52% מבני הנוער החלו לעבוד בגלל המצב הכלכלי, רבע מהם מנסים להגיע לקריירה בהייטק. צילום פרטי

52% מבני הנוער החלו לעבוד בגלל המצב הכלכלי, רבע מהם מנסים להגיע לקריירה בהייטק

רוב בני הנוער מנסים לחסוך את כספם מעכשיו, 25% מכוונים להגיע להייטק על מנת לאפשר לעצמם רווחה כלכלית בעתיד • סקר מיוחד של אתר הנוער "פרוגי" יחד עם מכון "מדגם" בראשותו של מנו גבע

עד כמה המחשבות הכלכליות מעסיקות את בני הנוער כבר עכשיו? האם הם פועלים למען עתיד כלכלי טוב ועד כמה הם מושפעים מהמצב הכלכלי במדינה? בסקר שערכנו בשיתוף עם מכון "מדגם" (בראשות מנו גבע) בדקנו את ההשפעות הכלכליות, המחשבות לעתיד והאם יש בכלל ניסיון לחסוך מגיל צעיר?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שאלנו את הנוער האם המצב הכלכלי במדינה משפיע או לא משפיע עליהם באופן אישי, ואם כן באיזה אופן?

45% העידו כי הם אכן מרגישים במצב הכלכלי במדינה וכי הם התחילו לעבוד כבר עכשיו כדי שיוכלו לממן לעצמם דברים שהם רוצים; 34% טענו כי המצב הכלכלי במדינה לא השפיע עליהם, 24.0% סיפרו כי הם מרגישים כי ההורים רוכשים עבורם פחות דברים בגלל המצב הכלכלי במדינה ו-7% שיתפו כי הם אכן מרגישים במצב הכלכלי ואף החליטו לעבוד על מנת לעזור בכלכלת הבית.

עילאי איבגי, בן 14 מפרדס חנה מנהל עסק משלו (משם עיקר הכנסתו), אך עובד בעבודה נוספת משתף אותנו בחששות מהמצב הכלכלי כבר בגיל הזה, על אף שלמשפחתו אין צרות כלכליות בכלל. "זה מעסיק אותי רוב היום, כל כסף שאני מוציא, בין אם בקפיטריה בבית ספר או בקניות של מוצר יקר יותר - מוריד מהעתיד שלי. המחשבה שעוברת היא שה׳כמה שקלים׳ האלו שאני מבזבז יכולים לעזור לי בעתיד לרכישת רכב ולימודי נהיגה או לעתיד הרחוק יותר לדברים הגדולים כמו בית וכדו׳. המחירים רק עולים וזה גורם לי לתהות האם שווה לי לחסוך לעתיד שהולך ומתייקר או לקנות משהו שאני רוצה כרגע?", עילאי מבהיר שהמחשבות על עתיד המצב הכלכלי במדינה הן אלו שמעסיקות אותו בעיקר, ולא המצב הנוכחי במשפחתו שכאמור אין למשפחה צרות כלכליות.

עילאי
עילאי © צילום פרטי

עד כמה הנוער מנסה לחסוך? תוצאות הסקר העידו שהם אכן בעד להתחיל לחסוך כבר מגיל צעיר. 33% סיפרו כי הם מאוד מנסים לחסוך ועושים זאת, 42% ענו שהם חוסכים לפעמים, 18% היו רוצים לחסוך אך הם לא מצליחים לעשות זאת, ו-6% התוודו כי הם אפילו לא מנסים לחסוך.

"בגיל הזה יש מחשבות כמו רישיון והעניין הכלכלי הוא קצת בעייתי בנושא", משתפת אותנו עדן חייט בת ה-16 מראשון לציון. "אומנם זה לא מעסיק אותי במהלך היום, אך בלילה, לפני שאני הולכת לישון, אני תוהה כמה אני צריכה לעבוד עבור שיעור נהיגה אחד למשל...  לגבי העתיד הכלכלי - היו מחשבות כמה אני צריכה לעבוד בשכר מינימום כדי רק להשכיר דירה אפילו, כי גם זה יקר. אני לא מצליחה לדאוג לגבי זה, אבל זה כן מעסיק במחשבות".

