"אני מאוד חוששת שבקרוב ייגמר לנו המזון שיש לנו במזווה". צילום: שנהב דעבול

"אני מאוד חוששת שבקרוב ייגמר לנו המזון שיש לנו במזווה"

אנחנו שומעים הרבה על המשבר הכלכלי ביוון, אבל לא תמיד יודעים מה באמת עובר על בני הנוער שם ועל החיים היומיומיים שלהם. צ'ריסה קורוקלי, נערה בת 17 מאתונה, מספקת לנו הצצה נדירה לחיים בצל המשבר מנקודת המבט שלה

תארו לעצמכם חיים שבהם אתם לא יודעים אם יהיה לכם מספיק כסף לאוכל בשבוע הבא, ואם תוכלו לשלם על השיעור הפרטי ועל הבילוי עם החברים. כך חיים כיום רוב בני הנוער ביוון, בחוסר ידיעה מה יקרה מחר. ככה נראים החיים במדינה שיש בה מחסור בכסף, מדינה שנמצאת במשבר כלכלי עמוק שמגיע כעת לשיאו.

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

בחודשים האחרונים יוון מתמודדת עם משבר כללי חמור. משבר זה שהחל ב–2010 והחריף עם השנים, גרם לאחוזי אבטלה גבוהים מאוד בקרב האוכלוסייה (מעל 25%), לירידת שכר המינימום, ולתנאי חיים קשים ומינימליים לרוב אזרחי יוון. בכתבה שפורסמה לאחרונה באתר Huffington post teen, צ'ריסה קורוקלי, נערה בת 17 מאתונה, משתפת ומספרת על חייה בצל המשבר, ועל דעתה האישית לגביו.

הנופים יפים - החיים קצת פחות © שנהב דעבול

במסגרת המשבר, שירותי החינוך שנותנת המדינה ירדו לרמה נמוכה מאוד ולא מספיקה, לכן התלמידים חייבים ללכת ללמוד שעות נוספות בצהריים. אך שיעורים אלו עולים המון כסף ולא כל ההורים יכולים לשלם אותו, במיוחד בתקופה קשה כזאת. צ'ריסה מספרת: "יש לי חבר טוב שצריך את השיעורים הללו אך הוריו לא יכולים לשלם עליו, והוא נאלץ לוותר. ולעומת זאת, לעשירים במדינה אין בעיה והם שולחים את ילדיהם לשיעורים כאלו בקלות."

אך מסתבר שהשיעורים הללו הם לא מותרות והם תנאי חובה לקבלה עתידית לאוניברסיטה (דומה למבחן הפסיכומטרי). צ'ריסה מסבירה: "ביוון אתה חייב ללכת לבית ספר נוסף בשעות אחר הצהריים כדי לקבל את החינוך הדרוש כדי להתקבל לאוניברסיטה. לכן, מצב זה מסוכן כי העניים נמצאים במצב שאין להם איך לצאת ממנו. כלומר, להוריהם אין כסף לשלוח אותם ללימודים, וכך הם לא ילמדו, לא יקבלו עבודה טובה, ויישארו עניים כמו הוריהם".

למה אנחנו צריכים לסבול?

בנוסף ישנה ביוון הגבלה חמורה על משיכת כסף מהבנק, ולכל משפחה מותר להוציא רק ארבע מאות עשרים יורו (כמעט אלף שמונה מאות שקלים בשבוע). זוהי הגבלה קשה שהמשפחות צריכות ללמוד להסתדר איתה ולהתאים את חייהם אליה. צ'ריסה מספרת כיצד היא מתמודדת עם ההגבלה הזו: "אני צריכה לשמור על הכסף היטב ולא להוציא על דברים שאני לא בטוחה שאני צריכה. בכל זאת, עדיין יש לנו את החשבונות הקבועים, המיסים, האוכל, ודברים נוספים שאנו צריכים. לכן, אנחנו לא מוציאים בפעם אחת את כל הכסף אלא רק קצת כל פעם ומשתמשים רק למה שאנו צריכים. אני מאוד חוששת שבקרוב ייגמר לנו המזון שיש לנו במזווה, כי לא חשבנו לאגור לזמן כה רב". 

עומדים בתורים כדי למשוך כסף
עומדים בתורים כדי למשוך כסף © shutterstock

המשבר הכלכלי משפיע רבות בעיקר על בני הנוער שנאלצים להתבגר מהר יותר מהרגיל, ולהתמודד עם המציאות הקשה בסביבתם. הורים רבים מובטלים, ויש מחסור בכסף ואוכל. לכן, בני נוער רבים נאלצים לעזור הרבה להוריהם ובעצם להפוך למבוגרים כבר בגיל 17. בעקבות כך בני הנוער כבר מפתחים דעה פוליטית לגבי המשבר, ורובם נוטים להאשים את הממשלות הקודמות שכשלו בתפקידם ולקחו הלוואות גדולות שהביאו את יוון למצבה כיום. כך צ'ריסה מבטאת עמדה זו: "זה לא הוגן שאנו (בני הנוער) צריכים לשלם את החובות של הדורות הקודמים. כשהם לקחו הלוואות רבות, הם לא חשבו בכלל מה אנו, הדורות אחריהם, נעבור בשביל להחזיר את החובות האלו. למה אנחנו צריכים לסבול בגלל שהם עשו שטויות ולא חשבו עלינו?".

תגובות