שומרים על כדה"א: למה לבזבז אם אפשר לְצַמְבֵּ"ז? . ADOBESTOCK

שומרים על כדה"א: למה לבזבז אם אפשר לְצַמְבֵּ"ז?

בפעם הראשונה בישראל, שבוע הבא יוקדש כולו לבעיית בזבוז ואובדן מזון ומטרתו להעלות מודעות לסוגיית בזבוז המזון ולעודד עשייה שתביא לצמצום בזבוז מזון לכל אורך שרשרת האספקה • אז איך לוקחים חלק? הנה עשר דרכים שיעזרו לכם לצמבּ"ז (לצמצם בזבוז) בעצמכם!

שומעים רגע משהו? בזמן שאתם קוראים או קוראות את המילים האלה, מילוני טונות של אוכל טרי, בריא וטעים, נזרקים לזבל סתם ככה. ולמה? כי בואו נודה על האמת, אף פעם לא עצרנו לרגע אחד כדי לחשוב איך האוכל שלנו גדל או איך הוא מגיע אלינו, ולכן לא הערכנו אותו. כי מה באתם עכשיו להיות בומרים על אוכל וזה? הרי פותחים ת'מקרר והוא תמיד מלא ואם לא אז קופצים רגע לשכונתית ומפרקים שם מה ת'מדפים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© ADOBESTOCK

אז זהו שחלאס עם זה – עכשיו הזמן להתעורר!

אם כולנו נתאמץ רק עוד קצת, נוכל לעצור את בזבוז המזון של עצמנו – בבית שלנו ושל החברים שלנו – ובכך לחסוך כסף, לאכול בריא יותר ולשמור על ערך עליון בתחום הקיימות:

צמצום בזבוז מזון, או אם תרצו את זה קל ברמות תגידו – צִמְבּוּז.

קבלו עשר דרכים לצמבּז:

  1. 1. אוכל לבית הספר – בחרו מזון שלא מתקלקל בקלות, נשמר בטלטולי התיק ובעיקר ארזו הכול במנות קטנות, ככה לא תזרקו הכול כשיימאס לכם.  
  2. 2. התפריט השבועיגוונו את המזון לאורך השבוע כדי שיהיה לכם יותר מעניין בהפסקת האוכל.
  3. 3. פיקניק או טיול בשטח – לפני שאתם קונים מצרכים חדשים, בדקו מה יש לכם בבית ובעיקר האם יש במקרר מנות שמתאימות לפיקניק. לדוגמה פסטה שיכולה להיות פשטידה טעימה, פירות עייפים שיכולים להפוך לעוגה. לטיולים מחוץ לבית מומלץ להביא פירות וירקות שאין צורך לחתוך כמו ענבים, או פירות שקל לקלף כמו תפוזים. אם בכל זאת אתם בוייבּ של אבטיח, מומלץ לקחת חצי אבטיח או אבטיח קטן. נשאר לכם אוכל בסוף הפעילות? אל תמהרו לזרוק אותו, אלא שתפו את החברים לכיתה או לפיקניק, או הציעו לאחרים שנמצאים לידכם. מקסימום יסרבו לכם בנימוס.
  4. 4. במקרר הבית שלכם – הציעו להוריכם להקדיש מקום קבוע במקרר למזון שתאריך התפוגה שלו מתקרב והשתמשו בו בהזדמנות הראשונה. אפשר לסמן בשלט קטן או מדבקה.
  5. 5. שמרו על טריות – אחסנו מוצרים רגישים בקירור של 1-5°c , השתמשו בכלי אחסון אטומים, הקפידו לסגור אריזות היטב, ולימדו מה הדרך המומלצת לאחסן פירות וירקות.
  6. 6. תאריכי תפוגה – על גבי מוצרי מזון עמידים לאורך זמן תמיד יופיע המונח "עדיף להשתמש לפני" + תאריך. במוצרים האלה תוכלו להשתמש גם אחרי התאריך, בטח אם אחסנתם אותם כמו שצריך, לכן הפעילו שיקול דעת.
  7. 7. המאסטר שף שבכם – כי הכי כיף ללכלך ת'מטבח. יש אינסוף מתכונים קלים ונפלאים לניצול ירקות שהתחילו להצ'טקמק קצת כמו רוטב עגבניות, ציר ירקות (כולל הקליפות) ופשטידות.  פירות מומלץ לחתוך ולשמור במקפיא לשייקים ועוגות.עוגה שלא הצליחה, יכולה להפוך בקלות לכדורי שוקולד והפסטה משלשום תהיה בסיס מצוין לפשטידה. קיצר מה שתרצו.
  8. 8. אומנות שימור המזוןהקפיאו, החמיצו, יבשו, כִּבְשוּ אותו, או הכינו ממנו ריבה! רק אל תשליכו... חבל.
  9. 9. רשימת קניות - המליצו להורים לבדוק מה הלו"ז השבועי של בני המשפחה והכינו איתם את רשימת הקניות. אפשר למנות בן משפחה לאחראי הצמבּוז בבית, ולקחת אתגר שבו במשך שבוע עוקבים אחר כל פריט שמושלך. בסוף השבוע לחשוב מה אפשר היה להציל וכמה אפשר היה לחסוך.
  1. 10. אמצו פרי או ירק מיוחד (לא מושלם) – הם טעימים ובריאים כמו ה"רגילים" כך תצילו מזון שיושלך לפח רק בגלל צורה, צבע או גודל שאינם מושלמים.

לסיום, אם בא לכם לבשל אבל אתם לא סגורים מה ואיך, יש הרבה תוכניות טלוויזיה וסרטוני טיקטוק שישמחו לתת לכם השראה, כמו "אליפות השאריות" בנטפליקס. אם גיליתם במקרה מתכון מגניב שגם מצמבּז, שתפו עם חברים באינסטגרם, או הכינו קליפ לטיקטוק.

תודו שמדובר ב-OMG של רשימה!

תגובות