העובדות שלא ידעתם על סמים - וגם: למה לא כדאי לעשן?. צילום: Shutterstock

העובדות שלא ידעתם על סמים - וגם: למה לא כדאי לעשן?

קולות של "לגליזציה של סמים"? אני נגד. יש סיבה שהסמים האלו בלתי חוקיים וצריך להבין ולהכיר את זה - על אף היתרונות שמצויים בחלק מהסמים, החסרונות שלהם גוברים • נלחמים בסמים

בזמן האחרון אנחנו שומעים הרבה קולות המדברים על "לגליזציה של סמים" כלומר, לשנות את החוק הקיים או "לתקן" אותו. סמים בלתי חוקיים מסיבה מסוימת. הסמים גורמים נזק מוחי לאדם, ובמיוחד אלה שחושבים שהם משתמשי בסמים "קלים". אין דבר כזה סמים קלים, סם זה סם וכל סם מזיק בדרך אחרת אך מזיק.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

האם זה הגיוני שיהיה אפשר לקנות סמים כמו שקונים שוקולד בסופר? לדעתי לא. להפתעת רבים גם הסמים ה"קלים" כמו מריחואנה וחשיש נתגלו כממכרים במספר מחקרים אמריקאים. לא סוג הסם הוא שמשנה, אלא רמת הריכוז של החומר הפעיל. הרי קיימים כמאתיים סוגים שונים של מריחואנה. יש אחד שמזיק יותר והשני מזיק פחות, אך עדיין ויש להדגיש זאת, כל הסמים מזיקים.

אין לנו לדעת מה רמת הריכוז של החומר הפעיל במה שאנחנו לוקחים ולא משנה מהי רמת הריכוז כל אדם מגיב שונה לסמים ואין לדעת איך ינהג בעקבותם. לכן אסור לנו להסתכן מראש ועדיף שפשוט נמנע. אני רוצה להבין את אותם אנשים שרצים וצועקים לגליזציה, לגליזציה! אם אתם מעוניינים למות מוקדם, לדרדר את רמת חייכם, להיות מכורים ולבזבז את הכסף שלכם על מכונת ההרג הזאת, אז בבקשה. 

מגלגלים @ אילוסטרציה

עצם העובדה שהרעיון להפוך את הסמים לדבר חוקי קיים נותן לגיטימציה לבני הנוער להשתמש בסמים. הפחד "להיתפס" יעלם ואז הלחץ החברתי מצד החבורה החזקה הזאת שכולם רוצים לקחת חלק ממנה יעלה. "כולם לוקחים סמים". כולם היא מילה נהדרת. ההכללה הזאת שאם אדם אחד עושה זאת אז גם השאר חייבים ואם ייוצר מצב שלקיחת הסמים היא דבר חוקי, לרבים מבני הנוער לא תהיה ברירה אחרת אלא להיכנע ללחץ.

במקרים אחרים ברגע שידעו שמותר וזה לגיטימי לעשות סמים אז מי שרוצה ירד למכולת השכונתית ויקנה סמים לחפצת ליבו. קחו למשל בני נוער בתקופת בחינות קשה או שנמצאים במשבר ושומעים את כל השבחים בדבר הסמים הנהדרים הללו. בוודאי שהם יעדיפו לקפוץ לחנות הקרובה ובמקום חבילת מסטיקים יקנו את הסם האהוב עליהם.

המלחמה בסמים

אם נניח את זה בצד, מרבית האנשים היום, "הצרכנים הצעירים" לא מבינים בכל הקשור לשימוש בסמים. לכבוד שבוע המאבק בסמים אספנו לכם את העבודות הכי מעניינות והכי פותחות עיניים לפני אתם בוחרים להסתבך.

1. יותר מעשרים אחוז מצרכני הסמים הצעירים סיפרו כי הם משתמשים בחומר לבן בלתי מוכר בלי שידעו ממה מורכב החומר. שליש מאותם צעירים הודו כי אותו חומר ניתן להם על ידי אדם לא מוכר.

2. יותר ממאה שישים ושניים מיליון מבוגרים ברחבי העולם משתמשים במריחואנה לפחות פעם אחת בשנה.

3. אנשים המכורים לסם, יכולים להגיע למוות במהלך גמילה עקב הוצאת הסם מהגוף לצמיתות.

4. שימוש בסמים לטווח הקצר יכול לגרום לבעיות בתפיסת זמן ומרחק ולהתקפי צחוק בלתי נשלטים.

5. אלכוהול, סיגריות וסמים עלולים לפגוע בחיי המין הגבריים ולגרימת אימפוטנציה על ידי פגיעה בכלי הדם הקיימים בגוף.

6. רוב צרכני הסמים הקבועים הודו כי הם משתמשים גם באלכוהול בצורה קבועה למרות שהינו "הסם" הפחות מועדף עליהם.

7. עד שנת 1903 קולה נמכרה כתרופה והכילה כ-9 מיליגרם של קוקאין ומכאן נבע השם. מאוחר יותר הוחלף החומר בקפאין והחל להימכר כמשקה.

8. השימוש בקאנביס מוזכר בתנ"ך בספר שמות פרק ל' פסוקים 22 עד 30 בשם קנה בושם. הפיקו ממנו שמנים ריחניים. כמו כן השימוש הראשוני בו למטרות רפואיות התרחשו בזמנים העתיקים של הודו, יוון, סין ומצריים.

9. לא ידוע כיום מקרה מוות ממנת יתר של קנאביס, אך ישנם מקרי מוות משימוש בדמוי סם סנטתי הנקרא מרינול.

10. מעל 52 אחוז מצרכני הקוקאין טוענים שאיכותו יורדת במהלך השנים, לכן אם שקלתם להתחיל, תחסכו מעכשיו, במילא זה נהיה גרוע!

11. משנת 1850 ועד 1942 מריחואנה רשומה כתרופה נגד בחילה, שיגרון (כאבי מפרקים) וכאב. הייתה זמינה לקנייה בכל בית מרקחת מקומי.

12. שימוש בסמי הזיה פסיכידלים גורמים לשינוי במודע וקבלת המידע מהחושים. כשמו גורם להזיות שונות במוח ובמתרחש והשפעתו עלולה להתרחש גם תקופה ממשוכת לאחר הפסקת השימוש.

אנחנו מזכירים לכם להתרחק מכל שימוש בסמים. לא פעם אנו שומעים מאנשים אשר החלו את דרכם בסמים קלים וחוקיים, והגיעו לסמים כבדים ולנזק בלתי הפיך. הסמים פוגעים בכם ולא עוזרים!

שווה לחכות >> ביום חמישי ה-26 ביוני יעלה ראיון אולפן מיוחד עם עומר זכאי מנהל ניידת עלם באזור השרון, והרב איתן אקשטיין מייס ומנהל ארגון רטורנו למניעה וטיפול בהתמכוריות, על שימוש בסמים.

תגובות