עדן מספרת כי גם היא, כמו בני נוער רבים, החליטה להתחיל לחסוך. "כמו שאנשים גדולים ממני חוסכים לקנות בית, אני חסכתי לרישיון ועובדת עבורו כבר כמעט שנה. השכר בארץ הוא קשה. עשיתי לעצמי תכניות ש-40-30% מהמשכורות בחודש לבזבוזים וכל השאר לרישיון בצד. לפעמים אני חורגת, לפעמים מבקשת עזרה מההורים".

עדן
עדן © צילום פרטי

עילאי: "החלטתי לעבוד כי אני לא יכול להתבסס על הוריי כל הזמן, בין אם בגדים יקרים או דברים שהם לא יכולים להרשות לעצמם. אני לא מצפה שבגיל 17 יחכה לי רכב בבית, אלו דברים שאני חוסך אליהם ואלו המטרות שלי. כאמור, יש לי עסק משלי שנתן לי הרבה חופש כלכלי".

בהמשך ישיר לעתיד כלכלי טוב, שאלנו את בני הנוער בסקר באיזה תחום ירצו לעסוק בעתיד על מנת לאפשר להם רווחה כלכלית?

25% סיפרו כי היו מעוניינים לעסוק במקצועות הטכנולוגיה וההייטק, 14% היו רוצים לעסוק במקצועות החופשיים (עורך דין, רופא וכדומה), 19% סיפרו כי לא החליטו עדיין ו-5% שיתפו כי זה לא מעסיק אותם כרגע. (הפירוט המלא בטבלה)

 

"כל הנושאים של מדעי המחשב והטכנולוגיה מעניינים אותי באופן כללי", מספרת לנו קרן סמבורסקי (16) אשר לומדת מדעי המחשב ומתמטיקה ולוקחת חלק בפרויקט "אקדמיה בתיכון". "כל בן אדם הופך ליותר טכנולוגי מדי יום. אם זה סייבר, בצבא, כביש, הכסף. זה מקצוע שהופך ליותר רלוונטי. בגיל 14, התחלתי ללמוד באוניברסיטה הפתוחה".

© צילום פרטי

קרן ממשיכה: "ההחלטה שלי ללמוד את זה מעכשיו זה כי המקצוע חשוב והזדמנויות לא באות ככה סתם לידיים, במיוחד לא לנשים. הלכתי ללמוד את מה שאני אוהבת, ראיתי את הזדמנות ותהיתי מה יש לי להפסיד? למה לא להתחיל כשזה בוער בי? כן היו מחשבות על הצד הכלכלי, זה מאוד נחמד לחשוב על החיים עם הייטק, אבל זה לא היה עיקר. לא יודעת אם בפועל אעסוק בזה בעתיד, אבל זה הכיוון הכללי שלי"

© adobestock (אילוסטרציה)

לעומתה, עדן עוד מתלבטת לאיזה תחום לפנות בעתיד ומה הם השיקולים בנושא. "למען האמת, אני מתלבטת אם ללכת עם הלב או עם המוח בעתיד. אני רוצה להיות מורה, אבל המשכורות לא משהו. עם כל האהבה לא ניתן לחיות ממשכורת נמוכה. לא רוצה ללכת להייטק, אבל אם לא תהיה ברירה, אעשה זאת למען שכר טוב יותר".

עילאי שולל לחלוטין בחירת תחום עבודה על פי שכר ומסביר - "זה לא מעסיק אותי, אני כמעט בטוח שלא אבחר מקצוע לפי זה. אני לא רוצה להרוויח יותר במקום שאני לא אוהב, אני מעדיף לוותר על עוד איקס כסף כדי שאקום כל בוקר וארגיש שאני עושה משהו שאני אוהב".

*הסקר נערך על ידי מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע בקרב בני נוער (בגילי 15-18). בסקר השתתפו 501 בני הנוער מכל קבוצות האוכלוסייה בישראל (היהודית והערבית). *טעות הדגימה המרבית הינה: 4.4%+

תגובות