עובדים על זה: כל מה שצריך לדעת על עבודה בחופש הגדול. ADOBESTOCK

עובדים על זה: כל מה שצריך לדעת על עבודה בחופש הגדול

רגע לפני שאתם מנצלים את החופש הגדול כדי לעבוד, חשבו שתדעו מה מגיע לכם: כמה זמן הפסקה מותר? מי יחזיר אתכם הביתה אחרי שעות העבודה, במה אסור לעבוד, כמה שעות מותר למעסיק לחייב אתכם לעבוד ומה לגבי השכר? • הסתדרות הנוער העובד והלומד עם כל המידע שאתם צריכים!

עבור בני נוער רבים, היציאה לעבודה היא המפגש הראשון עם עולם המבוגרים. לאותו מפגש ראשון השפעה משמעותית על המשך תפיסת בני הנוער את עולם המבוגרים בכלל ועולם התעסוקה בפרט - איך הם יתפסו אותו: אם כמקום חיובי ומיטיב או כמקום דורסני ומנצל, יכולה להיות לזה השפעה אדירה על הכלכלה בישראל ובכלל על החברה הישראלית.

אבל רגע עם המלים הגדולות והלחצים. בשורה התחתונה אנחנו בסך הכל רוצים לעבוד קצת, להרוויח הרבה ולחזור הביתה בשלום (כדי לבזבז המון). אז מה מותר לנו? מה אסור להם ועל כמה כסף מדובר? הסתדרות הנוער העובד והלומד עם כל השאלות והתשובות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

יריד התעסוק השנתי, השנה ב-15 ביוני בת"א
יריד התעסוק השנתי, השנה יתקיים ב-15 ביוני בת"א © הסתדרות הנוער העובד והלומד

רישום הימים והשעות

המעביד חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות. כמו כן מומלץ שגם העובדים ינהלו רישום של השעות והימים בהם הם עובדים בנפרד ובסוף כל יום לחתום כמעסיק על רישום השעות של העובדים.  

  1. חוק הודעה לעובד

החל משנת 2009 חובה למסור לבן נוער עובד את ההודעה לעובד לא יאוחר משבעה ימים מיום תחילת עבודתו (ולא 30 כנהוג אצל מבוגרים). המסמך צריך להכיל: זהות המעביד והעובד, תאריך תחילת העבודה ומשך תקופת העבודה, עיקרי התפקיד והציפיות מהעובד, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר, תנאי ההעסקה, אורכו של יום ושבוע העבודה ופרטים נוספים שלדעתכם יוכלו לסייע לעובד לדעת טוב יותר מה מצופה ממנו במהלך עבודתו.

  1. שכר המינימום

שכר המינימום הוא השכר הקבוע בחוק שאסור לשלם פחות ממנו לעובד עבור שעת עבודה. שכר המינימום חל על כל שעת עבודה, החל מהשעה הראשונה (כולל תקופת התלמדות או ניסיון) ותקף גם על ישיבות עבודה או שעות הכשרה שחובה להגיע אליהן.

גיל

השכר לשעה

125%

(על השעה התשיעית והעשירית)

150%

(על השעה ה11 ועבודה בשבת*)

14 עד 16

22.54 ₪

28.18 ₪

33.82 ₪

16 עד 17

24.15 ₪

30.19 ₪

36.23 ₪

17 עד 18

26.73 ₪

33.41 ₪

40.10 ₪

18 ומעלה

30.61 ₪

38.26 ₪

45.92 ₪

חשוב! שימו לב שהחל מיום 01.04.2023 שכר המינימום במשק עלה – ואיתו גם שכר המינימום לנוער. בנוסף, החוק אוסר להעסיק נוער בשבת ובמשמרות מעל 9 שעות

  1. © ADOBESTOCK
  2. ניכויים מהשכר לבני נוער 

על מי שמעסיק בני נוער מתחת לגיל 18 לדעת כי אסור להוריד משכרם מיסי ביטוח לאומי. זוהי חובת המעסיק לשלם עליהם לביטוח הלאומי. אין להוריד תשלום זה מהמשכורת שלהם. בנוסף- בני נוער זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס הכנסה - כלומר 3.25 נקודות ולכן תשלום המס בגינם הוא מופחת, (עד סכום של כ- 6,300 ₪ לחודש אין להוריד להם מס הכנסה כלל)  כל התשלומים האלה הם באחריות המעסיק.

