קארין סנדל על כדורגל נשים: "לשמחתי יש מגמת שיפור בעולם". עודד קרני

קארין סנדל על כדורגל נשים: "לשמחתי יש מגמת שיפור בעולם"

לא משחקות משחקים: אחרי שהוכח שקיימים פערים משמעותיים בין שחקניות כדורגל לשחקנים, נבחרת ישראל יחד עם ארגון "בונות אלטרנטיבה" החליטו לצאת בקמפיין משותף שידרוש שיוויון בנושא • עכשיו שהקמפיין נחל הצלחה והושוו התנאים, קארין סנדל, קפטנית נבחרת ישראל בכדורגל ויו"ר ארגון השחקנים והשחקניות משתפת בתחושות שמלוות אותה ומה לדעתה היעד הבא?

כשקפטנית נבחרת ישראל בכדורגל ויו"ר ארגון השחקנים והשחקניות, קארין סנדל, גילתה שקיימים פערים משמעותיים בין שחקניות לשחקני כדורגל, היא החליטה שהגיע הזמן לשינוי. יחד עם חברותיה לנבחרת וארגון "בונות אלטרנטיבה" יצאו בהצהרה שעד שהתנאים בין גברים ונשים בענף הכדורגל לא יהיה שווה, הן לא משחקות יותר משחקים. בקמפיין משותף שהופץ ברשת תחת ההאשטאג  #לא_משחקות_משחקים וצבר תאוצה, דרשו שינוי מכל הבכירים בתחום.

רק לפני שבועיים ולאחר משא ומתן ארוך בנושא עם הצדדים, התקבלה החלטה היסטורית שנשים בענף הספורט יזכו לשוויון מלא בכל הקשור לתנאים סוציאליים, ציוד, מגרשי אימונים ותנאי אש"ל. בנוסף, נקבע על ההתאחדות לכדורגל נשים לבנות תוכנית אסטרטגית לשנים הקרובות שתשים דגש על הגדלת מספר השחקניות הפעילות בענף כבר מגיל קטן. עכשיו שהשיגו את המטרה, משתפת קארין בתחושות וביעד הבא.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"כשנכנסתי לנבחרת זו הייתה פסגת השאיפות, נבחרת ישראל זו הגאווה הכי גדולה" © עודד קרני

- מתי התחילה האהבה לכדורגל?

"בגיל מאוד קטן, כבר בכיתה א' הייתי משחקת עם הבנים כדורגל, חוזרת הביתה וישר הולכת למגרש, משחקת עם עצמי ועם שירן אחותי. כדי ששירן תשחק איתי הייתי עושה במקומה כלים והיא בתמורה עמדה בשבילי בשער".

 - הרגשת שבתור ילדה היו לך הזדמנויות שוות למשחק?

"ממש לא, כשאני הייתי ילדה לא הייתה בכלל ליגת נשים, בטח שלא ליגת נערות. נבחרת ישראל בכדורגל נשים בכלל לא הייתה קיימת. התחום להיות שחקנית כדורגל לא היה ריאלי. רק בשנת 1999 הוקמה הנבחרת לנשים, אחריה הוקמה הליגה. אם זאת עדיין לא היו הזדמנויות לנערות. עד גיל 13 ההתאחדות אפשרה לנו לשחק עם הבנים, הגעתי למצב שמגיל 13 אני מתאמנת עם נשים בגילאי 25-30. בזמני גם הייתה סדרה בערוץ הילדים "האדומות" שהעלילה הייתה על ילדה שלא היה לה איפה לשחק והיא החליטה להקים קבוצה, הרגשתי ממש כמו הכפילה שלה אותה ילדה כי גם לי לא היו הזדמנויות לשחק".

- איך הייתה ההרגשה להתקבל לנבחרת ישראל?

"כשנכנסתי לנבחרת זו הייתה פסגת השאיפות, נבחרת ישראל זו הגאווה הכי גדולה, זה מעבר לאירופה כי בנבחרת אני זוכה לייצג את הבית שלי, את הסמל. וזה הדבר הכי מדהים שאפשר לעשות. לשחק עבור המדינה שלי מרגש אותי כל פעם מחדש. הייתי בעננים ביום שהתקבלתי והתחושה הזו לא עוזבת אותי גם היום".

