מקדימים סטארט-אפ למכה: בני הנוער נרתמים לטובת המדע. אלעד מלכה

מקדימים סטארט-אפ למכה: בני הנוער נרתמים לטובת המדע

מזרק בצורת פרפר שפחות יפחיד ילדים ואפליקציה שמראה היכן יש מקומות חנייה לנכים הם רק חלק מהמיזמים שמשתתפים בתחרות "ביוטק הדור הבא" • רגע לפני הגמר שייערך מחר (ג'), ריאיון עם המשתתפים על התחרות ואיך הסטארט-אפים של בני הנוער עתידים לשפר את עולם הפארמה והביוטק- בדגש על נגישות

משקפיים שיכולים לזהות מכשולים, מקל הליכה עם חיישן שעוזר בשיווי משקל, מזרק בצורת פרפר על מנת שלא יפחיד את הילדים, כסא גלגלים משוכלל שיכולים לעלות מדרגות, אפליקציה שמראה היכן יש מקומות חנייה לנכים אלו רק חלק מהסטראט-אפים שמשתתפים בתחרות "ביוטק הדור הבא". אולי כרגע הם עדיין בגדר מחשבה, אבל תדעו שיש דרך להפוך אותם למציאות ואפילו בקרוב. בתחרות של עמותת "יוניסטרם" בשיתוף עם תאגיד "טבע" בה משתתפים כ-100 בני נוער יהודים וערבים, עם ובלי מוגבלויות, אשר מפתחים סטארט-אפים שעוסקים בעולמות הפארמה והביוטיק, כשהפעם הדגש הוא על נגישות לתרופות.

בכדי לעבוד על הסטארט-אפים, בני הנוער נפגשים אחת לשבוע ומלווים אחד את השני, החל משלב העלאת הרעיון ועד לשלב פיתוח הסטארט-אפ עצמו. את בני הנוער מלווים מגוון של שופטים בכירים ומטרת התחרות היא להעניק את ההזדמנות לבני הנוער לתרום משמעותית לאנושות ולהפוך את עולם הנגישות למתקדם וטוב יותר

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הכירו את חניכי הפרויקט, עומר דהאן (19.5), תלמיד כיתה יג׳ מכפר סבא המאובחן באוטיזם בתפקוד גבוה, איברהים אבוריאש (19) מרמלה שמתמודד עם מחלת ניוון שרירים ואת מיכל חומסקי הזלמן, מנהלת תחום יחסי הממשל בחברת "טבע". בריאיון הם משתפים בהרחבה על התחרות, על הסטארט-אפים השונים שהוצעו במסגרתה ומה עומד מאחוריהם.

"זו השנה השלישית שבה אני מובילה את התוכנית יחד עם דוקטור ערן הררי. את התוכנית הפעלנו לטובת הילדים של הצוותים הרפואיים, אשר עבדו קשה בתקופת הקורונה ולילדיהם לא הייתה תעסוקה" מספרת מיכל ומוסיפה "מהסיבה הזו, נוצרה התוכנית שמקבלת רוח גבית מההנהלה ומתגייסים אליה כ-20 שופטים, כדוגמת פרופסור סיגל סדצקי ודוקטור אפרת הרלב-מנהלת בית החולים 'שניידר'. הרעיון הוא לקחת את המוח המטורף של בני הנוער היזמים, הסקרנים ולהעניק כלים שילמדו אותם איך להתייחס לעולם החדשנות. במסגרת התוכנית, בני הנוער מתחלקים ל-6 קבוצות שמפתחות את המיזמים שלהן, מציגים אותם ובסוף אחד מהם זוכה״. 

© אלעד מלכה

כמה בני נוער לוקחים חלק בתחרות ואיך הגעת אליהם? 

מיכל: "בתוכנית הזו משתתפים כ-100 בני ובנות נוער מהמגזר היהודי, הערבי וכן גם בעלי מוגבלויות. עמותת 'יוניסטרם' שמטפחת בני נוער מאזורי הפריפריה הפיצה 'קול קורא' בקרב קהילות של בני נוער ערבים ובעלי מוגבלויות. לאחר מכן, אנחנו הפצנו את זה בקרב עובדי טבע וככה נוצר התמהיל הזה. כל אחד מגיע ממקום שונה, אבל סביב השולחן כולם שווים בני שווים ולא משנה מה הרקע שלהם, אלא שכולם מתאחדים למען היזמות והחדשנות".   

איך שמעתם על התחרות?

עומר: "כיום אני נמצא בעמותה שנקראית 'בית הגלגלים'  אשר נמצאת בהרצליה ודרכה בעצם הגעתי לתחרות". בפרויקט אני נמצא עם אנשים יהודים וערבים שמתלכדים לקבוצה אחת ומפתחים סטארט-אפ משותף". 

איברהים: "לתחרות אני נכנסתי דרך עמותת ׳בית הגלגלים׳ שבה מלמדים אותנו להיות עצמאיים כמו לדוגמה לקנות במכולת, לסוע לבד באוטובוס ובכלל ליצור לבדנו אינטראקציה עם אנשים. לפני כמה חודשים, נאמר לנו שהתקבלנו לפרויקט 'ביוטק' ואותי אישית זה מאוד שימח". 

