בני הנוער המכהנים כיו"ר המפלגות: "יש לכם יכולת להשפיע על הבחירות הקרובות". צילום: באדיבות נוער הליכוד, נוער העבודה

בני הנוער המכהנים כיו"ר המפלגות: "יש לכם יכולת להשפיע על הבחירות הקרובות"

הבחירות הולכות ומתקרבות וכולם מדברים על הפריימריז, אבל מה זה בכלל ואיך זה קשור אלינו בני הנוער? • הכירו את הראל צרויה ואייל צמיר, בני נוער שמשמשים כיו"ר נוער מפלגות "הליכוד" ו"העבודה", בראיון משותף על האמונה שלהם ביכולת להשפיע וליצור שינוי לקראת הבחירות

לפני כשבוע חל יום הנוער הבינלאומי. אוכלוסיית הנוער כיום היא האוכלוסייה הגדולה ביותר שחיה אי פעם, ומונה כ-1.8 מיליארד בני-נוער. אתם בטח שואלים, מה המטרה שעומדת מאחורי היום הזה? התשובה פשוטה: להכיר בהישגים של הנוער, לזהות פוטנציאל של בני נוער ולתכנן דרכים שיאפשרו לצעירים להיות חלק מיוזמות ומעורבות בשינויים קהילתייםבפרוגי התמקדנו בבני נוער שמתעסקים בנושא הכי חם היום- פוליטיקה.

הכירו את הראל צרויה ואייל צמיר, שניהם אקטיבסטים ופועלים כדי להגשים את האידיאולוגיה של מפלגתם, אכפת לשניהם מהעתיד גם אם הם סבורים שהפתרונות הם קצת אחרים. הראל צרויה (16) ממודיעין, כבר חצי שנה מכהן כיו"ר נוער הליכוד ואייל צמיר (16) מחולון, כבר שנה מכהן כיו"ר נוער העבודה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

נוער הליכוד
נוער הליכוד © באדיבות נוער הליכוד
נוער העבודה
נוער העבודה © צילום: באדיבות נוער העבודה

 - איך מגיעים להיות יו"ר נוער של מפלגה?

הראל (ליכוד): "יש תהליך הבחירה שכולל תקנון מסודר, צריך וותק של שנה, מעל גיל 15. את תהליך בחירת המועמד מתחילים חודש לפני, כל מתמודד כותב מצע, במה הוא מאמין ומה הוא היה רוצה לשנות או על מה הוא היה רוצה להשפיע. לאחר מכן מקיימים זום הסברה לנוער, מסבירים גם על תהליך הבחירה וגם כל מועמד מספר במה הוא מאמין. בישורת האחרונה עושים דיבייט, בבחירות האחרונות הבאנו מראיין מערוץ 14, הוא שאל אותנו שאלות קשות ואתגר אותו כדי שהנוער יראה את התמונה המלאה. הבחירות קורות בדיגיטל, ווידאנו שלא יהיה רמאויות. כל אחד קיבל סיסמא שעתיים לפני ההצבעה". 

אייל (עבודה): "גם אצלנו קיים תהליך מסודר שדומה לליכוד, אצלנו רק הבחירות הם פעם בשנה, התהליך כולו מנוהל על ידי בני הנוער של המפלגה. הצבעה קורית דיגיטלית כמו בפריימריז של המפלגה".

- ומי יכול להצביע ולהשפיע?

הראל (ליכוד): "השנה החלטנו שזה יהיה רק מי שנכח בדיבייט ובזום הסברה. רק בני הנוער האלו קיבלו זכות בחירה, אני נבחרתי ברוב של 65%".

אייל (עבודה): "אצלנו זה בדומה לפריימריז במפלגה צריך וותק בנוער של לפחות חודש, כדי למנוע מצב שאנשים מביאים את החברים שלהם לכיתה רק בשביל שיצביעו להם, אני נבחרתי ברוב של 75%".

הראל צרויה עם חבר הכנסת אמיר אוחנה
הראל צרויה עם חבר הכנסת אמיר אוחנה © באדיבות נוער הליכוד
אייל צמיר
אייל צמיר © צילום: באדיבות נוער העבודה

- אבל רגע, לפני הכל- מה זה בכלל פריימריז?

"בחירות פנימיות בתוך כל מפלגה, כל מפלגה שרוצה לתת למצביעים שלה יותר כוח בוחרת בקיום פריימריז. הפקודים הם בעלי הכוח והם בעצם אלו שמרכיבים את הרשימה". 

- איך זה עובד בפועל במפלגות שלכם?

