"הבנתי שיש הגיון בכתבה - זה מראה אותנו כחברה". צילום: shutterstock

"הבנתי שיש הגיון בכתבה - זה מראה אותנו כחברה"

הכתבה על "איך להיראות מושכת בקיץ" שעלתה במדור הסטייל של פרוגי משכה וסחפה תגובות רבות - חלקן אוהדות וחלקן זועמות על אופי הכתבה, אבל למעשה הכתבה הציבה לנו מראה חדה וכואבת על חלקיק בנות הנוער • ליאור אלונה גולדמן

כתבה שעסקה בעשרת פריטי הלבוש שיעשו אותך מושכת בקיץ עלה במהלך שעות הצהריים לאוויר (א'). עיקר עיסוקה היה איך לגרום לנו, הבחורות, להיות מושכות יותר ולזכות ביותר תשומת לב מהמין השני. הדבר הראשון שהרגשתי כשאר קראתי את הכתבה הוא זעזוע עמוק ותחושת-עלבון צורמת. השיפוטיות וההחפצה שנעשתה לנו הבנות פגעה בי באופן אישי. איך אפשר לזלזל בנו ככה? האם כל מה שאני הוא קולב ותו לא, והמטרה העיקרית שלי היא להיות יפה? או יותר נכון, עירומה? הכתבה גרמה לי לדאוג שמא חזרנו לזמנים עברו בהם מהותה של האישה הייתה לשתוק ולהביא ילדים לעולם.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

עם זאת, לאחר שנרגעתי מאותו עלבון צורב, הבנתי שיש אמת בכתבה זו. לא, אני לא חושבת שזוהי הדרך הנכונה להשיג בחור או להתלבש בקיץ. אבל כן, זה כן מראה אותנו כחברה; הרי, אותו רעש גדול שנוצר סביב הכתבה רק מוכיח כמה התיאור הזה אכן מאפיין חלקיק מבנות ישראל בקיץ.

מהדוגמה הקיצונית ביותר כתופעת חן טל כוכבת הרשת הפרובוקטיבית שעושה קריירה שלמה מחשיפת גופה ועד לתמונות הפרופיל שמשתנות בקיץ לביקיני קצרצר שלא מכסה דבר. כמו כן, גם התור למועדונים מגלה לנו אף הוא שהתיאור בכתבה איננו בדיוני וגם סדרות הטלוויזיה שבהן אי אפשר לעבור חמש דקות תמימות מבלי לראות שדיים חשופים.

למעשה, הסקס הוא פה, על השולחן ואסור לנו להתעלם ממנו. ההחפצה היא חלק מהתרבות אותה אנו חווים, תרבות האונס אם תרצו, שלוקחת את המהות שלנו כבני-אדם והופכת אותנו לחפץ דומם. אני דווקא שמחה בדיעבד שהכתבה הזו עלתה לאתר, כי אולי נוכל לתרגם את הכעס הזה לשינוי, שינוי ממשי, באיך שאנו כחברה נוהגים. הרי, כמה פעמים שמענו שהמתלוננות בפרשיות כמו אייל גולן, הנשיא קצב וכדומה ניצלו את מעמד הגבר ופיתו אותו? התלבשו חשוף מידי? כמה פעמים שמענו את המשפט: "היא הביאה את זה על עצמה!"

אז לא, היא לא הביאה את זה על עצמה. והלבוש, חשוף ככל שיהיה הוא איננו הזמנה לאונס, דבר אינו הזמנה לכך. לכל אישה יש את החופש לבחור בעצמה איך וכיצד להיראות, אך בו בעת עלינו לשים לב לתופעה המזעזעת הזו שבה אנו ממותגות על פי מראה חיצוני גריידא ושכל התכלית שלנו למעשה הופכת להיות תלויה בו.

בפרוגי הציבו לנו מראה, מראה חדה וכואבת שהראתה לנו כמה ריקים ומכוערים הנוער מבפנים. ולטעמי, דווקא האמת היא הכלי הטוב ביותר אל עבר שינוי ממשי ואולי, אולי גם זוהי דרך לחנך.

תגיות
תגובות