טור אישי: בואו ננפץ סטיגמה - מחוננים הם לא בהכרח חנונים. צילום: shutterstock

טור אישי: בואו ננפץ סטיגמה - מחוננים הם לא בהכרח חנונים

יש הרבה סטיגמות על מחוננים: חושבים שהם "חנונים" או "גאונים". עופרי גבסו בא לנפץ לכם כמה סטיגמות על מחוננים בטור מיוחד: "לא לכל המחוננים אין חיים חברתיים, ולחלקנו זה משתפר עם השנים"

אני עופרי גבסו בן 15 לומד בתיכון דרור. אני מדריך בתנועה, מנגן על פסנתר, אני אוהב לקרוא ספרים שיש גשם בחוץ, לצאת עם חברים וללמוד. אני משתתף בתוכנית חדשה למחוננים בשם תוכנית "אלפא".

רוצים לדעת עודכל הפרטים על תוכנית אלפא למחוננים - כאן 

אולי שקראתם "מחוננים" נבהלתם, אולי זה לא הזיז לכם, אבל לכמה מכם בטוח עברה בראש המילה חנון או אולי גאון, אבל זו סטיגמה לא נכונה. הייתי רוצה לספר לכם עליי, על זה שאני שונה קצת אבל אני אוהב את זה, על התוכנית שאני נמצא בה, על החברים שלי ועל החיים הרגילים לגמרי שיש לי באחרי הצהריים.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

אך לפני זה הייתי רוצה להסביר שההבדל הבולט בין ילד רגיל למחונן הוא נטו הסקרנות. מחוננים הם סקרנים מאוד ועם מוטיבציה לגלות וללמוד דברים שמעניינים אותם, דגש על מעניינים. שיעור לשון לדוגמה, נורא משעמם גם לי.

עופרי גבסו
עופרי גבסו © צילום פרטי

אז גם אני קם כל יום לבית ספר (בלי שום רצון מיוחד להגיע), פוגש את החברים שלי (לא, בני גורן לא חבר שלי) וחי רגיל, משתעמם רגיל בשיעורים משעממים, מתעניין בשיעורים מעניינים כמו פיזיקה כימיה ומתמטיקה (אולי אני טיפה מוזר). בתקופת בית הספר היסודי היה לי קשה מאוד מבחינה חברותית. סיפרתי לעצמי שזה בגלל שאני חכם והם מקנאים, טעיתי. זה כי הייתי שחצן ושוויצר, אבל אני מקווה שהשתנתי.

מדברים הרבה על המחוננים ונעשתה גם כתבה בערוץ עשר על ילדים מחוננים, ואפילו עשינו על זה דיון קצר עם כמה חברים מהתוכנית "אלפא". לדעתי, הכתבה מציגה אותנו באור לא נכון, מכיוון שהיא לוקחת רק את המקרים הקיצונים. לא לכל המחוננים אין חיים חברתיים, ולחלקנו זה משתפר עם השנים. כרגע יש לי הרבה חברים וחברה (גם היא מחוננת). אני יוצא למסיבות ואני מה שמכנים "מקובל", למרות שאני מתנגד להגדרות חברתיות.

למען האמת, עד שנה שעברה שהזמינו לנסות להתקבל לתוכנית "אלפא" לא ידעתי שאני מחונן. בסוף כיתה ט' קיבלתי הזמנה לתוכנית "אלפא" באוניברסיטת תל אביב ולאחר מבחנים וכו' התקבלתי והלכתי למחנה קיץ. השבועיים של המחנה היו השבועיים הטובים ביותר בחיים שלי, פגשתי אנשים כמוני, אנשים מדהימים.

לאחר מספר עבודות על מסע בזמן (מגניב רצח) שובצתי למעבדה ניסויית בפיזיקה, אומנם שינוי כיוון אך זה עדיין מסקרן אותי. רוב ההבדל הוא הסקרנות, פיזיקה זה הנושא שמעניין אותי יותר מכל נושא אחר מכיוון שהוא חוקר את הקיים ומנסה להבין את העולם.

בואו לשמוע גם את נדב, הילה וסיואר מתראיינים ומספרים לנו איך זה להיות מחונן: 

 

רוצים לדעת עודכל הפרטים על תוכנית אלפא למחוננים - כאן 

תגובות