"מהממות שלי, שומרות לכם מקום, האשטאג לטרבלינקה!!!". צילום מסך פייסבוק

"מהממות שלי, שומרות לכם מקום, האשטאג לטרבלינקה!!!"

דף פייסבוק חדשה בשם "עם היפות שלי באושוויץ" מעלה תמונות של בני נוער שנראים שמחים ומחייכים מאתרים שונים בהם מסיירים במסע לפולין. כתבנו, חושב שבני נוער חייבים להתייחס יותר לתכנים של המסע, במקום ללייקים באינסטגרם

האמת, אני לא יודע מה גרוע יותר: הדף שעוסק בלגנות אנשים ולהפיץ את השטויות שהם מפרסמים או עצם העבודה שמדינת ישראל משקיעה כסף על אנשים כאלו שיפיצו את זיכרון השואה בסלפי על רקע אדמת המוות עם היפות.

טור נוסף
"עם היפות שלי בשואה": תרבות ותודעת הסלפי. דעה
אלירן ביחובסקי
נכון. הכותרת קיצונית, אבל מסמלת באופן מושלם את מהות הדעה: ניצול ציני של זיכרון השואה על ידי הקמפיין החדש של צה"ל. "מי שחושב שבעיותיהם של ניצולי השואה יכולות להיפתר על ידי תמונות בפייסבוק טועה טעות מרה. לא הזיכרונות הקשים ולא המצב הכלכלי הנורא בארץ יעבור".

לא פעם אנחנו שומעים שהמשלחת עצמה מיותרת ושהיא מבזבזת משאבים שיכלו לשמש את ניצולי השואה העניים אשר חיים תחת קו העוני ומוכים על ידי נוער מוצלח אף יותר. הורים יקרים, אולי במקום לבזבז שש אלף על מסע שילדיכם יספגו ממנו אך ורק תמונות מוצלחות ולייקים באינסטוש, תקנו להם את האייפון 5S, הם בוודאי יפיקו ממנו יותר תועלת.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

הבעיה במסע של הנוער היא לא שבני נוער מצלמים ומתעדים, להפך - שיפיצו את התמונות כמה שיותר, שתעלה המודעות בקרב מכחישי השואה על כך שאנחנו חיים ומאמינים. עם זאת, המסע הוא לא טיול שנתי, ולכן יש להתנהג בהתאם.

צילום מסך מפייסבוק
צילום מסך מפייסבוק

קחו לדוגמה את הסיטואציה הבאה: אתם מטיילים לכם באירופה, ארה"ב או בכל מקום אחר שבו תחפצו לבקר. במהלך הטיול, אתם פוגשים אדם שמעולם לא שמע על שואת העם היהודי. אתם מעוניינים לספר לו עליה, אבל בדיוק כשאתם פותחים את הפה, מגיע למקום מכחיש שואה. למכחיש טיעונים מכאן ועד להודעה חדשה למה השואה מעולם לא התרחשה, ולכם? אתם מחזיקים בידכם את הסלפי המוצלח שזכה לעשרות לייקים ואף לתגובות מהיפות שלכם (או מהיפים, לא פוסלים דבר). אפילו את המידע שהמדריכים ניסו להעביר לך אתם לא ידועים כי הייתם עסוקים בפלאפון. היו בטוחים שאותו אדם יסתמך על העבודות של מכחיש השואה, והנה איבדנו אדם שיתמוך בעם היהודי.

חברים, המסע לפולין הינו מסע ולא טיול ובמיוחד שלא קייטנה. בעיניי אין בעיה לעלות תמונות של חיוך - לחייך זה טוב, בעיקר כשאנחנו ההמשך של העם היהודי אשר עומד על האדמה שניסתה לקבור את הזיכרון ואת ההמשכיות. אנחנו צריכים לעשות סיבוב של 180 מעלות ולחשוב איפה אנחנו עומדים. כמובן שלא ניתן לשפוט את הנוער שטס על פי הסטטוסים והזיקה ללייקים. הרי המסע לא בא לשנות את זהות האדם, אבל יש מקום למתן את התגובות ואת הפרסומים שיראו רצינות והגדולה של הדור הבא שהולך לייצג את העם היהודי כשלא ישארו ניצולי שואה שיהוו זיכרון אמיתי לקיומה.

וסחתיין לקבוצה המוצלחת שבאה להעביר ביקורת כלפי הנוער שמתעסק אך ורק בלייקים ולא בתוכן של המסע, אבל רגע? זה לא בדיוק מה שהקבוצה עושה? מנהלי הקבוצה לא טובים יותר מהאנשים שהם מגנים. הקבוצה הזו עושה לנוער בדיוק מה שהשואה עשתה לעם היהודי: היא עוסקת בדעות קדומות.

אז חבריי לספסל הלימודים הארצי, תחשבו לפני שאתם מוציאים שש אלף על המסע, הרי כל מה שקורה באושוויץ' נשאר שם, לא?

תגובות