דעה: חיסכון לכל ילד - טוב או רע? . צילום: tumblr

דעה: חיסכון לכל ילד - טוב או רע?

כסף קטן: שר האוצר משה כחלון הכריז כי ייפתח חיסכון בשווי שמונה עשרה אלף שקלים לכל ילד. אביחי זאב חושב שלמרות שהרפורמה הושפעה רבות מההסכמים הקואליציונים, היא טובה ונכונה: "הכוח עובר מהידיים של ההורים לידיים של הילדים"

שר האוצר משה כחלון, פרסם השבוע בשורה משמחת ביותר לדור הבא של ילדי ישראל: "הילדים שלנו יגיעו לגיל 18 ויקבלו מתנה ראשונה מהמדינה - קופת חיסכון של 18 אלף שקל להתחלת החיים העצמאיים. מתנה חוצת מגזרים שלא מבדילה בין דת גזע ולאום". 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כלומר, על פי הרפורמה שתיכנס לתוקף עם אישור התקציב ע"י הממשלה והכנסת, בעתיד תיפתח לכל אזרח המדינה בהגיעו לגיל 18 קופת חיסכון בשווי שמונה עשרה אלף שקלים. קופה זו תעזור לו להתחיל את חייו הבוגרים בקלות יותר. החלטה זו היא חלק מהפשרה שהושגה בין נציגי האוצר לנציגי המפלגות החרדיות כדי שלא יופחתו קצבאות הילדים אלא רק ייפרסו בצורה נוחה יותר למדינה. 

© tumblr

לדעתי זו רפורמה חכמה, יעילה ואף מהפכנית במובן מסוים. דווקא התנגדותם של הורים מסוימים היא שמוכיחה את הגאונות שבשיטה זו. הורים אלו שרוצים לשמור את כל האופציות לעתיד ילדיהם – בידיהם, טועים ובגדול. ישנו שלב מסוים שבו הילד מגיע לבגרות ונדרש ממנו להתחיל להתנהל עצמאית ולקבל החלטות על פי המסלול שהוא רוצה לחייו ומה שנכון לו, וקופה זו בהחלט תעזור לו בכך. המהפכנות והחדשנות ברפורמה זו היא בכך שלראשונה, הכוח עובר מהידיים של ההורים לידיים של הילדים. כעת, הילדים יוכלו לבחור מה לעשות עם הכסף שניתן להם מהמדינה.

הרפורמה זו נשמעת נוצצת וזוהרת, בעיקר לאוזניי הילדים. ואכן, קופה כזאת היא עזרה מעולה לכל אדם להתחיל את חייו. אך מה שחשוב לזכור כי זהו לא כסף נוסף שהמדינה מוציאה מקופתה, אלא כסף שהופרש במהלך השנים מהקצבה שקיבלו הוריהם. לכן, ישנה אפשרות מסוימת שרפורמה זו תפגע בהורים מסוימים שזקוקים מאוד למלוא הכסף, והאפשרות שהכסף יישמר בצד ויגיע לידי הילדים, לא נוחה להם כלל.

לכאורה ישנו עדיין פגם ברפורמה זו, בכך שנראה שכחלון הפסיד בכיפופי הידיים בינו לבין המפלגות החרדיות, ובסופו של דבר המפלגות החרדיות קיבלו את מבוקשן וקצבאות הילדים חזרו לגודלן הרצוי והמקורי כפי שהיו בשנת 2012, לפני הקיצוץ. אך אני סבור שזוהי דרך מקורית וטובה לעשות זאת. לדעתי, הפתרון זה הוא אינטלגנטי ומתחשב לא רק באוכלוסייה החרדית, אלא בכל אזרחי המדינה, שיזכו לקופה כזו.

© tumblr

בסופו של עניין, אני חושב כי כחלון השכיל להפוך את ההסכמים הקואליציוניים המסובכים והקשים לביצוע, לרפורמה אינטלגנטית ומהפכנית שאני מקווה שתוכיח את עצמה גם בפועל.

 

תגובות