טור דעה: התנדבות צריכה לבוא מהלב ולא כמטלה. adobestock

טור דעה: התנדבות צריכה לבוא מהלב ולא כמטלה

"ההבנה הזאת, שמשרד החינוך מכריח אותי כתלמיד במדינת ישראל להתנדב, הופכת את פרויקט המעורבות החברתית לפחות מהנה ומשמעותי עבורי. אני מאמין שהייתה יכולה להיות לי יותר מוטיבציה להתנדב אם משרד החינוך לא היה מכריח לעשות זאת. אם הייתה יותר התמקדות בהעברת שיעורים בבתי הספר העוסקים בחשיבות של להתנדב, הייתה לי הרבה יותר מוטיבציה להתנדב" • טור דעה

התנדבות היא הזדמנות מדהימה לתת מעצמנו בשביל מישהו אחר, מבלי לצפות לתמורה ומתוך בחירה מלאה. אבל, על פי משרד החינוך, ההתנדבות היא לא רק הרצון לתרום ולעזור לאחר, אלא גם תנאי הכרחי לבגרות הוא. יותר נכון -  120 שעות התנדבות במצטבר במהלך שנות התיכון הן בגדדר חובה לסיום הלימודים. ואני שואל - זה לא מפספס את כל המטרה של ההתנדבות?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אני באמת חושב שהתנדבות היא דבר מדהים. האפשרות לעזור לבן אדם, מבלי לצפות לתמורה, נותנת המון כוח וסיפוק נפשי בשביל המתנדב. אבל העניין הוא שמשרד החינוך מתנה קבלת תעודת בגרות ב-120 שעות התנדבות, כך שלא ניתנת לתלמיד אפשרות של ממש לבחור שכן או לא להתנדב. ההבנה הזאת, שמשרד החינוך מכריח אותי כתלמיד במדינת ישראל להתנדב, הופכת את פרויקט המעורבות החברתית לפחות מהנה ומשמעותי עבורי. אני מאמין שהייתה יכולה להיות לי יותר מוטיבציה להתנדב אם משרד החינוך לא היה מכריח לעשות זאת. אני יכול להעיד על עצמי שאם משרד החינוך היה יותר מתמקד בהעברת שיעורים בבתי הספר העוסקים בחשיבות של להתנדב, הייתה לי הרבה יותר מוטיבציה להתנדב. אני בטוח שזה נכון גם לעוד נערים ונערות.

© adobestock (אילוסטרציה)

התנדבות אמורה להיות חסרת רווח, מלבד רווח נפשי של סיפוק. אבל העובדה שאני מתנדב לצורך מטרה של צבירת שעות, גורמת לי להרגיש שהרווח הוא לא רק נפשי... כלומר, אני מרגיש שאני מתנדב בשביל שעות ולא בשביל התרומה והעזרה. זו, בעיניי, לא המטרה של התנדבות.

קל מאוד לנצל את הפרויקט למטרות לא טהורות. למשל, הזנת שעות שלא באמת קרו, שזו כמובן לא מטרת ההתנדבות. מעבר לזה, אחת האופציות להתנדבות היא התנדבות עם קשישים. אני למשל, נמצא בפרויקט התנדבותי של הפגת בדידות בקרב קשישים בזמן הקורונה. משיחות שקיימתי עם מספר קשישים במסגרת ההתנדבות, הבנתי עד כמה האוכלוסייה הזו רגישה. כאב לי במיוחד לשמוע במסגרת ההתנדבות מאחת הקשישות שאחד המתנדבים הקודמים לי בפרויקט התייחס אליה בחוסר כבוד ובזלזול. זו בעיניי דוגמה לתוצרת הרעה של התנדבות בני נוער מתוך הצורך לצבור שעות ולא מתוך הרצון האמתי לתת לאחרים. במקרה כזה, פרויקט המחויבות האישית עלול להרע לאוכלוסיות מסויימות במקום לעשות להן טוב. בהזדמנות זו, חשוב לי לבקש מכם להיות מאוד זהירים בהתנדבות עם קשישים או אנשים עם בעיות נפשיות או כל שכבת אוכלוסייה אחרת. נסו להפיק את המיטב מהמחויבות האישית.

© Fotolia (אילוסטרציה)

לדעתי פרויקט המעורבות החברתית הוא פרויקט שמטרתו היא מבורכת, אבל לפעמים הוא משיג את המטרה ההפוכה ולפעמים אפילו גורם לנזק. לכן, אני חושב שבמקומו או אפילו לצידו, יש להעביר בבתי הספר שיעורים על החשיבות של התנדבות ולתת לתלמידים להתנדב מרצונם.

עד אז, נסו לראות בפרויקט הזדמנות להתפתחות אישית ככל הניתן. חפשו התנדבות משמעותית שמתאימה לכם ותתחילו להתנדב!

 

תגובות