טור דעה:"האנשים האלה החליטו להשקיע בבלבול מוח". צילום: צילום מסך מהסרטון

טור דעה:"האנשים האלה החליטו להשקיע בבלבול מוח"

אתם צופים בטלוויזיה ונתקלים בפרסומת של עמותת "שישי ישראלי", הפרסומת על הקידוש בערב שישי. המון אנשים ראו את הפרסומת והחליטו להביע ביקורת נגד זה. נבו טרבלסי חושב שזה אבסורד

אתם דתיים? כי אני כן. מה זה קשור? החליטו אנשים לקום ולהתחיל לתקוף את הפרסומת של "שישי ישראלי" - פרסומת שמביעה תמיכה בנושא הקידוש בערבי שישי. אה, שנייה, זאת פרסומת בעד דת? חייבים להספיק לתקוף את מי שיצר את הפרסומת - בכל צורה אפשרית

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

קודם כל, "שישי ישראלי" הוא ארגון ששם לעצמו כמטרה, "לקרב לבבות בתוך החברה הישראלית". אני לא בטוח אם אתם ראיתם את הפרסומת, אבל אם אתם כן, אתם יודעים שעושים השוואה בין משפחה דתית למשפחה חילונית. חילונים - משפחה מופרעת והורסת את האחווה בין בני המשפחה, דתיים - שקט בשולחן, נעים הליכות, הכל בדיוק כמו שצריך ואפילו יותר.

 

נכון, זאת לא צורה להציג את זה. נכון, יש משפחות חילוניות יותר "טובות" ממשפחות דתיות. אבל לא על זה אני רוצה לשים את האצבע שלי. יש אנשים שצועקים על הקמפיין הזה "כפייה דתית!" או "למה משקיעים בשטויות האלו?" - על זה ארצה לדבר.

כפייה דתית - זה אפילו מוגן בחוק!

מי מאיתנו לא סובל שנכנסים לחיים שלו? בין אם אני דתי או בין אם אני חילוני, אני לא ארצה שאף אדם ייכנס לי לחיים ויגיד לי "אתה צריך לעשות כך - בגלל שבדת כתוב שצריך לעשות את זה" או "אתה צריך להפסיק לעשות את הטקסים הללו". ברגע שמעלים פרסומת על דבר דתי, חייבים לעצור את זה, כי מנסים להפוך את כולנו לדתיים!

אז לא, ממש לא. אין כאן ניסיון לשנות את דתכם או חייכם. מה כן יש פה? עמותה שמנסה, ואני מצטט, "לקרב לבבות בתוך החברה הישראלית". לקרב למה? לא, לא לדת. אם מישהו מכם באמת השקיע זמן ונכנס לאתר שלהם, כתוב שם: "לשים דגש על חיזוק ערך המשפחה והאחדות", בנוסף למה שצוטט כבר. 

הראיון @ ערוץ 20
 

כולם ראו את הממים ששותפו על הנושא, בסגנון "בצהריים בדו לשוני, בערב בקידוש" וגם "בבוקר דחיפות בתור בסופר, בערב קידוש". זה מצחיק, ואתם תצחקו! מדובר על דבר דתי ואפשר לצחוק על זה, לא משנה עד כמה שזה שגוי - הרי אם יש פרסומת המראה איזה שחקנית או דוגמנית מייצגת בערום כמעט מלא איזה מוצר, זה מבורך ואף כדאי שיישאר! אתם תביעו התנגדות בנושא? על האישה שלבשה בגדים חשופים? אתה אדם קדמון וכדאי שלא תביע את הדעה שלך פה!

אני חייב להודות, הפרסומת יצאה כל כך רע. זה לא נכון שכל המשפחות החליוניות הן משפחות בעלות בעיות בבית וזה לא נכון שכל הדתיים הם הלבנים וצייתנים. אבל עדיין, אל תקחו את הפרסומת הזאת לדבר אנטי דתי. "לא קראנו לשמירת שבת, או לערכים דתיים, אנחנו מדברים על ערכים משפחתיים" - אמר ארז ברכץ, סמנכ"ל לקוחות ביהושע TBWA. ולכן, אם קצת תעקבו, לא - אין פה כפייה דתית.