הראל (ליכוד): "אצלנו המתפקד ביום רביעי האחרון הצביע בשלושה פתקים: ארצי, מחוזי, והאם הוא מאפשר ליו"ר התנועה לעשות שריונים. בארצי מועמדים ח"כים מכהנים או לשעבר. במחוזי מתמודדים אנונימיים שגרים באותו מחוז, ומצביעים להם מתפקדים שגרים באותו המחוז שלהם. חוץ מזה יש משבצות שמורות למיעוטים: נשים, דרוזים, עולים וכדומה".

אייל (עבודה): "אצלנו זה עובד בצורה הרבה יותר פשוטה. כל מתפקד מקבל הודעה עם לינק להצבעה, הוא מקליד שם ותעודת זהות. הוא צריך לבחור בין חמישה לשבעה מועמדים. אחרי ספירת הקולות בונים את הרשימה בצורה של ריץ' רץ' מגדרי (אישה, גבר, אישה). בזכות זה ששנה שעברה התחלנו עם הריץ' רץ בפעם הראשונה תיכנס לכנסת מפלגה עם רוב נשי בתוכה. למי שמבקר את הריץ' רץ' השנה הוא נתן העדפה מתקנת דווקא לגברים. זה מראה שיש הזדמנות שווה יש תוצאות שוות".

 

נוער הליכוד
נוער הליכוד © צילום: באדיבות נוער הליכוד

 - למה פריימריז זה חשוב? זה לא משגע סתם את המתפקדים?

הראל (ליכוד): "קודם כל כי זה יותר דמוקרטי, חברי הכנסת שלנו הם נבחרי ציבור ולכן הציבור צריך לתת להם את הכוח. זה מעניק אופציה לאנשים לא מוכרים להתמודד, נותן הזדמנות שווה לכל מי שרוצה להיכנס לחיים הפוליטיים".

אייל (עבודה): "האלטרנטיבה היא יושב ראש מפלגה שהוא שליט אבסולוטי, חבר כנסת שממרה את פיו ימצא את עצמו בחוץ. במפלגה בלי פריימריז חבר כנסת שיאיים בפירוק הקואליציה ימצא את עצמו בחוץ. במפלגות דמוקרטיות שמקיימות פריימריז חבר הכנסת לא תלוי בחסדו של יו"ר המפלגה, אלא ברצון המתפקד. הוא יכול ביותר קלות להגשים את האידיאולוגיה שלשמה הוא נבחר. הפריימריז גם מעניק מוטיבציה, מעורר את השטח ונותן בוסט. כבן נוער שפעיל במפלגה זה מאפשר להכיר את הרשימה,  לא מדובר בעוד רשימה של אנשים, עבדתי אצל חלק במטה, הכרתי את הפנים מקרוב".

- אבל אם חברת כנסת לא חושש ממה שהיו"ר יעשה או לא יעשה, זה לא יכול לפגוע בשלמות המפלגה?

אייל (עבודה): "מפלגת העבודה הייתה מפלגה שנשארה מאוחדת בקואליציה גם שלפעמים הייתה צריכה להצביע נגד צו מצפונה כי הבינה את החשיבות של שלמות הקואליציה. לעומת מפלגות אחרות שהרשימה נקבעה על ידי היו'ר ולמרות זאת ח'כים עזבו את הרשימה ואת הקואליציה".

האם לפריימריז יש בכלל משמעות?

הראל (ליכוד): ״ברור שיש כי הכוח הוא של הפקודים. קיום פריימריז לוקח את הכוח מאדם אחד שמרכיב את הרשימה ומעניק אותו למי שהכניס את נבחרי הציבור לכנסת. כל מי שמאמין בערכים של הליכוד יוכל להגיע להתמודד גם אם הוא לא מוכר. קיום פריימריז מעניק כוח ושקיפות לבוחר של המפלגה".

אייל (עבודה): "הכי משמעותי שיכול להיות, מי שבא להטיף על שמירה על שלטון החוק, שמירה על זכויות אדם וכדומה צריך לקיים הליך דמוקרטי מהרגע הראשון. בעיניי יש פה ניגוד עניינים חמור, איך אפשר לשמור על המדינה דמוקרטית אם ההליך בחירת הנציגים במפלגה הוא דיקטטורי?".

 

נוער העבודה
נונוער העבודה © צילום: באדיבות נוער העבודה

 אתם חושבים שלנוער יש דרך להשפיע היום?

