קופצים כיתה: בני הנוער שהתחילו לימודים אקדמיים בתיכון. דוברות האוניברסיטה הפתוחה

קופצים כיתה: בני הנוער שהתחילו לימודים אקדמיים בתיכון

שנת לימודים משודרגת: נתנאל מכמלי ונויה ברק, בני נוער שהחליטו לא לחכות ולהרחיב את האופקים במסגרת פרוייקט "אקדמיה בתיכון" • אז מה זה אומר? למה שבני נוער ילכו לאוניברסיטה? מה מניע אותם? ומה יש להם להגיד למי ששוקלים את האופציה? התשובות לפניכם.

תוכנית "אקדמיה בתיכון" היא תוכנית שפונה לבני נוער בתיכון שמוותרים על לעשות בגרויות במקצועות מסויימים ובמקום זה הם צוברים נקודות זכות לתואר. הם יכולים להשתמש בזה לתואר עצמו, הם יכולים להמשיך לתואר בתיכון או לשמור את הנקודות לאחרי הטיול הגדול.

נתנאל מכמלי (16) מבאר שבע, לומד בבית הספר הטכני של חיל האוויר ומרחיב מדעי המחשב ופיזיקה ובמסגרת התוכנית הוא לומד מתמטיקה. נויה ברק (15) מגדרה, לומדת בתיכון דרכא ומרחיבה פיזיקה ומדעי המחשב. באקדמיה היא מעמיקה דווקא את תחום מדעי המחשב.

 עוד בערוץ הלימודים של פרוגי:

"חיפשתי משהו שיאתגר אותי" © איציק בירן ואלירן אביטל

מטרת התוכנית היא לקדם הצטיינות בשלל תחומים, אבל לא רק במקצועות הריאליים שכולנו מכירים- מכימיה, פיזיקה ועד מוזיקה לדוגמה. בפועל, בני הנוער שלוקחים חלק בתוכנית מבצעים מבדקים בהתאם למקצועות אותם רוצים להרחיב. במידה ויימצאו מתאימים, הם לוקחים קורסים אקדמיים מתוך הרשימה הקיימת באוניברסיטה הפתוחה ומחליפים אותם בבגרויות.

 - אבל רגע לפני, למה אתם בוחרים לעשות את זה?

נתנאל: "בחרתי לעשות את זה כי זה שונה לגמרי מהמתמטיקה שמלמדים בבית ספר, בין אם זה יותר מושגים שקיימים וגם התחום הוא הרבה יותר תיאורטי ופחות טכני. אני באופן אישי לגמרי מעדיף גם את שיטת הלימוד וגם את החומר של האוניברסיטה".

נויה: "חיפשתי משהו שיאתגר אותי, אני לומדת בכיתת מופ"ת אבל חיפשתי עוד עניין ואז הגעתי לאקדמיה בתיכון".

בתמונה: נויה ברק © אריק ברק
בתמונה: נתנאל מכמלי © צילום פרטי

 - איך היו התגובות מהסביבה שסיפרת שאת הולכת לעשות תואר?

נתנאל: "אני לא מדבר על זה יותר מידי, המחנך שלי יודע על זה ובזכות זה הוא דואג להתחשב בי בתקופות של עומס, זה רגיל בסביבה שלי".

נויה: "תגובות מאוד תומכות, המשפחה והחברים משתדלים לעזור לי ולהיות שם בשבילי".

 - מישהו דחף אותך לזה?

נתנאל: "האמת שסבא שלי, הוא לימד אותי מתמטיקה מגיל צעיר  וככה התחברתי למקצוע, אבל לתוכנית נכנסתי דרך השיווק בבית ספר".

נויה: "האמת שאף אחד, אני דחפתי את עצמי. הלכתי למקומות, התקשרתי למי שהיה צריך. זה משהו שהוא חשוב לי".

© דוברות האוניברסיטה הפתוחה

- מה אתם מרגישה שהתוכנית נותנת לכם? מעבר לנקודות הזכות...

נתנאל: "קודם כל ידע שאי אפשר לקבל במקום אחר, שיטת הלימוד והדרך גורמים לי לאהוב ולחכות ללמוד, אני מרגיש שפיתחתי יכולת חשובה של למידה עצמית, גם אם היא כוללת להיות יותר בבית ופחות עם חברים".

נויה:״אני קיבלתי המון כלים מהתוכנית למשל: ניהול זמן ושגרת למידה. זכיתי להכיר חברויות חדשות שנוצרו מהתוכנית ואני מעשירה את הידע שלי מאוד".

- אתם מרגישים שיש מחיר לבחירה שלכם?

נתנאל: "לכל דבר יש מחיר אבל עם תעדוף זמן וחלוקה של המשימות אפשר להספיק הכל.  אני פועל בצורה של לפי מה שקרוב אני עושה. אני משתדל להיות יעיל ולהפיק את המיטב מהזמן שלי. טיפ שחשוב לי לתת לכל בן/בת נוער: לדעת לבקש דחייה אם יש צורך, זה בסדר ולגיטימי".

נויה: "כמובן שיש מחיר, הרבה פעמים לשבת ללמוד למבחן במקום לצאת עם חברים. או אפילו להישאר בבית על חשבון הלימודים כי יש מבחן חשוב בקורס, יש מחיר אבל הוא שווה את זה."

" קיבלתי המון כלים מהתוכנית למשל: ניהול זמן ושגרת למידה" © איציק בירן ואלירן אביטל

- אתם מספיקים להיות בתנועות נוער? לבלות עם חברים?

נתנאל: "השבוע אני הספקתי, יש זמן בדרך כלל. בסוף אני בחרתי לקחת חלק בדברים האלו ואני יודע שאי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

נויה: "אני כאמור חלק מתנועת מכבי, אז לגמרי מספיקה גם להיות בתנועת נוער ולתת מעצמי. אני מפנה זמן לחברים ומשתדלת לנצל את הזמן שלי כמה שאפשר בין התוכנית, לתנועה ולחברים". 

- יש משהו שחשוב לכם להגיד על התוכנית לכאלו שמתלבטים?

נתנאל: "למה לא לעשות את זה? אם יש נושא שמעניין אתכם לכו ותלמדו על זה עוד. זו הזדמנות חד פעמית".

נויה: מסכימה, תמיד אפשר לבדוק ולברר ואז להחליט שלא. אבל שווה לנסות לפחות".

- מה החלום שלכם?

נתנאל: "ללמוד מתמטיקה ולעסוק בתחום בעתיד".

נויה: "להצליח, להצליח בתואר, בבגוריות וגם בלהיות חברה זה לא פחות חשוב". 

תגובות