ספורט אלים: "הקומץ השתלט על הספורט שלנו". צילום: אביהו שפירא

ספורט אלים: "הקומץ השתלט על הספורט שלנו"

אנחנו מחפשים להרבה אלימות בספורט הישראלי בשנים האחרונות. יותר ויותר משפחות שמחליטות שהמגרשים והאולמות הוא לא מקום בטוח וחינוכי לילדיהם. משה שושן בטור דעה על כך "אני לא מאמין שמישהו היה רוצה שילדיו יחשפו למציאות כזו"

ביום שני האחרון נוכחנו למקרי אלימות בדרבי הכדורסל התל אביבי שכללו קללות נגד שמעון מזרחי ומכבי תל אביב מצד אוהדי הפועל, עימותים מול כוחות הביטחון והריסת כיסאות. באופן כללי שררה אווירה מאוד לא נעימה ומכוערת מצד שני קהלי הקבוצות.

עוד בערוץ המזגזין של פרוגי:

הדבר זה לא קורה בפעם הראשונה, החל מעונת 2012 הידועה לשמצה בספורט הישראלי היו ריבים בין מאמנים ושחקנים, זריקת מוטות ברזל המושלכים על שוטרים ואנטישמיות שמחלחלת לתןך הספורט שלנו. מאז כל עונה אנחנו עדים למקרים יותר גרועים ומזעזעים בעיקר מקהל הקבוצות "הגדולות" בספורט הישראלי שאמורים להוות דוגמא לשאר הקהלים.

כיסאות שבורים במשחק ביום שני האחרון
כיסאות שבורים במשחק ביום שני האחרון © יעל שחרור

בעבר היו בליגת העל אירועים דומים, אירועי הדרבי התל אביבי בכדורגל בעונה שעברה הגיעו לשיא בו אוהד עבר את כוחות המשטרה ופגע בכדורגלן מכבי תל אביב, ערן זהבי. כזכור, המשחק הופסק בהחלטה משותפת של השופט ושתי הקבוצות בטענה שאין אווירה ספורטיבית המתאימה לקיום משחק כדורגל, האוהד התוקף הוענש בישיבה של 14 חודשים בכלא (7 בפועל) והרחקה מהמגרש ל3 שנים.

עוד בשלהי העונה, כשבית"ר ירושלים שיחקה נגד שרלרואה הבלגית, אוהדי הקבוצה שהגיעו להמוניהם לבלגיה עשו ככל העולה על רוחם ביציעים. שרפו, השחיטו ואף זרקו חזיז על שוער שרלרואה. הקבוצה נקנסה בכנס כבד של 95 אלף יורו ובעקבות התדמית שנוצרה לקבוצה הספונסר הראשי הפסיק לתמוך בה.

בליגות הילדים המצב אף יותר חמור, הורים מקללים הורים של שחקני הקבוצה היריבה, מקללים את השופט ואף היו מקרים שהגיעו לאלימות פיזית כלפי השופט וגם כלפי ילדי הקבוצה היריבה. כאשר מקרה כזה קורה ההתאחדות קונסת את שתי הקבוצות ולעיתים מבטלת את המחזור.

אלימות במגרשים
אלימות במגרשים © שנהב דעבול

גם בליגות הנמוכות המצב דומה מאוד, שחקנים מקללים או מכים מאמנים, שופטים,שחקנים מהקבוצה היריבה ואף לעיתים שחקנים מקבוצתם. אני מאמין שאם התופעה נפוצה בליגות הנמוכות אין סיבה שלא נראה את האלימות הזו שבוע לאחר שבוע גם בליגת העל ובלאומית. ההתאחדויות, גם בכדורגל וגם המנהלת בכדורסל צריכות לחשוב על עונשים יותר מרתיעים כלפי אנשי ספורט או אוהדים שיתנהגו במגרשים בצורה בלתי ספורטיבית ובלתי ראויה, אפילו כמו שנוהגים בליגות בשאר העולם, שם העונש הוא הרחקה לכל החיים.

כמו המקרה שזעזע את ארצות הברית, בו דונלד סטרלינג בעלי ה"לוס אנג'לס קליפרס" המשחקת בליגת הNBA הוקלט כשהוא מתבטא בצורה חריפה נגד שחקנים שצבע עורם שחור ונגד ישראל. ההקלטה שהגיעה לתקשורת עוררה סערה ציבורית בסופה סטרלינג הורחק מליגת הNBA לשארית חייו ומכר את הקבוצה למשקיע אחר.

© אביהו שפירא

בשנים האחרונות אנו גם עדים לתופעה של עזיבת הקהל היותר "שפוי" בעקבות המעשים של מה שכונה פעם "קומץ" והיום, לצערי, זה הגיע לחצי מהקהלים. בחלק מהקבוצות, הקומץ השתלט על הכדורגל והספורט שלנו ובעקבות זה יש ירידה באחוזים של הקהלים שמגיע לאיצטדיונים למרות המגמה החיובית של בניית אולמות ואיצטדיונים חדשים בארץ.

אני בתור בן נוער מתבייש להגיע למגרשים כשיש אוירה של "מלחמה". אם הייתי הורה לא הייתי שולח את ילדי למגרשים עם המצב הקיים שבו הילדים נחשפים לקללות, מכות וגזענות. אני לא מאמין שמישהו היה רוצה שילדיו יחשפו למציאות כזו.

לדעתי עם כל העונשים שראינו בישראל עדיין לא היה איש ספורט או אוהד שקיבל עונש שזיעזע אותנו, עונש שעליו יגידו "ככה יעשה". רק כך נוכל לפתור את הבעיה הקשה המתרחשת במגרשי הספורט בארץ ורק כך יגיע עוד קהל למגרשים. 

תגובות