חשבתם פעם באמת לתרום מעצמכם?. צילום: סופי שולמן

חשבתם פעם באמת לתרום מעצמכם?

בשנים האחרונות יותר בני נוער חותמים על כרטיס אדי, המאפשר להם לתרום איברים. מה זה בכלל כרטיס אדי? למה בני נוער חותמים על הכרטיס? ומה חושבים אלו שמתנגדים לחתימה?

יצא לכם לשמוע על המרכז הלאומי להשתלות - אדי? זהו גוף שהוקדם במטרה לטפל בנושא תרומת האיברים בארץ, והוא היחידי שמאשר ניתוחי השתלות איברים בארץ. כמו כן, העמותה מעודדת אנשים לתרום איברים ולהציל חיים וכל זה בעזרת חתימה על כרטיס אדי.

כרטיס אדי הוא כרטיס המעיד על רצונכם לתרום את האיברים שלכם כשתמותו, אתם יכולים לחתום על הכרטיס מגיל 17 ועד 120, לא משנה מה המצב הבריאותי שלכם. חשוב לציין, שמאיברי גופו של אדם אחד ניתן להציל את חייהם של כ-7(!) אנשים ואת ראייתם של שניים.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

החתימה על הכרטיס אולי נשמעת מעשה פשוט, אבל יש לא מעט אנשים שמתנגדים לחתימה על הכרטיס. כדי להבין את הבעיה ואת הדעות השונות בנושא, יצאתי לשאול את מספר בני נוער סביבי, מה הם חושבים על החתימה על הכרטיס.

"מתאים לי לעזור לזולת, בטח שזה לא גורע ממני כלום"

"יש לי אחד," אמר לידור בן ה-18, "לדעתי, כרטיס אדי צריך להיות כרטיס חובה בארנק, הכרטיס הזה מציל חיים בלי לפגוע בחיים אחרים. כשאדם מת הוא נקבר ולאט לאט כל חלקי הגוף נעלמים. אם אפשר לעשות מעשה טוב ולהציל מישהו בכך שתתרום מעצמך, למה לא בעצם?".

מאי בת ה-17 מסכימה: "אני חתומה, את לא? את זוכה אחרי מותך לעזור לאנשים אחרים וגם להציל חיים. ללא חבל שהגוף יירקב באדמה במקום לעזור למישהו שסובל? מתאים לי לעזור לזולת, בטח שזה לא גורע ממני כלום".

"זה רעיון נחמד, לא חשבתי על זה אף פעם לעומק, אבל המחשבה הכללית היא שאם אני כבר… הלכתי? אז למה לא לעזור לאלה שעדיין כאן?" אמר דרור בן ה-20, "אני לא רואה סיבה לא לחתום על הכרטיס".

אבל כאמור, לא כולם מסכימים עם החתימה על הכרטיס: "תראי, אני יודע שתרומת איברים זה דבר חשוב וזה יכול להציל חיים", אמר לי רועי בן ה-16, "אבל בואי נסתכל על זה מבחינה אישית ומבחינה הלכתית". קודם הלכתית, החוק ההלכתי אומר שבן אדם צריך להיקבר שלם ואסור לגעת בגופו אחרי המוות. מותר לתרום איברים כל עוד אתה בחיים וזה איבר שאתה יכול להתקיים בלעדיו בעודך חי".

"מבחינה אישית, עם כל הכבוד לתרומת איברים, אף אחד לא היה רוצה להיקבר בלי יד, רגל, עין או כל דבר אחר שלוקחים כיום להשתלות. לתרום זה חשוב אין ספק אבל אני לא הייתי מוכן לחתום על כרטיס אדי ושמשהו ילקח כשאמות, מה שכן, במידה ואוכל לתרום בעודי בחיים ולהציל נפש אחרת, אשמח לעשות את המצווה הזו. ערך החיים הוא החשוב ביותר".

לידור, דווקא חושב שעל אף האיסור הדתי, יש גם משפט שתומך בהצלת חיים: "אולי זה נוגד את הדת, אבל לדת יש הרבה חוקים שקשה לעמוד בהם, ויש הרבה חוקים שעוברים עליהם בשבילך הכיף, כמו שמירת שבת, בשר וחלב ועוד הרבה. אז למה לא לעבור על חוק מהתורה בשביל סיבה טובה באמת? חוץ מזה, בדת יש משפט שאומר: "כל המציל נפש אחת בישראל, כאילו הציל עולם ומלואו", אני חושב שחייבים לחתום ולהציל חיים".

"למה שאתרום למישהו משהו? הם לא תרמו לי כלום," אמרה אירה, בת ה-19 ולא הרחיבה מעבר.

"ההסתייגות שלי היא אך ורק מתוך אגואיזם"

שמעת על כרטיס אדי?

"כן," ענה לי בחור שהעדיף להישאר אנונימי.

"אני לא מאמין בלתרום איברים, אבל בעיקר כי אני די קשור אליהם כרגע. אין לי כרטיס אדי וכנראה שגם לא יהיה לי. אם מישהו שאני אוהב יצטרך, אני אתן להם כליה, חתיכה מהכבד או את הלב".

זה אחרי שאתה מת, אתה יודע?

"יודע, אחרי שאני אמות אין לי שליטה על כלום ובאמת שלא מעניין אותי מה יעשו. אני פשוט לא עוסק בזה. כרטיס אדי ברמת הרעיון זה דבר יפה וחשוב אבל זה לא מעסיק אותי בכלל וגם לא יעסיק, אני לא רואה את הרלוונטיות בזה. אני חתיכת אגואיסט, או שלפחות ככה ציירתי את עצמי עכשיו".

אז זה לא מהבחינה הדתית?

"אני לא מאמין בדתות ואני מאמין שההסתייגות שלי היא אך ורק מתוך אגואיזם".

ומה לגבי לקבל תרומה מהארגון, היית רוצה?

"לא. אם כבר הגעתי למצב שאני יכול למות אז כנראה שהסיפור נגמר. שמעי, עם כל הכבוד לארגון, אנחנו חיים במדינה קטנה ולא רלוונטית. הסיכוי למצוא התאמה הוא נמוך ולחיות בסבל זה לא בשבילי. אם כבר אגיע למצב שאני צריך השתלה, אז אלך לצנוח ולא אפתח את המצנח".

מהזווית האישית שלי

אין ספק, הנושא שנוי במחלוקת. יש מגוון דעות לכאן ולכאן, וההחלטה לחתום על הכרטיס היא לא פשוטה, ומושפעת מהמון דעות וגורמים.

חשוב גם להגיד, שכל אחד שחתם על הכרטיס, יכול לבקש לבטל אותו בכל עת.

גילוי נאות, לי עצמי יש כרטיס אדי.

ובנימה קצת יותר אישית, מפריע לי עניין אחד. מפריעים לי האנשים שמתנגדים לעמותה, הצבועים מביניהם. מה זאת אומרת? אלה שלא מוכנים לתרום מעצמם מסיבות כאלה ואחרות, אבל כן היו רוצים תרומה מהעמותה במידה ויקרה להם משהו.

איך אפשר לפנות לעזרה למקום שהתנגדתם אליו כל כך מלכתחילה? אלה סיבות שגורמות לי לשקול לבטל את כרטיס התורם שלי וזה מצער אותי.

לעוד פרטים על אדי וחתימה על כרטיס: עמותת אדי

תגובות