חודש המודעות לאנדומטריוזיס: כל מה שרציתם לדעת על המחלה. ADOBESTOCK

חודש המודעות לאנדומטריוזיס: כל מה שרציתם לדעת על המחלה

לרגל חודש המודעות לאנדומטריוזיס, המצוין במהלך מרץ, עמותת אנדומטריוזיס ישראל שמה לעצמה למטרה להעלות את המודעות להתמודדות ולאתגרים המיוחדים של נערות צעירות המאובחנות עם המחלה • כל השאלות שרציתם לדעת על המחלה!

לרגל חודש המודעות לאנדומטריוזיס, המצוין במהלך מרץ, עמותת אנדומטריוזיס שמה לעצמה למטרה להעלות את המודעה להתמודדות ולאתגרים המיוחדים של  נערות צעירות המאובחנות עם המחלה, עונה לכם על כל השאלות שרציתם לדעת עליה:

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מה זאת המחלה הזו ומה התסמינים שלה?

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית שמשפיעה על אחת מעשר נערות, נשים ואנשים על הרצף הטרנסי. המחלה נגרמת בגלל הימצאות של תאים דמויי רירית רחם (שאמורים להיות בתוך הרחם) מחוץ לרחם, בעיקר בבטן והאגן, מה שמביא להתפתחות של מוקדים דלקתיים שונים.
התסמינים הכי נפוצים של אנדומטריוזיס הם כאבי מחזור (כאבי ווסת) קשים ומשביתים, ולפעמים גם הקאות, בחילות ועילפון בזמן הוסת, כאבים כרוניים בבטן החתונה או בגב התחתון (לפעמים הם גם מקרינים לרגליים), בעיות במערכת העיכול או השתן, נפיחות בבטן, כאבים בביוץ (כשבועיים לפני הוסת), עייפות כרונית וכאבים בקיום יחסי מין

©אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית שמשפיעה על אחת מעשר נערות  © ADOBESTOCK

 איך מאבחנים את המחלה?

מומלץ להגיע למרפאת אנדומטריוזיס בה יש רופאה המתמחה בטיפול בנערות. אפשר למצוא כאן עוד פרטים לגבי זה. אם נוח לך ללכת לרופא גבר, יש מומחים מעולים במרכזים ברחבי הארץ, וכאן תוכלי למצוא רשימה. ברוב המקרים המרפאה תהיה בבית חולים, ותוכלי להגיע דרך טופס התחייבות שאת תקבלי מהקופה, אבל בחלק מהקופות יש גם רופאים שמקבלים דרך הקופה עצמה.
בפגישה הרופא/ה ייקחו את ההיסטוריה הרפואית שלך וישאלו לתסמינים מהם את סובלת. בד"כ לא נהוג לערוך לבתולות בדיקות דרך הנרתיק (לפחות לא בפגישה הראשונה) ולכן ככל הנראה יעשו לך רק אולטרסאונד חיצוני של הבטן בנוסף לתשאול הרפואי. לפעמים ישלחו אותך לעוד בדיקות, כמו MRI, בהתאם להערכת הרופא/ה.
גם אם את בתולה וגם אם לא - בדיקה גינקולוגית (אולטרסאונד ובדיקה ידנית) תתבצע רק אם את מסכימה לכך, ואת זכאית למלווה בחדר.
חשוב לדעת – לא תמיד ניתן לראות אנדומטריוזיס בבדיקות, ולכן במקרים מסוימים אבחנה ודאית היא רק בניתוח. עם זאת, אין צורך להיכנס לניתוח בשביל אבחנה – ורופא/ה יכולים לתת אבחנה די ודאית על סמך התסמינים והתשאול.

באיזה גיל המחלה הכי נפוצה?

המחלה מורגשת בעיקר בתקופת הפוריות – השנים בהן אנחנו מקבלות וסת ויש פעילות הורמונלית של השחלות. הגיל הממוצע לתחילת התסמינים הוא 16, אך בישראל המחלה מאובחנת באיחור ממוצע של 11 שנים (!), בגיל 27 בממוצע. בחלק מהמקרים התסמינים עלולים להתחיל כבר מהפעם הראשונה שנערה מקבלת וסת, או אפילו כשנה-שנתיים לפני כן.

המחלה מסכנת חיים?

המחלה לא מסכנת חיים, אבל היא עלולה לפגוע מאוד באיכות החיים, ולכן חשוב לאבחן ולטפל בזמן.

יש דרך להרפא ממנה?

מדובר במחלה כרונית, מה שאומר שלרוב יהיה צורך בטיפול כזה או אחר כדי להרגיש טוב, אך בהחלט יש המון נערות ונשים שמוצאות את מה שעוזר להן ומרגישות מצוין. לחלק עוזר ניתוח, לאחרות גלולות למניעת הריון, חלק דווקא מוצאות את השיפור דרך רפואה אלטרנטיבית (כמו דיקור למשל), וחלק עושות את הכל ביחד. לעיתים לוקח זמן מסוים של ניסוי וטעיה עד למציאת הטיפול המתאים.