  1. קנסות ועונשים כספיים- קנסות ועונשים כספיים נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין והם אסורים בהחלט.
  1. גיל העסקה

יש איסור להעסיק נוער מתחת לגיל 14, החל מגיל 14 ניתן להעסיק במהלך חופשות מהלימודים בלבד, במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 16 ומעלה (או 15 ומעלה במידה וחוק לימוד חובה לא חל עליהם).

  1. שעות עבודה                                                                                 

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ - 40 שעות בשבוע (במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער 9 שעות במשמרת ובתנאי שלא יעבור את  40 השעות השבועיות) . היה והועסק נער במשך יותר משמונה שעות ברצף יש לשלם עבור שעות נוספות: 125% עבור השעה התשיעית והעשירית, ו-150% עבור השעה ה- 11, ה- 12 וכו' .

  1. הפסקות                                                                                        

לאחר שש שעות עבודה חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה, מתוכם לפחות חצי שעה רצופה. מותר לנכות את זמן ההפסקה מסך שעות העבודה. מומלץ לסכם עם העובדים מראש (ובכתב)  את ענין ההפסקה כדי למנוע חוסר הבנה.

  1. © ADOBESTOCK
  2. עבודת לילה                                                                                              

החוק קובע כי לאחר השעה 20:00 אסור להעסיק בני נוער (עד גיל 18).

  1. תחומי עיסוק אסורים
  2. החוק אוסר על העסקת נוער בעבודות מסוכנות (קרבה לכימיקלים, עבודה בגובה, בסחיבת משקלים כבדים וכו'), יש הוראת שעה שאוסרת לחלוטין על העסקה של נוער באתרי בניין
  3. נסיעות לעבודה                                                                                

בנוסף למשכורת צריכים להחזיר לבני הנוער את הוצאות הנסיעה. מעסיקים מחויבים להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה והחוק מחייב להחזיר עד 22.60 ₪ ליום עבודה. בחופשות, בשעות שלאחר התחבורה הציבורית, על המעסיק לדאוג להסעות הביתה על חשבונו.

  1. אישור כשירות מרופא                                                                   

החוק מטיל על המעסיק לדרוש מבני הנוער להביא לו אישור מרופא המשפחה וצילום תעודת זהות. את המסמכים הנ"ל המעסיק מחויב לשמור אצלו.

  1. חופשה שנתית

בני הנוער העובדים זכאים ל 18 ימי חופשה בשנה או את פדיונם עם סיום העבודה.במידה והעובד הועסק פחות מ- 75 ימים הוא זכאי לתשלום חופשה בסך- 4% משכרו הכולל והכל בהתאם לחוק חופשה שנתית.

  1. הבראה

כמו כל עובד במשק, בני נוער העובדים יותר משנה זכאים לדמי הבראה בהתאם לאחוז המשרה.

  1. פיצויי פיטורין והודעה מוקדמת

בני נוער זכאים לקבלת הודעה מוקדמת לפיטורין על פי חוק. במידה והנער הועסק למעלה משנה זכאי הוא לפיצויי פיטורין. נער או נערה שעזבו את עבודתם כתוצאה מהגיוס לצבא- זכאים לפיצויי פיטורים. לפני ההחלטה הסופית על הפיטורים על המעסיק לקיים שימוע שלפני פיטורים על מנת לאפשר לנער לטעון לזכותו.

  1. אפליקציה עם כל המידע

    1. ואם עדיין יש לכם שאלות, אפליקציית "עבודה+" עומדת לרשות בני הנוער העובדים בה ניתן למצוא משרות, מחשבון זכויות, מידע על זכויות נוער בעבודה ודרכה ניתן גם כן לפנות להסתדרות הנוער.
    2. © הסתדרות הנוער העובד והלומד
    1. ירידי תעסוקה לנוער

    בהסתדרות הנוער העובד והלומד, הגוף היציג של בני הנוער והצעירים בישראל בכל הנוגע לזכויות בעבודה לוקחים על עצמם את הנגשת עולם התעסוקה לבני הנוער בצורה המיטבית והבטוחה ביותר עם היכרות עם הזכויות ומתן עזרה וייעוץ משפטי בכל צורך.

    בתוך כך, יוזמת הסתדות הנוער גם עשרות ירידי תעסוקה ברחבי הארץ עם עבודות בני נוער של מעסיקים אשר עברו סינון ראשוני על ידי ההסתדרות. הירידים כוללים בין היתר גיוס מעסיקים רלוונטיים לבני נוער ברשויות המקומיות ובסביבתן  כאשר הנוער העובד והלומד מתחייבת לגייס לפחות 10 מעסיקים שיספקו כ- 200 משרות לבני הנוער במהלך חופשת הקיץ בכל אחת מהרשויות המארחות את היריד.

  2.  
תגובות