להנציח את השואה אחרת: פרויקט זיכרון בסלון. צילום: רפי מיכאלי

להנציח את השואה אחרת: פרויקט זיכרון בסלון

פסח כבר מאחורינו, ולפנינו יום הזיכרון לשואה ולגבורה. כמו בכל שנה יתקיימו טקסים בבתי הספר ובערים, אבל פרויקט מיוחד של משרד החינוך ומועצת התלמידים והנוער הארצית קורא לכם להנציח את הזיכרון בצורה קצת אחרת

פסח כבר מאחורינו, ומיד אחריו מגיע יום השואה. כמו בכל שנה יהיה טקס בערב וטקס בבית הספר, תהיה פעילות עם המחנכת בבית הספר, שיחה עם ניצול שואה וסרטים על התקופה בטלוויזיה. ברוב הפעמים אנחנו נכבד את המעמד ואת זיכרם של הנופלים, ננסה להקשיב לאיש העדות בכיתה אבל לא נוכל להתעמק בסיפור שלו ולשאול אותו שאלות. 

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

בדיוק מהסיבה הזו יוצאים משרד החינוך ומועצות הנוער הארצית בקריאה לתלמידי ישראל לקחת חלק בפרויקט מיוחד בשם "זיכרון בסלון". מטרת הפרויקט היא לעודד את בני הנוער להיפגש עם ניצול שואה, לשמוע את קולו ולתעד את סיפור החיים שלו. אבל בניגוד לפעילויות הטקסיות שאנחנו מכירים מבית הספר, המפגש הוא לא ממש טקסי.

המפגשים אמורים להתקיים בבית, בסלון, באווירה חמימה ומשפחתית. השיחה היא אישית ומטרתה להעלות זכרונות ולדון בנושא הנצחת השואה. כך כל אחד יכול למצוא את החיבור האישי שלו לסיפור של הניצול, להתעניין בו ולהביע את עצמו. 

זוהי השנה השלישית של הפרויקט, אותו יזמה עדי אלטשולר, מייסדת ארגון "הכנפיים של קרמבו" - תנועת נוער לבני נוער עם צרכים מיוחדים. לצורך הפעלת הפרוייקט בכל רחבי הארץ, נפתח אתר אינטרנט מיוחד המאפשר למארחים ולמתארחים להירשם, ואף לקשר ביניהם. כמו כן, ניתן סיוע של מארגני הפרוייקט בתיאום אנשי עדות שיגיעו למפגש.

תלמידים המעוניינים להצטרף לפרויקט מוזמנים להיכנס לאתר או לפנות לנציגי מועצת הנוער בבית ספרם. הדרה רוזנבלום, המפקחת הארצית על מועצות הנוער במשרד החינוך, מדגישה ש"דווקא בימים אלו, בהם ניצולי השואה הולכים ומתמעטים ישנה חשיבות רבה לכך שבני הנוער יפגשו עם הניצולים ויישמעו מגוף ראשון עדויות על השואה ועל הניצולים שלמרות הקשיים עלו ארצה והקימו בית ומשפחה בישראל". 

נועם פייגנבאום, דוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית אמרה: "השנה הצטרפנו לפרויקט המיוחד הזה מתוך הבנה שאם אנחנו רוצים לשמר את זיכרון השואה, זו הדרך, דרך של הקשבה ושיח עם הניצולים ועם החברים והשכנים שלנו, שיש להם דעות שונות משלנו. אנחנו מזמינים את כל בני הנוער להצטרף לפרויקט, לארח או להתארח ולחוות חוויה עמוקה ומשמעותית ביום השואה". 

תגובות