מיזם השנה: הזוכים הגדולים בתחרות של עמותת יוניסטרים. צילום: יוניסטרים

מיזם השנה: הזוכים הגדולים בתחרות של עמותת יוניסטרים

ברביעי האחרון נערכה התחרות הארצית "מיזם השנה 2023" של עמותת יוניסטרים בהיכל התרבות ת"א • קבלו הצצה לסטארטאפים בולטים של חניכי העמותה וכמובן, מי מהם הזוכים הגדולים?

למעלה מ- 90 מיזמים של אלפי בני ובנות הנוער המשתתפים בתכנית יוניסטרים, הוצגו במסגרת אירוע הגמר "מיזם השנה 2023" של עמותת יוניסטרים.  כ-80 יישובים מקרית שמונה ועד אילת וממגוון רחב מאוד של מגזרים – יהודים, ערבים, דרוזים, חברה בדואית, חילונים, דתיים ועוד, התמודדו על תואר המיזם המצטיין, שכלל גם פרס כספי להמשיך פיתוחו. פאנל השיפוט שהשתתף באירוע, כלל מאות בכירי ובכירות הקהילה העסקית וההייטק בישראל, והוא שקבע מי יהיו הזוכים בתחרות.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

במקום הראשון בתחרות, זכתה קבוצת חניכי שנה ג' ממרכז היזמות יוניסטרים אלטשולר שחם בבאר שבע. בני ובנות הנוער פיתחו סטרטאפ מיוחד שיאפשר לאנשים המתמודדים עם מגבלה פיזית ורתוקים לכיסאות גלגלים ממונעים, להתנייד בבטחה. המערכת מבוססת על מצלמות וחיישנים. המערכת תהיה מודולרית ותורכב על כיסא הגלגלים בהתאם לצרכי המשתמש. המערכת תזהה ותתריע למשתמש על מכשולים בסביבת הכיסא בצורה קולית וויזואלית – ישירות לסמארטפון. הפתרון יאפשר למשתמש לנוע בבטחה וללא חשש מהסיכונים ומהמכשולים סביבו. בעתיד, המערכת תתבסס על בינה מלאכותית ותדע לזהות את סוג המכשול כך שיימנעו תאונות.

"אנו מאד מתרגשים מהזכייה ובעיקר מהאפשרות לסייע בעתיד לכמה שיותר אנשים המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות. המיזם שלנו פותח בעקבות מפגשים שערכנו עם חברי עמותת איל״ן מבאר שבע אשר הצביעו על הצורך בפתרון למניעת מכשולים למתניידים בכיסאות גלגלים. אנו שואפים להמשיך ולפתח את המיזם ולשווק אותו גם בעתיד", סיפר אביאל ביטון, מנכ״ל הקבוצה, בן 16 מבאר שבע.

הזוכים הגדולים בתחרות: מרכז היזמות יוניסטרים אלטשולר שחם בבאר שבע © צילום: יוניסטרים

במקום השני קבוצת בני נוער ממרכז היזמות יוניסטרים טירת כרמל ע״ש משפחת קוניג המפתחת תחליף מלח העשוי מצמח הסליקורניה. בים לא יודעים, אבל מלח עשוי גם להזיק לגוף שלנו. בני הנוער גילו כי מצמח הסליקורניה ניתן להפיק מלח דל נתרן ולהשתמש בו בצורה חופשית יותר מבמלח רגיל. הם מספרים כי מלח אשר עשוי מצמח הסליקורניה מכיל 2% נתרן לעומת 38% המצויים במלח הים – כלומר, כמעט 95% פחות נתרן. "התחליפים דלי הנתרן הנפוצים ביותר הם מלח ים דל נתרן, אשר מכיל 19% נתרן ומלח הימלאיה, המכיל 18% ולכן מבדיקה שערכנו ניכר כי מלח הסליקורניה הינו התחליף הטוב ביותר למלח הבישול – כמות הנתרן הנמוכה ביותר בשוק, 100% טבעי ומכיל סיבים תזונתיים המצויים בצמח. מלבד היתרון האדיר של כמות הנתרן הנמוכה, למלח הסליקורניה יתרונות משמעותיים נוספים; תהליך הייצור שלו ירוק לחלוטין, ללא תהליכים כימיים ופליטת גזי חממה", שיתפו בני הנוער.

