מחאת עולי אתיופיה: "קומו ותשנו, לפני שיהיה מאוחר מידי".

מחאת עולי אתיופיה: "קומו ותשנו, לפני שיהיה מאוחר מידי"

אוראל אדמקה, כתבת באתר ובת העדה האתיופית, במסר בעקבות המחאה של צעירי העדה המשתוללת ברחובות בימים האחרונים: "אני חושבת שהמחאה היא צודקת ונכונה, אבל גם קצת מגוכחת: למה צריך למחות ולעשות רעש כדי שיכבדו אותנו בתור בני אדם?"

גם אם בימים האחרונים לא הקשבתם לחדשות, אי אפשר להתעלם מהפגנת הענק של בני הקהילה האתיופית שהסבירו את הכאב שלהם. בתור ילדה בת 15 מהעדה האתיופית שחיה כמו כל מתבגר אחר, חשוב לי להגיד מה אני חושבת על מה שעובר עלינו בימים האחרונים. 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

מה זאת בכלל גזענות? כל אחד יגדיר את זה אחרת אבל בשבילי, הפירוש הוא שלא מכבדים את האחר. גזענות היא דבר קשה, והתמודדתי איתה לא פעם ולא פעמיים. כך גם רוב בני הנוער שחיים במגננה ובסוג של קליפה קשה שמראה לאחרים "לא אכפת לי", אבל זה לא באמת קיים. הדברים הקטנים האלו, היציאות האלו פוגעות באיזשהו, ואי אפשר להאשים את בני העדה שבוחרים בדרך הזאת.

© ירון ברנר

גם אני הייתי בסוג של קונכייה שלא נתנה לי להתחבר עם אנשים ששונים ממני. אחר כך הבנתי שכדי לעצור את הגזענות, שני הצדדים צריכים לייצר דו שיח אחד עם השני. הבנתי שכדי להילחם בתופעה הזאת אני צריכה לשבת עם אנשים שחושבים עליי דברים שונים ופשוט לדבר איתם. כך הם גילו בי גם צדדים אחרים, שלא תמיד רואים בלי שיוצרים שיח.

לדעתי, זה מה שאנחנו צריכים להשכיל ולהבין - תהיה גזענות כל עוד אנחנו לא נדבר אחד עם השני. לא רק בהקשר של בני העדה האתיופית, גם עם מישהו שיש לו דעות שונות משלנו. 

© מוטי קמחי

בני העדה האתיופית מוחים על הבקשה הכי פשוטה שיש לאנושות - בקשת הכרה. הם מבקשים שיכירו בהם כבני אדם, לא כ"אתיופים", "עולים" או  "שחורים". פשוט ואך ורק כבני אדם, שווים כמו כולם. בשל כך, אני חושבת שהמחאה היא צודקת ונכונה, אבל גם קצת מגוכחת: למה צריך למחות ולעשות רעש כדי שיכבדו אותנו בתור בני אדם?
זה משהו שאמור להיות טבעי, לבוא מעצמו. בני העדה פשוט רוצים, אחרי כל המאבקים והשנים הקשות שעברו, שפשוט יקבלו אותם בזכותם, בזכות מי שהם בלי קשר לצבע עורם. 

בתור נערה, קשה לי יותר להבין ולהכיל את הגזענות השטותית הזאת. הרי כמו שאמרתי זה משהו בסיסי, משהו שלדעתי לא צריך להתחנן אליו ולעשות מחאות אלימות כדי לקבל אותו. עם זאת, הזעקה של המפגינים היא כנגד המעשים שעושים לנו עד היום, שפוגעים בדור שלנו. הדור שעוד מעט ינהל את המדינה הזאת. אנחנו לא רוצים שהגזענות תוביל אותו להיות דור רע, אכזר, שלא מקבל ולא מכיל את האחר ומתנהג באלימות כלפי כולם.

© ירון ברנר

לסיום, חשוב לי להגיד לבני הנוער, ולא רק מהעדה, אל תבכו! קומו ותשנו, לפני שיהיה מאוחר מידי. המלחמה הזאת צריכה להיות של כולם. מלחמה על הכבוד האנושי של אנשים מכל דת, גזע, מין ומוצא צריכה להיות מאבק של כולנו!

תגובות