משחק המחשב החדש: "אין גבול לשנאה ולאנטישמיות". צילום מסך מיוטיוב

משחק המחשב החדש: "אין גבול לשנאה ולאנטישמיות"

הפרסום על צאת המשחק האנטישמי החדש, לא יכל להשאיר את פארן רז, נכדה לניצול שואה, אדישה. בין ההלם והדמעות שזלגו מעיניה, רז כתבה פוסט שעורר תמיכה והזדהות, ואף מתכוונת לשלוח מכתב לשגרירות הפולנית והאוקראינית. "כולי תקווה שנצליח לעצור את הביזיון" • טור דעה

בעוד כחודש יישב ילד בן 7 וישלח יהודים לתאי גזים בלחיצת אצבע אחת. איך אתם מרגישים עם זה? לפני מספר שנים הזמינו את סבא שלי - ניצול שואה, למפגש מיוחד ביד ושם. למפגש הגיעו עשרה ניצולי שואה, אשר נשאלו שאלה אחת: האם אתם חושבים שתהיה שואה נוספת?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

האנטישמיות החדשה

האנטישמיות החדשה מגיעה אלינו בעטיפה שונה, אבל מכילה את אותה שנאה שחווינו מאז 1939 ואף לפני. האנטישמיות החדשה היא צלב קרס בשירותים ציבוריים בפריז. היא זמרים שמבטלים הופעות בישראל. היא כתובות נאצה על קיר בבית ספר יהודי בטורונטו. היא השחתת סוכה בניו יורק. היא רצח 11 יהודים בבית כנסת בפיטסבורג והיד עוד נטויה. ביום השואה האחרון, חשף דו"ח של מרכז קנטור לחקר היהדות, כי ישנה עלייה של 57% בתקריות אנטישמיות בארצות הברית. לשם ההשוואה: בשנת 2017 נרשמו כ-1,986 תקריות אנטישמיות בארצות הברית ולצערנו, המספרים מכפילים את עצמם גם ברחבי אירופה.

לא משחק ילדים

כללי המשחק הופרו כבר מזמן, אבל יש מי שמוכיח שאין גבול לשנאה ולאנטישמיות. לאחרונה, התפרסמה ידיעה על ייצור משחק וידיאו חדש בשם "עלות החופש" תוצרת החברה האוקראינית Alien Games - בו השחקנים מגלמים קצין אס אס נאצי המחליט אילו אסירים ייכנסו לתאי הגזים באושוויץ. התחלתי לראות את הטריילר של המשחק ולא יכולתי להמשיך. דמעות. דפיקות לב חזקות. מבוכה. שאלתי את עצמי האם זה אמיתי? רעננתי את הכתבה בתקווה לגלות שזו בדיחה גרועה מאוד. אך למרבה הצער, זה אמיתי. בחודש דצמבר ייצא המשחק. כמו שסבא שלי אומר: "השואה היא לא משחק ילדים!". השואה היא לא משחק! אי אפשר לבזות אותה בצורה הזו, לבזות אותנו. אי אפשר להחזיר אותה דרך מסך המחשב. אני לא יכולה לדמיין ילד בן שבע שישחק בלשלוח את המשפחה שלי, את העם שלי, לתאי הגזים. יש משפט ידוע של היינריך היינה שאמר: "במקום בו שורפים ספרים, ישרפו בסוף גם בני אדם". אני אומרת – במקום בו ישרפו אנשים דרך משחק מחשב, ישרפו בני אדם. זה לא מוסרי, לא אתי ומעבר למה שמילים יצליחו לתאר.

© צילום מסך מיוטיוב

מה עושים?

בהתחלה הייתי המומה. לא ידעתי איך להגיב, מה לעשות. לא הצלחתי לחשוב על כלום מלבד זעזוע עמוק ועל התשובה של סבי על השאלה שנשאל ביד ושם. חמישה מתוך עשרה ניצולי שואה הצביעו: תהיה שואה נוספת. כתבתי פוסט בפייסבוק, שמפיץ את הידיעה וקורא לעזרה - לעשות הכל כדי שהמשחק לא ייצא לאור. מאז, הפוסט צבר כבר קרוב ל-600 שיתופים, מאות תגובות והודעות שנשלחות אליי מתוך הזדהות ורצון לשנות את המצב. ידידי הטוב ואני החלטנו לשלוח מכתב לשגרירות הפולנית והאוקראינית לבקשת עזרה באיסור ייצוא המשחק.  כולי תקווה שנצליח לעצור את הביזיון הזה ושאף ילד לעולם לא ישחק במשחק "עלות החופש", שיכול בהחלט לעלות לכולנו מחיר מוסרי כבד.

מחשב
כולי תקווה שאף ילד לעולם לא ישחק במשחק "עלות החופש" © אילוסטרציה, fotolia

דווקא בדור כזה, בו יהודים מכל העולם חווים אנטישמיות ושנאה, חשוב שנישאר מאוחדים. חימם לי את הלב לראות את כל מפגני האהבה והתמיכה שהקהילה היהודית בפיטסבורג קיבלה מישראל. בואו נמשיך עם האהבה, התמיכה והקבלה של האחר. אנחנו חייבים להישאר מאוחדים. כאב לי לראות שבתגובות לפוסט שלי התחילו מספר מריבות על ימין ועל שמאל. עזבו, בבקשה, לרגע אחד אני מבקשת מכם וגם מעצמי - אנחנו צד אחד. עם אחד. מלא בצבעים ובשונות, אבל אנחנו חייבים להישאר מאוחדים, להפסיק לריב, להכיל  זה את זו, לאהוב ולהקשיב. יש לנו מספיק אויבים מסביב.

 

תגובות