לא רק דלגית וקלאס: מקומן של הנשים בעולם הספורט. צילום: fotolia

לא רק דלגית וקלאס: מקומן של הנשים בעולם הספורט

"בעולם הספורט, הנשים מהוות דמויות משניות, לעומת הגברים שהם יותר בולטים ודומיננטיים, ולכן כשמדברים על ספורט וחינוך גופני אי אפשר להתעלם מנושא הדרת נשים בספורט" • טור אישי על חשיבות החינוך הגופני ועל מקומן של נשים בעולם הספורטיבי

ארגון הבריאות העולמי ערך מחקר בנושא פעילות ספורטיבית בקרב בני נוער והממצאים - מדאיגים. לפי המחקר נראה כי פעילות גופנית אינה נמצאת בעדיפות ראשונה אצל בני הנוער. נמצא כי אחד מכל חמישה בני נוער לא עוסק בספורט או בפעילות גופנית באופן מוחלט. מה ניתן לעשות בנוגע לכך ולאן צריך לשאוף?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אנשים רבים חושבים שריצה שבועית לעיתים רחוקות, חוג שמשלב פעילות גופנית אחר הצהריים ושיעורי ספורט בבית הספר מהווים פעילות גופנית מספקת. מחשבה זו היא מחשבה שגויה, מכיוון שעידן הטכנולוגיה המתקדמת והחיים המודרניים משפיעים עלינו ומצביעים על חוסר ביצוע פעילות גופנית. 

החיים המודרני משפיעים עלינו © fotolia

 

ככל שחולף הזמן ניתן לראות שאחוז פעילות הגופנית והספורט יורד בצורה משמעותית אצל בני הנוער. רבים מהם טוענים שהגורם לכך הוא עומס רב בלימודים (בעיקר תלמידי תיכון וחטיבה עליונה)  ואי ניצול זמן בצורה יעילה שתשלב בין שני התחומים - לימודים ופעילות גופנית. ככל הנראה הטכנולוגיה היא הגורם העיקרי למצב זה. בימינו רוב העבודות מצריכות ישיבה ממושכת מול המחשב ללא תזוזה של הגוף. בנוסף לכך כיום יש משחקי מחשב משוכללים וגאדג'טים, כך שעיקר בילוי בני נוער הוא בישיבה מול מסך ולא משחק כדורגל כמו פעם. כתוצאה מכך נגרמות בעיות פיזיות, רגשיות וחברתיות ואף לעלייה בשיעור הסובלים מהשמנת יתר.     

מאידך, יש גם מגמות הפוכות בקרב בני הנוער. למראה החיצוני יש השפעה רבה בקרב בני נוער ובכלל נראה כי אדם חטוב עם שרירים לרוב יהיה מקובל יותר וביטחונו העצמי יעלה. לכן יש מודעות רבה והבנה לחשיבות ביצוע פעילות ספורטיבית והשפעותיה. בני נוער עוסקים בפעילות ספורטיבית במכוני הכושר ובפעילויות ספורטיביות קבוצתיות כגון: רכיבה על אופניים, ריצה, כדורגל ושחייה.

 

למראה החיצוני יש השפעה רבה
למראה החיצוני יש השפעה רבה © fotolia

 

כשמדברים על ספורט וחינוך גופני אי אפשר להתעלם מנושא הדרת נשים בספורט. בעולם הספורט, לפחות מהעיניים של רוב האוהדים העוקבים אחרי ענפי הספורט השונים ושל כלי התקשורת המסקרים אותם, הנשים מהוות דמויות משניות, לעומת הגברים שהם יותר בולטים ודומיננטיים. 

בעבר כאשר ילדה או נערה הייתה עוסקת באחד מענפי הספורט זה היה נתפס כחריג, כסטייה מהמסלול הברור ואותה ילדה או נערה הייתה זוכה לבוז. 

מאז אמנם נוצר שינוי ומוסדות רבים מבינים את הצורך בספורט בהתפתחות של נשים ובחיזוק ביטחונן העצמי ויצר התחרותיות ובכלל תרומתו לשיוויון אך עדיין יש עוד דרך ארוכה לעשות. אומנם כיום, יש יותר משחקי ספורט נשים בכל תחום שהוא, כל סוגי המקצים באולימפיאדה מותאמים לנשים וגברים כאחד, דבר שלא היה פעם. אבל, אמצעי התקשורת ולא רק הם עדיין שבויים של דעות קדומות. לדוגמה: משחקי נשים בספורט בדרך כלל משודרים בשעות לא נוחות, לרוב לפני משחקי גברים, כך שזה משדר מעין הכנה ("משחק חימום") לדבר האמיתי.

© fotolia

ולמרות כל ההתקדמות, גם היום החלוקה לפעילויות חברתיות בבית הספר היא ברורה: בעוד הבנים משחקים כדורגל או כדורסל, הבנות משחקות בקלאס או קופצות בחבל. תמיד הפריעה לי חלוקה זו וחשוב לי לקדם שינוי. מול ההכתבה החברתית שמעודדת הפרדה והבדלים בין גברים ונשים בספורט יש להביע דעה נחרצת ולהתעמת עם המציאות. כך גם לגבי חנויות צעצועים בהן מחלקות "לבנים" עם משאיות ורובוטים, לעומת מחלקות "לבנות" עם ערכות טיפול ובובות אופנתיות.

נערה שעוסקת בספורט ובפעילות גופנית לא רק דואגת לבריאותה ולטיפוח מראה חטוב. עיסוק אינטנסיבי ומקצועי בספורט הוא גם צעד נוסף בדרך למהפכה ולמען שיוויון בין גברים לנשים.

שלהבת, אלמו גם עושה כושר?
שלהבת דסטה, אלמו גם עושה כושר? © דנה נחום

 

תגובות