© צילום: יוניסטרים
ובמקום השני -מרכז היזמות יוניסטרים טירת כרמל  © צילום: יוניסטרים

מלבד המקומות הראשונים, ישנם עוד מיזמים רבים ובולטים בייחודם שהשתתפו בתחרות. בני נוער ממרכז היזמות של יוניסטרים בקסר א-סיר, המשתייכים לחברה הבדואית מאזור הנגב, חושבים דווקא על הדור הבא וכיצד למנוע מוות בעריסה בקרב תינוקות. הם החליטו לפתח צמיד מיוחד אשר יהיה מחובר לאפליקציה בטלפון, במקרה שחלילה מתרחש משהו לתינוק, הטלפון מייד יתריע להורים באמצעות צלצול מיוחד, צבע אדום ורטט: "החלטנו לפתח את הסטארטאפ הזה בעקבות מקרים רבים עליהם שמענו. אנחנו חושבים שבעזרת טכנולוגיה אפשר יהיה למנוע מקרים רבים. יש לנו אבטיפוס עובד ואנו מקווים להמשיך ולפתח אותו".

© צילום: יוניסטרים
© צילום: יוניסטרים

אחת הבעיות הגדולות בימינו היא ההתחממות הגלובלית. לבעיה זו יש מספר סיבות ואחת מהן היא הינה הזיהום מרכבים פרטיים אשר הכמות שלהם בישראל רק הולכת וגדלה. בני נוער ממרכז היזמות של יוניסטרים בויאר בירושלים ע"ש קרל פרייס החליטו לשים סוף לבעיה ולנסות ולפתח פתרון טכנולוגי בדמות אפליקציה אשר תעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית באמצעות הטבות. לדבריהם, "אנו נעשה זאת על ידי כך שבכל נסיעה בתחבורה הציבורית משתמשי האפליקציה יצברו נקודות שאותן יוכלו להמיר למיטב הטבות במגוון רשתות מסחריות. חשוב לנו מאד למצוא פתרונות לזיהום הסביבה בשבילנו ובשביל הדורות הבאים".

סטארטאפ משמעותי נוסף הינו של בני הנוער ממרכז עמל יוניסטרים חדרה, להם מיזם חברתי מאד המסייע לאנשים עם מוגבלויות שונות. לאור העובדה שחניות נכים רבות בישראל נתפסות לאו דווקא על ידי נכים, החלו בני הנוער לפתח מחסום אשר בשאיפה יוצב מול כל חניות הנכים, כאשר באמצעות אפליקציה מיוחדת, ניתן יהיה לפתוח את המחסום ולהשתמש בחניה. בתוך האפליקציה תהיה מפה של כל חניות הנכים מחולקות על פי אזורים במדינה ומסומנות – מה פנוי ומה לא. "אנו שואפים שכל חניית נכים תוכל להתחבר לאפליקציה ממרחק של 5 מטרים כאשר יופיע כפתור גדול לפתיחת החנייה באפליקציה. האפליקציה תהיה נגישה וקלה ללמידה ושימוש. החזון שלנו כחברה הוא להפוך את העולם לפשוט ונוח ברמה המקסימלית וליצור שוויון הזדמנויות ולאפשר לכל אדם להגיע לקצה גבול היכולת שלו. לתת השראה ולהוות דוגמה לכל הילדים ובני הנוער ולהראות שכל אחד ואחת יכול לייצר שינוי", סיפרו בני הנוער.

© צילום: בר כהן
תגובות