בין מציאות לדמיון: האם צריך להאמין למה שרואים בטלוויזיה?. צילום: יחסי ציבור

בין מציאות לדמיון: האם צריך להאמין למה שרואים בטלוויזיה?

היום פורסם על שלוש בנות שתכננו לרצוח את חברתן, בעקבות השראה של סדרת הטלוויזיה "גאליס". כתבתנו ליאור אלונה גולדמן, קוראת לכם לצפות בטלוויזיה אבל לא להאמין לכל מה שאתם רואים

בעקבות הפרסום היום על מעצר של שלוש נערות בנות 12, שתככנו לרצוח את חברתן בעקבות השפעה של תוכנית הטלוויזיה - "גאליס". השאלה המתבקשת היא כמה ממה שאנחנו רואים בתוכניות הטלוויזיה הוא באמת נכון? האם אנחנו צופים בטלוויזיה באופן ביקורתי? והאם זה טוב או רע?

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

בואו נודה באמת, סדרות טלוויזיה ברובם מציגות תמונה מעוותת, לעיתים אף אוטופית, שאינה תואמת כלל למציאות שאותה אנו חיים. כחלק ממהותה, הטלוויזיה מהווה מקום מפלט או מציאות אחרת בה הדמויות חיות את החיים שלנו לעולם לא יהיו: הן עשירות יותר, יפות יותר ולעיתים יש אפילו לדמויות כוחות אל-טבעיים. בטלוויזיה הדמויות האהובות יכולות לא ללכת לבית-ספר או לפגוש חייזרים.

למעשה, החיים האמיתיים רחוקים שנות-אור ממה שמוצג לנו בטלוויזיה, כולל סדרות הריאלטי שהן לא תמיד כל כך מציאותיות. החיים לא תמיד זוהרים כמו שהם נראים בטלוויזיה. 

על כן, הטלווזיה עלולה להשפיע קשות על תפיסת המציאות של הצופים והצופים הצעירים בפרט. מצפייה בטלוויזיה ניתן להסיק בטעות שרצח כמו בדקסטר למשל הוא לא דבר כזה נורא, שאורח החיים הפזרני בסדרות כמו 90210 או אחת שיודעת זה דבר שבשיגרה וקיומם של כוחות-על הינו דבר שכיח, ממש כמו בגאליס. בנוסף, עלול להיוצר תסכול רב הן לילדים והן להורים שלא יכולים להרשות לילדיהם מסיבות בריכה ורכבי יוקרה איתם יסעו בדרך לבית-הספר.

מסקנות אלו, אם לא יודעים לצפות בטלוויזיה בצורה נבונה - עלולות לעודד את הצופה להתנהגות פוגענית, לעיתים אלימה, אשר מנותקת מהמציאות ועלולה לסכן אותו ואת האנשים שמסביבו. לכן, לדעתי, האמונה העיוורת בסדרות הטלוויזיה הינה דבר רע. צפייה בטלוויזיה היא דבר מהנה ומבדר, שלעיתים ניתן ללמוד ממנו רבות. הדמויות אשר מעוררות תחושת - הזדהות והעלילה אשר מסקרנת ומאתגרת את הצופה אשר באה בנוסף לכוכבים הנוצצים, הופכת את הצפייה בטלוויזיה לאחד מהתחביבים האהובים ביותר על המון אנשים.

עם זאת, חשוב לדעת לעשות את ההפרדה בין מציאות לדמיון ולהבין שלא כל מה שרואים בטלוויזיה שווה ערך לעולם האמיתי! בעולם הטלוויזיה בעיות נפתרות בדרכים קסומות, לפי התסריט שנכתב מראש, והגיבורים כמעט אף פעם לא מתים. אולם, בעולם האמיתי בעיות נפתרות בדרך כלל בעזרת שיחות ולא בעזרת קסמים או בדרך אלימות כלשהי.

תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם צופים בתוכנית האהובה עליכם

תגובות