למה בחרתם לקחת חלק בתחרות?

עומר: "אני בחרתי להיכנס לתחרות הזו, מתוך האהבה שלי ליזום דברים מסוימים שיש להם את היכולת לתרום לאנושות בעתיד ויחד איתם להפוך את העולם לטוב יותר".  

איברהים: "אני בחרתי לקחת חלק בתחרות, משום שאני בעצמי משתמש במכשירים רפואיים ביום-יום והתלהבתי מהעובדה שיש לי הזדמנות להראות את הידע בנוגע אליהם, דרך הרעיונות שלי לסטארט-אפים שיכולים לסייע לאנשים. האמת היא שחשבתי פעמיים אם להיכנס לתחרות ובסופו של דבר, אמרתי לעצמי שלמרות שיש לי מגבלה, אני יכול לעזור במציאת פתרונות עבור אחרים. יש משפט שאני מתחבר אליו 'הצבת מטרות הוא הצעד הראשון בהפיכת הבלתי נראה לגלוי' וזו בעצם הגישה שלפיה אני פועל בפרויקט, שכל דבר בלתי אפשרי אני יכול להפוך לאפשרי".

ספרו לנו בקצרה על הסטארטאפ שלכם

עומר: "הסטארט-אפ שאני והקבוצה שלי מפתחים, הוא אפליקציה שנקראת 'זכותינו בידינו'. לאפליקציה הזו, אתה צריך להכניס את הפרטים האישיים שלך ודרכה, אתה תוכל לדעת בקלות מהן הזכויות הרפואיות וגם הלא רפואיות שמגיעות לך". 

איברהים: "אני והקבוצה שאני נמצא בה, יצרנו רעיון לסירופ לילדים בשם 'מולי קידס' והוא למעשה ללא טעם, אלא כל ילד יכול לבחור את הטעם שרוצה. בשוק ישנם תרופות עם טעמים אחידים, אך אנחנו מאמינים שאפשר ליצור תרופות עם טעמים לפי בחירתם של הילדים. כרגע אין תיאור מדויק לצורה שבה זה ייעשה, אבל אנחנו עובדים כעת על מודל שנציג אותו בגמר ביום שלישי".   

© אלעד מלכה 

ומאיפה הגיע הרעיון לסטארט-אפ? 

עומר: הרעיון לסטארט-אפ הזה מגיע קודם כל מתוך הרצון לסייע לציבור ובנוסף לכך, לתת לאנשים אפשרות קלה ויעילה לדעת באופן ברור את זכויותיהם הרפואיים".   

איברהים: הרעיון סטארט-אפ שלנו, מגיע מתוך המחשבה לתת לילדים אפשרות לשתות בקלות את הסירופ. בכל זאת, להורים קשה לשכנע את ילדיהם לקחת סירופ והסטארט-אפ שלנו יוכל לעזור בזה משמעותית".  

מימין עומר דהאן, משמאל איברהים אבוריאש © אלעד מלכה, אלבום פרטי

מה המטרות שהצבתם לעצמכם לתחרות?

עומר: "מן הסתם, אחת המטרות היא  לזכות עם הקבוצה שלי בתחרות, אך יחד עם זאת המטרה העיקרית שלי היא לתרום לנגישותם של אנשים שהינם נכים".

איברהים: "תשמע, כשאני  נתקל בבעיות מסוימות אני אלוף לחלוטין בלמצוא להן פתרונות. לכן, המטרה שהצבתי לעצמי לתחרות, היא לעזור למצוא פתרונות גם לאנשים אחרים שמוצאים את עצמם נתקלים בבעיות כאלה ואחרות".  

על פי אילו קריטריונים ייבחרו הזוכים? 

מיכל: "דבר ראשון, השופטים יכולים לתת עצת זהב למשתתפים במהלך הצגת המיזמים שלהם. בנוגע לבחירת הזוכה, כל שופט מקבל אפליקציה שבה הוא מדרג את הסטארט-אפים לפי ההתרשמות שלו. השופטים בוחרים את הזוכה על פי אופן השיווק והגשת המיזם של המשתתפים, על פי רמת ההיתכנות העסקית שלו ועל פי פוטנציאל פריצתו לשוק".  

© אלעד מלכה

אתם מאמינים שתזכו? 

עומר: "אני אישית מאמין שאזכה עם הקבוצה שאני נמצא בה, משום שהסטארט-אפ שלנו יועיל באופן משמעותי לאנשים בעלי מוגבלויות ובעיניי, לא כל רעיון שמוצע בתחרות הזו יכול לעזור כמו הרעיון שלנו". 

איברהים: "אני יכול להגיד לך שאני אופטימי בנוגע לזכייה שלנו, אבל עם פרופורציות. אני מאחל בהצלחה לכולם וגם אאחל מזל טוב לקבוצה שתזכה. בסופו של דבר, הזכייה היא לא הדבר העיקרי שחשוב לי בתחרות הזו, אלא הניסיון שלי לבוא ולעזור לזולת עד כמה שאפשר דרך הסטארט-אפ שאני מציע".  

תגובות