תשקיעו את הכסף במה שבאמת צריך

"השטויות" האלו שאנשים האלו מתעסקים בהם, היה אפשר להשקיע כסף בדברים יותר חשובים, כמו משפחות נזקקות, בעיות חברתיות ולא להתעסק בדת. אם אתם קוראים באתר "הארץ", אתם כנראה שהייתם רואים את הכתבה בנושא.

אני לא יודע מאיפה הסטטיסטיקה הזאת הגיעה, הרי לא מזמן כולנו ראינו ברשימות של בתי הספר המובילים, רוב ממלכתי - דתי. אבל שנייה, לא נהרוס לו את הקטע. ברשותכם, אקח צד ואצא בחידושים מפלים כדי להראות לכם למה שוות המילים שלו. אתה אומר שיש בעיות בבתי הספר הדתיים, מר רביב דרוקר? כי אני חושב שבתי הספר החילוניים הם לא דוגמא בכלל. אין אחד שלא צפה בסרטונים בקבוצות שונות, בה מראים שיעור מבית ספר חילוני, הורסים למורה את השיעור, צוחקים על מישהו, או מנהלים קרב תפוזים כזה או אחר.

מבינים עד כמה שזה מכעיס? כמה שזה לא נכון, מכליל ומפלה בכל צורה אפשרית? אני לא צריך להסביר לאף אחד שזה בדיוק מה שקורה, אבל כאשר מישהו מהצד השני (דתי או ימני) מנסה לעשות אותו דבר, יוצאים נגדו קריאות קשות מאוד. בנוסף, ברגע שהיו משקיעים את הכסף במשהו אחר, כמו שיפור החינוך בבית הספר הדתיים, היה פיצוץ שגורם להמון שיח. הגיע הזמן שאנשים יתחילו לפקוח עיניים מהצביעות הנוראית שלהם. או בהרחבה, אישיות הפייסבוק יותם זמרי, כתב:

לסיכום,

זאת לא כפייה דתית. לא מכריחים אתכם עכשיו לשבת ולעשות את הקידוש, מה שכן מכריחים אתכם זה לצפות בפרסומת אחרת (אישה אוכלת גלידה או איזה מצעד אופנה) כל כך מביישת, שלפי דעתי, הורים לא כל כך רצים להראות את זה לילדים שלהם. נכון, לא היה צריך להראות את זה בצורה הזאת, הדתיים מושלמים והחילוניים בבעיה, אבל לא צריך ללעוג לדת בגלל פרסומת של אנשי עסקים חילוניים.

אפילו אם נוריד את מסכת הרוע, נראה שבסך הכל מדובר בפרסומת בעד אחדות - בלי קשר לדת. יש חילוניים שיודעים איך למלא את הזמן שלהם יותר מאשר הדתיים - לעשות קידוש בערב ואז ללמוד או לקרוא ספר עד התפילה הבאה. אבל עדיין, אין זה שיח בין הדת לחילונות, זה שיח בין הפרסומת הזאת למציאות - בנושא האחדות והמשפחתיות. 

ולכן, בשורה התחתונה, הגיע הזמן שאנשים יפסיקו להתחמם ככה כשזה מגיע לדת. נכון, הצורה שהם ניסו להגיע היא שגויה, אבל עדיין, אסור לקחת את זה כמשהו דתי ולצאת בקריאות נגד הדת. וכן, חשוב להגיד, הגיע הזמן להפסיק את הצביעות הזאת - "תשקיעו בדברים יותר חשובים" וכשזה מגיע לדברים היותר חשובים - לפוצץ פרשה מסעירה בנושא הזה.

 
תגובות