המחלה מורגשת בעיקר בתקופת הפוריות – השנים בהן אנחנו מקבלות וסת  © ADOBESTOCK

 יש תרופות שיכולות לעזור להתמודד עם הכאבים?

קודם כל, כמובן שמשככי כאבים יכולים לסייע. הכאב באנדומטריוזיס יכול להיות מאוד חזק, ולכן לפעמים יש צורך להגיע לרופא/ה כדי לקבל מרשמים לתרופות חזקות יותר מאשר תרופות ללא מרשם כמו אדוויל.
מעבר לכך, לרוב נהוג להתחיל בטיפול הורמונלי – שנועד להפחית את השינויים ההורמונליים שקורים לאורך החודש, ולעצור זמנית את הוסת. הטיפול הוא בד"כ בנטילת גלולות למניעת היריון ברצף, אך יש כאלה שמנסות דברים אחרים כמו התקן תוך רחמי, טבעת, מדבקות או זריקות להפסקת הוסת לתקופה.
אל דאגה – הטיפול ההורמונלי לא פוגע בפוריות. כמובן שניתן לנסות גם רפואה אלטרנטיבית כמו דיקור סיני, עיסוי רחם, שינוי תזונתי או צמחי מרפא. 
במקרים קשים יותר, ואם אין שיפור דרך הטיפול התרופתי – ניתן לעבור ניתוח להסרת המוקדים הדלקתיים, ופעמים רבות הוא משפר את המצב.

איך המחלה משפיכתעה על קיום יחסי מין?

המחלה עלולה לגרום לכאבים ביחסי מין, שנחווים בעיקר בחדירה עמוקה, או במהלך ולאחר אורגזמה (לעיתים תופעה זו קשורה לאדנומיוזיס, מחלת "אחות" לאנדומטריוזיס הבעלת תסמינים דומים. פעמים רבות הן באות יחד). שיח פתוח עם הפרטנר/ית יכול להקל על ההתמודדות ולאפשר מציאת פתרונות משותפים.

 

לעיתים לוקח זמן מסוים של ניסוי וטעיה עד למציאת הטיפול המתאים © ADOBESTOCK

כמה המחלה פוגעת בחיי שגרה?

זה מאוד מאוד תלוי ומשתנה – אצל רוב הנשים הפגיעה היא חלקית ולסירוגין – בעיקר בזמן הוסת, הביוץ או ב"התקפי כאב" שמגיעים ללא התראה מוקדמת. אצל אחרות המחלה כמעט לא מורגשת מבחינת תסמינים, אבל יש גם לא מעט שחוות פגיעה משמעותית מאוד בשגרת החיים. אחד הדברים הכי חשובים שיכולים להקטין את הסיכוי להגיע למצב כזה הוא לאבחן את המחלה בזמן, ולקבל טיפול מתאים.

האם מקומות עבודה מכירים במחלה ומאפשרים ימי מחלה בהתאם?

לצערנו זה נושא מורכב, שיותר תלוי במידת הרגישות וההכלה של המעסיק/ה ופחות בחוקים כאלה ואחרים של המדינה. גם באוניברסיטה או בבית הספר לא תמיד קל לקבל התאמות והתחשבות, ולכן אנחנו בעמותה פועלות בהמון מישורים שונים כדי לשפר את המודעות והזכויות של חולות האנדומטריוזיס בישראל. דוגמא לכך היא דרך ההדרכות שאנחנו מקיימות בבתי ספר – גם לנוער וגם לצוות החינוכי. ההדרכות שלנו מאושרות דרך משרד החינוך ומערכת גפ"ן, ונשמח להגיע גם אליכן.

המחלה עלולה לגרום לכאבים ביחסי מין, שנחווים בעיקר בחדירה עמוקה, או במהלך ולאחר אורגזמה  © ADOBESTOCK

עמותת אנדומטריוזיס ישראל פועלת להעלות את המודעות להתמודדות בקרב נערות צעירות ובמסגרתה עורכת הכשרות מיוחדות לרופאי ילדים וגם פעילות להעלת מודעות בקרב נערות וצוותים חינוכיים להקשבה לגוף ולתסמינים השונים היכולים להעיד על המחלה. כל זאת כדי לצמצם את האיחור באבחון ולהגיע למסגרות הרלוונטיות בגילאים הצעירים. ההכשרות של העמותה מאושרות על ידי משרד החינוך והיא מופיעה במערכת גפן דרכה ניתן לתאם את ההכשרות.

תגובות