טור דעה: "יש ניצול של הרבה בני נוער". adobestock

טור דעה: "יש ניצול של הרבה בני נוער"

"ילדים הם הקורבנות העיקריים של העבדות המודרנית וניצול הנוער בישראל צריך לקבל הרבה יותר תשומת לב. לאף אחד לא מגיע להיות מנוצל או להיות פחות ערך רק בגלל זלזול או גרגרנות של אנשים" • טור דעה לציון היום העולמי נגד עבדות ילדים שחל היום (שישי)

שמי שליו חבאז, שינשין בתנועת הנוער העובד והלומד. לא יודע אם אתם יודעים, אבל עדיין יש דבר כזה עבדות. כשאני אומר עבדות אני לא מתכוון למה שישר קופץ לראש כשאומרים עבדות. אני לא מדבר על בני ישראל שהיו במצרים או אפרו אמריקאים בשדות כותנה בארה"ב, אני מדבר על מה שנקרא "עבדות מודרנית".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

העבדים המודרנים נמצאים בכל מקום! אפילו במטבח ובארון הבגדים שלנו. כולנו נהנים במידה זו או אחרת  ממוצריה. הם באיים הקריביים מגדלים סוכר, באפריקה קקאו. במזרח הרחוק מייצרים את נעלי הספורט שאנו נועלים, בהודו תופרים לנו בגדים והרשימה עוד ארוכה.

אבל דברים האלו רחוקים מאיתנו. בחרתי להתייחס בדברים שיותר קרובים אלינו ולנוער בישראל מכל המכלול של עבדות פשוט כי נוער וילדים הם הקורבנות העיקריים של העבדות המודרנית וניצול הנוער בישראל צריך לקבל הרבה יותר תשומת לב בשיח הישראלי הציבורי.

יש בישראל כמאה וחמישים אלף בני נוער שמנוצלים במקום העבודה מידי שנה! נערים ונערות שהולכים לעבוד בקיוסק בבריכה או למלצר בבית קפה או במסעדה ועוד... שפשוט לא מקבלים את מה שמגיע להם.

© Fotolia

אני יכול לספר גם מניסיוני האישי שהייתי קורבן להלנת שכר, פיטורים ללא הודעה ויחס מזלזל מצד המעסיקים.הייתי גם פעיל בסניף של הנוער העובד והלומד ברמלה, משם וגם ממקומות שונים בעיר ובארץ שמעתי על כל מיני סיפורים הזויים, החל מיחס מזלזל ומלצרים שמקבלים שטר של מאה למשמרת של עשר שעות ועד נערי שליחויות שמתפרנסים מטיפים.

וכשמסתכלים על התמונה הגדולה יותר רואים שיש הרבה ניצול של בני נוער בישראל בעיקר בגלל חוסר המודעות שלהם או אפילו לפעמים של המעסיק! יש נער או נערה מנוצלים בישראל ממש ברגעים אלו! כשאתם קוראים את זה!

בגלל זה בחרתי לצאת לשנת שירות בנוער העובד והלומד ולקחת חלק בדברים כמו חג הפועלים (האחד במאי) ולתרום למיגור הניצול ולתת לנוער יותר מודעות בנושא וכלים להתמודדות.

לאף אחד לא מגיע להיות מנוצל או להיות פחות ערך רק בגלל זלזול או גרגרנות של אנשים, אז אנא מכם: אם אתם נתקלים בניצול עשו משהו, דברו עם המדריכים מהנוער העובד והלומד - היום זה אולי מישהו שאתם לא מכירים, אבל מחר זה יכול להיות אתם או חברים שלכם!

שליו חבאז
שליו חבאז © צילום פרטי

נוצלתם בעבודה? פנו לנוער העובד והלומד במספר 1121*, באתר או באינסטגרם 

 

תגובות