שביתת הלבורנטיות בבתי הספר: "איפה החינוך פה?". צילום: עידו ארז

שביתת הלבורנטיות בבתי הספר: "איפה החינוך פה?"

את זה בטח לא ידעתם, אבל בחודשים האחרונים מתרחשת בקרב הלבורנטיות בארץ שעיקר עבודתן בבתי ספר תיכוניים, מחאה. הלבורנטיות שובתות בנוגע לתנאי העסקתן, וכחלק משביתה זו הן אינן מורשות לגעת בחומרי המעבדה ולא לסייע. בתור תלמידת ביולוגיה בכיתה י"ב, אינני יכולה להישאר אדישה

את זה בטח לא ידעתם, אבל בחודשים האחרונים מתרחשת בקרב הלבורנטיות בארץ שעיקר עבודתן בבתי ספר תיכוניים, מחאה. הלבורנטיות שובתות בנוגע לתנאי העסקתן, וכחלק משביתה זו הן אינן מורשות לגעת בחומרי המעבדה, לא לסייע בארגון בחינות המעבדה למתכונות והבגרויות, ועזרתן בעבודות החקר והניסוים אשר מתבצעים באופן שוטף הוקפאה. בתור תלמידת ביולוגיה בכיתה י"ב, אינני יכולה להישאר אדישה לעניין.

השנה, בית ספרי מגיש אותי לחמש יחידות לימוד בביולוגיה. חמש יחידות אלו כוללות בין השאר, שתי יחידות שאינן מבחן עיוני. יחידת המעבדה, ויחידת הביוחקר. הביוחקר, עבודת-החקר הביולוגית שמחליפה את ה"ביוטופ" שהיווה יחידה בביולוגיה בשנים עברו ובו חקרו סביבת גידול מסוימת, הינה עבודה עיונית בה התלמידים בקבוצות של שניים עד שלושה מבצעים ניסוים העוסקים בשאלת-חקר שמעניינת אותם.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

היקף הנושאים רחב, אך לרוב נוגע בצורה זו או אחרת בעבודת הלבורנטית. הקבוצה שלי, לדוגמה, עסקה בהשפעת ריכוזים שונים של מלח על חיידקי e-coli. חקר זה, דרש עזרה מהלבורנטית כמעט בכל שלב ושלב בביצועו, בין אם בהכנת הניסוי והעמדתו, בין אם במעקב ובין אם בלימוד כיצד להשתמש בכל מכשירי המעבדה המשוכללים.

במסגרת היחידה הנוספת בה אנו נעזרים בלבורנטיות, יחידת המעבדה, אנחנו מגיעים פעם בשבועיים למעבדה בקבוצות קטנות, בהן אנחנו מתרגלים בגרויות מגוונות בעלות דגשים שונים, במטרה להכין אותנו לבגרות בצורה הטובה ביותר. למעשה, בתקופה הזו של השנה, נערכות בחינות המתכונת בשתי היחידות המדוברות.

אולם, השנה בעקבות השביתה המצב קצת שונה. ראשית, עזרתן של הלבורנטיות בעבודת-החקר אינה אפשרית מלבד שאלות טכניות. כל הדגמה מסוג כל שהוא, אסורה. בנוסף, ללבורנטיות אסור להשתתף במעבדות "רטובות" בהן הן צריכות להכין את החומרים, ועל כן המעבדות שאנו מתרגלים, "היבשות", אינן מכסות את שלל הנושאים המופיעים בבגרות. למעשה, בזמן האחרון בוטלו עשרות שיעורי מעבדה בגלל שביתה זו.

מעבר לכך, בחינת-המתכונת גם היא הוגבלה. על כן, עלינו לבצע מעבדה עיונית, בה הניסוי עצמו כלל לא מתרחש, מה שמקשה עלינו להבין אותו.ואולי הדבר הכי חשוב - אנחנו כלל לא מתרגלים את מה שיופיע בבגרות! בחינת המתכונת, אשר אמורה להכין אותנו לבגרות, נהיית באופן מסוים חסרת-ערך. הזמנת חומרים אשר קשורים בצורה כלשהיא לבחינות הבגרות, גם היא, אסורה לחלוטין.

למעשה, כעת נוצר מצב בו הלבורנטיות אשר כחלק אינטגרלי מתפקידן אמורות לסייע לנו להגיע מוכנים יותר לבחינת-הבגרות, אינן יכולות לבצע את תפקידן. אינני מזלזלת ולא לרגע בתפקידן של הלבורנטיות ובזכותן הטבעית לשבות ולמחות על תנאי העסקתן, אך אין זה אבסורד שכל הבלגן בא על חשבון התלמיד? אותו התלמיד, שמשרד החינוך אשר נגדו הן מוחות, אמור להגן. משרד החינוך לא מספק לנו, התלמידים, תנאים הוגנים לבגרות. אך מצד שני, הולך להעניק לנו ציונים אשר ילוו אותנו שנים רבות, כל הדרך לאוניברסיטה.

נמנעת מאתנו כתלמידים למצות את מיטב הפוטנציאל שלנו, ולהגיע מוכנים לאחת הבחינות החשובות ביותר בחיינו. הלמידה הרציפה שלנו גם כן נפגעת, דבר שגם הוא הזוי, ביחס לכך שאחת המטרות של משרד החינוך והתלונות של רוב המורים לגבי שכבת י"ב שהם אינם מגיעים ללימודים ולמידתם אינה רציפה. איך אנחנו אמורים ללמוד עם משרד החינוך לא מאפשר לנו? איפה החינוך פה? איפה האחריות?

תגובות