"כל אישה שמשחקת ישר אומרים עליה שאני גברית" © עודד קרני

- במה מתבטא היחס האחר לנשים?

"המון פרמטרים, איך שהחברה מסתכלת עלינו. ההורים של הילדות, סטיגמות. גם היום כדורגל נתפש 'של בנים'. כל אישה שמשחקת ישר אומרים עליה שאני גברית. תקציבים, תנאים, מגרשים, יחס. נותנים לנו להרגיש פחות.

אני חושבת שכל אישה שדורכת במגרש הכדורגל שנתפס לא מעט פעמים כמעוז הגבריות מרגישה פחות, לשמחתי יש מגמת שיפור בעולם, יותר מקומות בעולם משנים את הגישה, השנה הגענו לשיא עם 92,000 אנשים שראו בליגת העל את המשחק של כדורגל נשים. יש רוחות שינוי אבל בארץ יש עוד דרך ארוכה״.

- הייתה סיטואציה ששמת לב לפער בינך לבין חברייך הגברים בהתאחדות?

״יש המון סיטואציות, לאורך השנים הרגשנו כנבחרת נשים שמתייחסים אלינו פחות, זה מתחיל בשיפוט שהוא מאוד מזלזל דמי האש"ל (ארוחה שינה לינה) שלנו יותר נמוכים. חייבת להיות הרבה יותר השקעה, בעולם זה הענף הכי מתפתח והגיע הזמן שהשינוי יגיע גם אלינו".

איך עלתה המחשבה לקמפיין?

"הזדמנות לפרגן לנשות "בונות אלטרנטיבה, שזו קבוצת לחץ א-מפלגתית של נשים מובילות במשק, הן עובדות בתקשורת, מנכ"ליות, בפוליטיקה וכדומה... הן שמעו על הסיפור וישר רצו לעזור. התגייסנו יחד על מנת להוביל הד תקשורתי ולהפעיל לחץ ציבורי, עלו המון רעיונות אבל ההאשטג הנבחר #לא_משחקות_משחקים והנחת הנעליים והחולצה שלנו על דשא סימל את זה שהגיעו מים עד נפש. אנחנו מאמינות שהגיע הזמן 'לשנות את כללי המשחק' ולהתחיל לפעול בכפוף למחויבות לשוויון, הקמפיין תפס בדיוק את התחושה שלנו".

קמפיין #לא_משחקות_משחקים
קמפיין #לא_משחקות_משחקים

-את מרגישה שהשגת את המטרה?

״מצד אחד חד משמעית כן, המטרה הייתה להשוות את התנאים, בזה נחלנו הצלחה קיבלנו 90% ממה שביקשנו. מצד שני יש עוד דרך ארוכה זה היה צעד אחד בדרך לשיוויון. חלק מהעבודה זה שינוי התפיסה הרווחת, חשוב לי לנצל את הבמה הזו והגיד לכל נערה וילדה אם אתן רוצות אתן יכולות. אתן שוות ערך בדיוק כמו חבריכם הבנים. כדרוגל זה ענף ספורט הכי אדיר בעולם אין סיבה שאנחנו נעדר ממנו, לכדורגל יש המון השפעות ויתרונות חיוביים, הוא מעלה את הביטחון העצמי משפיע ישירות על הציונים בבית הספר ותורם לתחושת מסוגלות. כלים לחיים, התמודדות".

מה הצעד הבא?

״לבנות וליישם תוכנית לפיתוח הענף לשמונה השנים הקרובות, להגדיל את מספר השחקניות, להכניס את שחקניות העבר להנהלה. לדאוג שלכמה שיותר שחקניות יהיו תנאים שיאפשרו להן לשחק, כמו שהחבר לכיתה שלהן חולם לידם. צריך שיהיה לנו ענף הרבה יותר מפותח".

©  "הגענו לשיא עם 92,000 אנשים שראו בליגת העל את המשחק של כדורגל נשים" © עודד קרני
תגובות