הראל (ליכוד): "חד משמעית. אני מתמחה בכנסת קיבלתי הזדמנות לעבוד על הצעות חוק, לנסח שאילתות, להרים שדולה. בנוער הליכוד נותנים המון משמעות לבני הנוער. אנחנו פועלים להכניס כמה שיותר בני נוער לתוך ההתמחות בכנסת, שיכירו את הכנסת כמה שיותר מקרוב".

אייל (עבודה): "לנוער יש יכולת אדירה להשפיע, אנחנו מושפעים מהמאבקים של הפוליטיקאים, בעיניי זה חייב לעניין אותנו. רוב הנוער בעבודה אמנם לא מתפקד (אפשרי מגיל 17), אבל בני הנוער לקחו חלק במטות של המועמדים, הייתה להם השפעה עמוקה על הפריימריז אפילו יותר משל המתפקדים. המועמדים רצו את בני הנוער כי הם מבינים את זה שאנחנו טובים בהרבה תחומים שהם פחות מבינים בהם למשל בדברור, בבחירות אנחנו נהיה מחוץ לקלפיות ואיפה שיצטרכו אותנו כדי להשפיע ולשנות".

- אתם מרגישים שאתם כבני נוער משפיעים היום?

״ברור! זו לא שאלה בכלל. להיות חלק מהנוער של כל אחת מהמפלגות שלנו הוא המקפצה לבני הנוער שמתעניינים בפוליטיקה".

 

© באדיבות נוער הליכוד

שמעתי כמה עדויות מבני נוער שהיו בליכוד וברגע שהביעו דעה שאינה תואמת את רוח התנועה, חוו בריונות. מה תגובתך בתור יו"ר נוער הליכוד?

- הראל (ליכוד): "לא מכיר את הסיפור, זה בוודאות לא קרה בתקופתי, אנחנו נוער דמוקרטי שמקבל את ההחלטות במועצת נוער. כל עוד מדובר בביקורת ענייניית היא תתקבל בברכה, אם ההודעה אינה תואמת את רוח המפלגה ואינה מגיעה בצורה עניינית, אין לה מקום אצלנו. מי שלא מאמין בעקרונות והערכים אין לו מה לעשות איתנו. הנוער של תקווה חדשה כיום היה בליכוד בעבר, הם עזבו מרצונם".

- מה היית עונה לביקורות שמכנות את הפריימריז בליכוד קריימריזבגלל רשימת המועמדים שעלולה להיתפס בעייתית?

הראל (ליכוד): "למי שיש את זכות ההצבעה אלו 140,000 מתפקדים מי שהם יחליטו מקובל עלינו. הם הכוח ולהם זכות הבחירה, אנחנו לא נזלזל בבחירה שלהם. מותר לבקר אבל צריך לקבל את הבחירה שלהם. אני מעריך את בנימין נתניהו וסומך על שיקול הדעת שלו, הוא עתר לבית הדין של הליכוד שהסיר את המועמדות של דוד לניאדו".

הדר מוכתר טוענת שלצעירים לא נותנים להשפיע, הנה נמצאים פה שני בני נוער שטוענים שהם משפיעים ובוחרים שלא להצטרף למאבק שלה, מה היא מפספסת?

אייל (עבודה): "אני מעריץ את התעלול השיווקי שהדר עושה, בלי שהיא הוציאה הרבה כסף על שיווק היא מוכרת אצל רובם המוחלט של הצעירים. לכן אם מטרתה הייתה להיות מוכרת היא הצליחה. אבל אם המטרה שלה זה להיבחר לכנסת זה סתם תופעה מגוחכת, כי בסוף היא בעצמה לא יכולה להיבחר, הגיל המינימאלי הוא 21. אני יודע ורואה שלבני נוער יש הרבה פלטרומות להשפיע, גם כאלו מפלגתיות וגם כאלו שהן א-מפלגתיות. להגיד שצעירים לא יכולים להשפיע זו טענה מגוחכת וחסרת ביסוס".

- מה חשוב לכם להגיד לבני הנוער שמואשמים לא פעם באדישות למתרחש?

הראל (ליכוד): "אני רוצה לעודד את בני הנוער להיות אקטיביים. לא משנה אם זה בליכוד או בכל מפלגה אחרת. מי שרוצה להשפיע הנוער של כל מפלגה הוא אחלה הזדמנות".

אייל (עבודה): "אנחנו מושפעים מהבחירות האלו, אנחנו נחיה את ההשלכות. אני מזמין את בני הנוער שרוצים להשפיע לכו לאחת המפלגות ותיקחו חלק בשינוי. יש לכם יכולת להשפיע על הבחירות הקרובות".  

נוער העבודה
נוער העבודה © צילום: באדיבות נוער העבודה
תגובות