החוק הפולני: ניסיון להתכחש אל העבר?. צילום פרטי

החוק הפולני: ניסיון להתכחש אל העבר?

אם קראתם עיתון בימים האחרונים, או צפיתם במהדורות החדשות, בוודאי שמתם לב לסערה שהחוק הפולני גורר אחריו. "הכחשת זיכרון השואה ועיוות האמת ההיסטורית הינם פשעים חמורים ביותר. אסור לתת להם יד ולסייע בקידומם". טור דעה

בשבוע האחרון אישר הפרלמנט הפולני הצעת חוק חדשה, הקרויה "החוק הפולני". לפיה, אמירות שיש בהן הטלת אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה הנאצית יוגדרו כפשע, כאשר העונש עליו עומד על עד שלוש שנות מאסר.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הצעת החוק פורסמה יום לפני יום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה, שנקבע על ידי האו"ם וצוין ב-27 בינואר, ומאז עוררה מחלוקת רבה בקרב ניצולי השואה בישראל ובעולם. חלקם אמרו כי ניתן להבין את ממשלת פולין, שמבקשת להבחין בצורה חד משמעית בין התנהגות האזרחים הפולנים לבין זו של הנאצים.

לעומת זאת, אחרים טענו כי מדובר בחקיקה המתכחשת למעורבות הפולנים בשואת העם היהודי, והדגישו כי רוב הפולנים "העלימו עין" מהזוועות שעברו היהודים ורבים מהם אף שיתפו פעולה עם הנאצים. פוליטיקאים ישראלים רבים הביעו גם הם את התנגדותם והסתייגותם בנוגע לחוק החדש ודרשו, ללא הועיל, מהפרלמנט הפולני לתקן ולשנות את נוסח הצעת החוק. בניגוד לכל המחאות והביקורות השליליות, ההצעה עברה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים בפרלמנט הפולני. וכן השבוע אישר נשיא פולין, אנדז'יי דודה, את החוק השנוי במחלוקת על אף מחאת ישראל.

מחנה ההשמדה מיידנק, פולין
מחנה ההשמדה מיידנק, פולין © צילום פרטי

החוק החדש אוסר לדבר על "פשעי העם הפולני" בתקופת השואה ומאיים לשלוח למאסר את מי שישתמש בביטוי "מחנה השמדה פולני". אני מסכימה עם כך שהמושג "מחנה השמדה פולני" איננו מדויק, שכן מדובר במחנות השמדה גרמנים על אדמת פולין הכבושה, שהוקמו לשם מטרה אחת בלבד - השמדת כל זכר לעם היהודי. אך  לא ניתן להתעלם מהעובדה ההיסטורית לפיה היו לא מעט פולנים שהסכימו, מסיבותיהם האישיות, לשתף פעולה עם הנאצים ולסייע ברצח היהודים. הסיוע נעשה בדרכים שונות, בין היתר בכך שהלשינו, הסגירו, תפסו ושלחו, וחלקם אף רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, וגם אחריה.

אינני מפילה את האשמה אך ורק על הפולנים, ואינני טוענת שהאחריות כולה היא שלהם. אך עדיין, אין ביכולתנו להתכחש לכך שהייתה מעורבות מצדם בשואת העם היהודי במלחמת העולה השנייה. היו פולנים, שאומנם גם נרדפו בעצמם על ידי השלטון הנאצי,  שסייעו ושיתפו עמם. 

נדמה כי בחוק הפולני ישנו שמץ של ניסיון לשכתב מחדש את ההיסטוריה או לפחות לטשטש חלק מההיסטוריה. מדובר במעשה פזיז ומצער מאוד של ממשלת פולין המצביע על ניכור, חוסר הבנה, חוסר אכפתיות והזדהות עמוקה, שעשוי להעכיר את מערכת היחסים בין שתי המדינות, שעד כה היו בעלות יחסים דיפלומטיים מלאים וכן גם בעלות קשרים כלכליים ותרבותיים ביניהן.

אושוויץ בירקנאו, פולין
אושוויץ בירקנאו, פולין © צילום פרטי


אני מאמינה כי לזיכרון השואה ישנה חשיבות עצומה. הן מבחינה אוניברסלית ככלי להבטחת המחויבות לשמירה על ערכי היסוד של האנושות כולה, והן מבחינת זהותנו כיהודים במדינת ישראל ובעולם כולו. הכחשת זיכרון השואה ועיוות האמת ההיסטורית הינם פשעים חמורים ביותר. אסור לתת להם יד ולסייע בקידומם. עלינו לזכור גם את הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי, כי רק כך נוכל להמשיך ולהתקיים, תוך מניעה מזוועות כמו אלו להתרחש שנית.

 

תגובות