למה להתרגש? לדבריו של שר החינוך אין מעמד ממשי. צילום: מוטי קמחי

למה להתרגש? לדבריו של שר החינוך אין מעמד ממשי

זה קורה מדי כמה שבועות, הסערה התורנית שמחלקת את הגולשים הישראלים לשני מחנות. אופייה של מדינת ישראל, זכויות הלטה"ב, גיוס החרדים, וזכויות הערבים - כל אלה ועוד עולים על במת הדיון הלוהט. דווקא בנושאים כה מורכבים, חשוב לשים לב לפרטים, להשכיל מעבר לכותרות מפוצצות ובעיקר לדעת שסוף העולם לא יגיע בגלל דעה שנויה במחלוקת. טור דעה

אביע דעה אולי לא מקובלת, שתתבטא בכתבה הנ"ל שתעלה בשעת עין הסערה שבו הנושא השנוי במחלוקת התורם מציף את הגולשים באובר-סובייקטיביות. אבל לפני כן חשוב לי להתבטא בגילוי נאות כי אינני מסכים בכלל עם דעתו של הרב רפי פרץ על ההצדקה של טיפולי המרה בהומואים ולסביות ומגנה זאת בכל תוקף, ויתרה מכך אנוכי עדיין נער מתבגר שלא סגור באופן מוחלט על הנטייה המינית שלו. אך אינני כותב שורות אלה כמחאה או הצדקה למעשיו של רפי פרץ, אלא לבקר את התגובה שמחד טבעית ומאידך מוגזמת על נושאים טעונים שמציפים שיח זועם בציבור הישראלי. ובנסיבות השעה, על הסערה סביב רפי פרץ והתמיכה שלו ב'טיפולי המרה' לחברי קהילת הלהט"ב. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בריאיון שנתן לחברת החדשות ששודר אמש שר החינוך הטרי רפי פרץ התראיין ונשאל על שלל נושאים. על התקופה שלו כרב, דעתו בעניין ייצוג נשי בפוליטיקה, פועלו בתור שר החינוך החדש ובין היתר נשאל על הנושא שסיפק כותרות לכל גוף תקשורת בארץ - דעתו על הקהילה הגאה. כמו כל נושא שעולה לדיון בשיח הציבורי בארץ הקודש, גם היחסים בין הקהילה הלהט"בית לדתיים הוא נושא מורכב. כשהתבקש פרץ לדבר על הקהילה הגאה אמר: "תראי, אני אומר את זה כשר חינוך וגם כאזרח במדינת ישראל, אני מכבד כל אדם באשר הוא אדם". כך אמר באופן כללי, כפי ששר בעל אחריות מיניסטריאלית אמור להביע מוסרית. לאחר מכן הודה בפרטיות: "אני מודה שאני באופן אישי רב בישראל והתורה שלנו אומרת לנו דברים אחרים. אבל זה לא אומר שאני מסתכל עכשיו ונותן להם ציונים". כשנשאל השר אם הוא בעד טיפולי המרה והאם הוא מאמין שאפשר להמיר אנשים שיש להם נטיה כזאת, ענה: "אני חושב שאפשר, אני יכול להגיד לך שיש לי היכרות עמוקה מאוד בנושא החינוך וגם עשיתי את זה". זה המשפט שהצית את הסערה, העובדה ששר החינוך מאמין ואף ניסה בעבר לבצע באחרים טיפולי המרה. המראיינת מבקשת דוגמא למקרה בו נער הומוסקסואל ביקש להתייעץ עם הרב, תשובתו הייתה: "קודם כל חיבקתי אותו ואמרתי לו דברים מאוד חמים, אמרתי לו 'בוא נחשוב, בוא נלמד ובוא נתבונן'". "כאשר המטרה היא קודם כל שיכיר את עצמו היטב. ואז הוא יחליט, אני שם לו את הנתונים ואומר לו, שמע בנקודה הזאת אני עוזב אותך, עכשיו אתה מחליט". לא ממש ברור אילו נתונים הוא מציב בעבור הנער ומה הכוונה שלו כשאמר 'בוא נלמד', השר לא ממש השתדל לפרט את אופי ה'טיפול'. הוא לא ציין שהוא כופה על הנער להיות סטרייט או שמנסה לשכנעו בדרך כזו או אחרת 'להיפטר מהנטייה שלו'. קשה מאוד לדעת למה התכוון השר כשלא ניתנת תשובה מפורטת בריאיון. כמובן שקל לנחש שהרב אכן 'שכנע' נערים להמיר את הנטייה המינית שלהם ע"י כפייה או שכנוע מוגזם - אבל כאמור, השר לא פירט את אופי המעשה לכן איננו יודעים. 

