשפעה מורגשת דווקא כשהניקוטין עוזב את הגוף, אחרי 45 דקות בדיוק! מה עובר בגוף שלנו אחרי השפעת הניקוטין? אנחנו מרגישים עצבנות ואי שקט ואז... מעשנים מדליקים עוד סיגריה. חברות הטבק רצו לגרום לנו להרגיש את תחושת הריקנות ולצרוך שוב ושוב. לנו יש בעיה והם מספקים (כביכול) את הפתרון.

© adobestock (אילוסטרציה)

איך הם מגבירים את הצריכה? אם לפני המון שנים צרכו טבק על ידי לעיסה או הרחה אשר לקחה זמן רב, החברות הבינו שיש צורך לשנות את אופי הצריכה וזה מה שהוביל להמצאת הסיגריה.

שיטת ה-NDS- מערכת להובלה מהירה של ניקוטין

חברות הטבק גייסו מדענים לקיצור זמן הצריכה. הם המציאו את הסיגריה והוסיפו לה מרכיבים שונים, מלבד ניקוטין: כימיקלים, מעכבי בערה, זפת, חומרי טעם וריח חומרים מהירים ואפקטיביים. התוצאה: אם עד כה משתמשים צרכו טבק על ידי לעיסה והרחה- אשר לקחו ארבע שעות להגיע למוח ו-45 דקות שימוש, כעת הניקוטין מגיע למוח תוך שניות ספורות שניות בלבד ואורך עישון הסיגריה הוא חמש דקות. בחישוב מהיר, במהלך היום מעשן מכור, יעשן 20 סיגריות. זו הסיבה גם שבקופסה יש 20 סיגריות. זו הכמות שמעשן ממוצע יצרוך ביום. חשבתם שאתם מיוחדים בכך שהקופסא מתאימה בול בשבילכם? תחשבו שנית.

מדוע אנחנו מתקשים להפסיק לעשן?

הפתרון לגמילה מעישון אינו בעיסוק הנזקים, אלא בהבנה, מה הסיבה לתלות בסיגריה? כשאנחנו למדים איך חברות הסיגריות מהנדסות עובדתית את "המוח שלנו" שם הדרך סלולה לגמילה. בינינו? כל מי שרוצה או רצה להפסיק אי פעם ניסה שמע לא מעט את כל הסיבות ההגיונית: התלות בסיגריה, הנזק הבריאותי, אפילו העלות הכלכלית- כספית. הרי עובדתית, ברגע שהעלו את המיסים והמחיר לחבילה סיגריה- מעשנים לא הפסיקו לצרוך. לצד הריח הלא נעים שסיגריה מייצרת. הטעות הטבעית היא לחשוב שהפחדות יגרמו למעשנים להפסיק לעשן. אבל הפחדות עושות בדיוק את הפעולה ההפוכה, משום שכשמעשן נלחץ-הוא מעשן. הלחץ מהווה טריגר לעוד סיגריה.

© adobestock (אילוסטרציה)

ההתמודדות היום יומית של המעשנים

מעשנים מתמודדים עם דיסוננס-קונטיבי יומיומי. מצד אחד הם נהנים לעשן, מצד שני הם יודעים שהסיגריה מזיקה. אז הם מצדיקים את עצמם: שוכחים את הסטטיסטיקה, נזכרים בסיפורים על מעשנים כבדים שמתו בשיבה טובה. יודעים שסיגריה מזיקה אבל מנסים להצדיק את העישון. יתרה מכך, פעמים רבות הם מנסים להפסיק וסובלים, לא מצליחים להחזיק מעמד. מיד עולה המחשבה האינטואיטיבית "עדיף לעשן ולא לסבול" והרי, מי רוצה לבטל את ההנאה בחיים?

אבל לכל אלו יש סיבות הגיוניות. למה אנחנו כל כך תלויים בסיגריה? מעשנים לא יכולים לדמיין את עצמם בלעדיה: שותים קפה, לוגמים כוס יין, נרגעים על חוף הים עם סיגריה, הסיגריה מפיגה שעמום. למעשה, היא הופכת להיות חלק מהזהות שלנו.

אז מה עושים? האם אפשר להפסיק לעשן? התשובה היא כן! 

  • לא יוצרים הרתעה, לא מדברים על הנזקים. 
  • ממשיכים בהרגלים שלנו, כל מה שעשינו עם הסיגריה, אפשר בלי. ככה אנחנו מייצרים הרגלים חדשים כשהסיגריה אינה חלק מהחיים שלנו. 
  • אנחנו צריכים להיות מודעים למלכודות, כל אלו שציינו פה, כדי שנוכל להתמודד איתן.
  • מבטלים את היתרונות וההתניות שהסיגריה יצרה, על ידי ליווי מקצועי. אם לא נרגיש שאנחנו מוותרים על ההנאה והבילוי עם הסיגריה- לא יהיה לנו קשה להפסיק.
© adobestock (אילוסטרציה)

ביום שלישי, 31 במאי בשעה 19:00 תתקיים ההרצאה "איך לצאת ממלכודת העישון" בהיכל התרבות תל אביב. הרצאה חדשנית ומלאת הומור של מרב נירן והשחקן והקומיקאי אורי גוטליב שיספר כיצד התמודד עם ההתמכרות לעישון ואיך הצליח לנצח את הסיגריות. בהרצאה תיחשף הסיגריה באור האמיתי שלה - לא מרגיעה או עוזרת לריכוז או מהווה כלי חברתי, אלא מפריעה לריכוז, פוגעת ברוגע ובהנאה והופכת את המעשן לעצבני ומכור. ההרצאה למחזיקי כרטיס דיגיתל. להרשמה.

כותבת המאמר, היא מרב נירן, מנהלת הדרכה ב"אלן קאר".

© באדיבות אלן קאר ישראל
תגובות