מי אשם במצב האיום של השירותים בבתי הספר?. מקיף ט' בראשון לציון. צילום: להב מזור

מי אשם במצב האיום של השירותים בבתי הספר?

ברוב השירותים אין נייר טואלט, אין סבון לניקוי ידיים, המראות שבורות, אין פחים ומה שהכי חסר הוא מעט ריח טוב. מי אשם במצב הזה? משרד החינוך, בתי הספר או אולי אנחנו התלמידים?

השירותים בבתי הספר הם מחפירים. מבתי הספר היסודיים ועד התיכונים. ברוב השירותים אין נייר טואלט, אין סבון לניקוי ידיים, המראות שבורות, אין פחים ומה שהכי חסר הוא מעט ריח טוב. 

עוד במדור הסביבה של פרוגי:
• "חושבים שמה שהשגתי לא אמיתי"
• מרגש: חולת סרטן הגשימה משאלה
• בגלל פקק: יונית כמעט ומתה מזיהום

חיפשנו וחיפשנו בכל מקור מידע אפשרי מהם תנאי הקיום הבסיסיים של תאי שירותים בבתי ספר. אך לא מצאנו דבר מחייב. המעניין הוא שבאתר, מינהל הפיתוח של משרד החינוך ישנן הנחיות ונהלים לתכנון חדרי שירותים או שידרוג חדרי שירותים קיימים. אנו היינו מצפים ששם יכנסו חובות בית הספר באחזקה התברואתית היום יומית של השירותים.

מסתבר שמשרד החינוך "יודע לעמוד על שלו" כאשר הוא רוצה בכך. ישנן הנחיות מפורטת מאוד כיצד אמורים להיראות השירותים, איך יבנו אותם, כמה אסלות מותר בקומה, הפרדה בין שירותי בנים לשירותי בנות ואפילו מה הגודל המדויק של כל תא ותא. 

מתוך אתר מינהל הפיקוח של משרד החינוך.
מתוך אתר מינהל הפיקוח של משרד החינוך.
צילום: צילום מסך

למרות זאת מצאנו בהנחיות את הדרישה לתחזוקה הולמת של השירותים, אסתטיקה, תנאים תברואתיים נאותים כדרך להעביר מסר חינוכי לתלמידים. אז, אנו שואלים את עצמנו מדוע הנהלים הללו לא מתקיימים, מדוע מציאות ונהלים בנפרד? 

מי אשם במצב העגום הזה? האם ניתן להאשים את משרד החינוך שלא מפקח על בתי הספר ומחייב את בית הספר לדאוג לניקיון השירותים או שבית הספר אשם שלא דואג לניקיון השירותים ולרווחת התלמידים.

כפי שזה נראה, במקיף ט' בראשון לציון לא שטפו את הרצפה באקונומיקה כבר כמה שנים.
בעירוני ז' ביפו שכחו את הכיסוי של האסלה בבויידעם.
צילום: בן צדוק

כיום תלמידים רבים לא משתמשים בשירותים בבתי הספר משום שלא נעים להם להיכנס לתוך התאים, הם מתאפקים יום שלם משום שבית הספר או משרד החינוך לא דואג לאותם תלמידים.

"לצוותים בבתי הספר כבר נמאס מזה שהתלמידים משחיתים אז כבר פשוט הפסיק להיות להם אכפת וזוהי למעשה בעיה שלנו". סיפרה נועה בת ה-17. טענה נוספת שעלתה, היא מצד רועי בן ה-18 שאמר כי "אפשר תמיד להאשים את בית הספר במצב של השירותים אבל תכלס התלמידים הורסים וקשה כל הזמן לנקות ולתקן אחריהם". 

אז אולי אנחנו צריכים לחשוב על הסוגיה הזו שוב. אולי האשמה היא שלנו התלמידים. אולי אנחנו משחיתים והורסים את השירותים בבבתי הספר ומזלזלים ברכוש ולכן אנחנו סובלים מחוסר האכפתיות של עצמנו?

אנחנו לא יודעים מי אשם ומי לא, אבל כדאי שמשרד החינוך, בית הספר ואפילו אנחנו התלמידים נבדוק את ההתנהגות שלנו והיחס לניקיון השירותים. 

תגובות