 

כאמור, אינני מסכים עם דעתו ובטח שלא באמונתו בטיפולי המרה שמעבר לכך שמדובר בשיטה פרימיטיבית ואבסורדית, זו שיטה מאוד מסוכנת. מעבר לכך, אין מקום לאימרות שכאלו במיוחד לא לשר חינוך. אבל קיים הבדל בין הדברים שהשר פרץ אמר לבין היכולת שלו לבצע את אותם הדברים. השר פרץ אמר כי הוא נותן לתלמיד להחליט בעצמו (כאמור לא ברור אם לאחר שכנוע סובייקטיבי של הרב) לגבי הנטייה המינית שלו. כמו כן כפי שאמר השר, הוא ביצע את הטיפולים הללו בעבר, ככל הנראה במסגרת ישיבה בה הוא הדריך - לפני שהפך לשר חינוך. ובתור שר חינוך, שהמשך כהונתו בתפקיד בהחלט מוטלת בספק חרף המצב הפוליטי הלא יציב והחזרה לבחירות, אין לו את האפשרות לבצע את אותם מעשים שביצע אז. נכון, הוא שר בתפקיד בכיר בממשלת ישראל, אבל אין ביכולתו באמת להביא להגברת טיפולי ההמרה בשל מוגבלות חוקתיות ומוסריות או יישום תקנות מפלות כלפי תלמידים להטב"ים, גם בגלל שבתור שר חינוך נאסר עליו להפלות בין תלמידים וגם כי מערכת החינוך לא תאפשר זאת. וכדי להוכיח שנית שכל העניין הזה באמת לא קריטי כמו שהוא, בתגובה לסערה שנוצרה סביב אמירתו הבהיר השר כי: "מערכת החינוך בישראל בראשותי תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדלים של נטייה מינית". אלו הן הנקודות שחשוב להבחין בהן. הדרך הקלה ביותר היא לכעוס ולצאת נגד, אבל אם ננסה להסתכל לעומק על הפרטים ונשכיל מעבר לכותרות מפוצצות ייתכן ונגיע להבנה יותר מושכלת ומבוססת. אוסיף שממש לאחר סיום הקטע החתוך מהריאיון נשאל השר אם הוא ימשיך את המימון של איגי (ארגון הנוער הגאה) והוא ענה בחיוב. ככה שעמיתיי הלהט"בים שלומדים במערכת החינוך לא יחוו אף שינוי, ואותה סערה בדיוק כמו כל דיון ציבורי אחר תשכח עם פרוץ המחלוקת הבאה בעוד כמה שבועות.

הקהילה הגאה ראשי
"אין ממה להתרגש" © גטי אימגס

כותרות הן בהחלט דבר מפתה, קל לנו בעידן האסקפיזם להגיב רגשית לכותרת מפוצצת ולהביע את התמיכה או ההתנגדות שלנו. אבל חשוב לזכור שמאחורי כל כותרת, עומד סיפור שלם. ועוד דבר שחשוב לאמץ היא המחשבה הביקורתית, לא להסכים עם הכתוב ולשים לב האם הדבר הנוראי באמת הולך להשפיע עלינו. בואו לא נאבד את העשתונות על דברים שלא בהכרח מצדיקים את זה. 

 

 
תגובות