מאיטליה ועד בלגיה: כך בני הנוער בעולם חוגגים את סוכות. צילום פרטי

מאיטליה ועד בלגיה: כך בני הנוער בעולם חוגגים את סוכות

בבלגיה שומרים על המסורת לא פחות מאשר בארץ, בשוויץ כולם מתאחדים בסוכה צפופה ובאיטליה לא לכל היהודים יש סוכה, אך אלו שיש להם יודעים להעריך בה כל רגע. שלומית אומנם בנתה את הסוכה שלה בישראל, אבל גם בני הנוער היהודים בעולם לא שוכחים לשמור על המצוות

 על אף שהם חיים במדינות שונות ורחוקים מארץ הקודש, בני הנוער היהודים מרחבי העולם מוכיחים שהיהדות אף מורגשת מסביב לכדור הארץ. לרגל סוכות, פרוגי החליט לתת לכם הצצה לחגיגות בכל קצוות התבל ולהכיר לכם מקרוב את בני הנוער, שמשאירים את האנטישמיות בצד, מתגברים על המרחק, ומוכיחים שהדבקות ביהדות תמיד מנצחת. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

איטליה - לומדים על החג מקרוב

בביתה של אלסיה וולקוביץ' (17) ממילאנו, איטליה, אומנם ישנה סוכה, אך לדבריה לא כך אצל כל היהודים במילאנו. "להורים שלי ‏יש הרבה חברים שאין להם סוכה, ‏אז הם ‏מזמינים אותם ‏אלינו. ב‏כל ארוחת צהריים ובכל ‏ארוחת ערב של החג יש הרבה משפחות שאוכלות אצלנו".

איזו משמעות החג מקבל אצלך?

"החג הזה בשבילי משמעותי. חשוב לי לחגוג אותו באיטליה ולהראות לאנשים שמסביבנו מי אנחנו ואיך אנחנו חיים. אני מראה להם שאחרי כל כך הרבה שנים אנחנו עדיין שומרים על אותם המנהגים והחגים", וולקוביץ' מספרת. לדבריה, בבית הספר שבו היא לומדת ישנם שיעורים מיוחדים על היהדות. "יש לנו שיעור פעמיים בשבוע ‏עם הרב הראשי של מילאנו ‏ולפני סוכות הוא מלמד אותנו על החג".

את מרגישה בנוח לחגוג את החג, או חוששת מפני אנטישמיות?

וולקוביץ' מאמינה כי "בכל העולם יש אנטישמיות, ‏גם במילאנו. ‏אני אישית אף פעם לא פגשתי ‏אנטישמי, ‏אבל כבר שמעתי על כך לא פעם. האיטלקים עצמם לא אנטישמים, ‏אבל צריך להיזהר. הבנים היהודים לא ‏מטיילים עם כיפה על הראש, ‏אלא שמים כובע ‏מעל הכיפה". למרות זאת, היא מציינת כי "היחסים עם ‏האוכלוסייה ‏הלא יהודית ‏טובים ואני מרגישה בנוח ‏לחגוג את החג".

"חשוב לי לחגוג אותו באיטליה" © צילום פרטי

בלגיה - מתקבצים יחד ואוכלים

רפאל מיכאלשווילי (15) ובר גולן (16) מתגוררים באנטוורפן, בלגיה ולומדים יחד בבית ספר דתי. השניים מספרים כי הם בנו סוכה בבית ואף מארחים בה את החברים של המשפחה. מיכאלשווילי וגולן אוהבים את החג, ואת הבילוי בחיק המשפחה תחת כיפת השמיים. "זה חג חשוב לדת היהודית ומעבר לכך, כיף לשבת בסוכה יחד עם אורחים ולאכול", אומר מיכאלשווילי. היות שהשניים לומדים בבית ספר דתי הם אינם לומדים הן במהלך החג והן בחול המועד.

עד כמה אתם שומרים על המסורת?

 מיכאלשווילי: "אנחנו שומרים טוב מאוד על המסורת, אפילו טוב יותר ממקומות בארץ. יש לנו כאן יותר מ-50 בתי כנסת בשביל ספרדים, אשכנזים ועבור כל העדות האחרות. בבלגיה יש הרבה יהודים שחשוב להם לשמור על המסורת".

גולן: "אני בחלק מהחג אצל המשפחה ובחלקו בבית, אבל אנחנו בונים סוכה. אפשר להסתובב כאן חופשי עם כיפה ויש כאן הרבה יהודים ששומרים על המסורת".

מה אתם מאחלים לבני הנוער בישראל לרגל החג?

הם לא שוכחים לברך גם אתכם לכבוד החג ומאחלים לכם: "חג שמח, מלא בנחת, כיף, יהדות ושלווה".

רפאל עם המשפחה © צילום פרטי

הולנד - לא שוכחים לבנות סוכה

 נתי בנט (19) גר בעיר אמסטרדם, הולנד ולומד בתיכון יהודי בשם "מיימונידס". גם הוא חוגג את חג הסוכות ובנה את סוכת החג רגע לאחר שיצא יום הכיפורים. גם בבית הספר של בנט אין לימודים בזמן החגים בדומה לשאר בתי הספר מהסוג הזה.

מהו חג הסוכות עבורך?

"סוכות בשבילי זה להיות יחד עם המשפחה, לחשוב על ניסים שנעשו לעם שלנו ולא לשכוח אותם. אני חושב שכל חג הסוכות הוא חג דתי וכיהודי מאמין חשוב לי לשמור על המסורת הזאת".

יש משהו שאתה אוהב בחג במיוחד?

"אני אוהב לישון בסוכה עם האחים ואבא. הרבה פעמים יורד גשם ואנחנו מתעוררים רטובים. בשמחת בית השואבה אני לפעמים מנגן בחצוצרה באירועים וגם זה עושה לי טוב".

עד כמה קשה לשמור באמסטרדם על המסורת?

"בככל לא, אני חושב שכל מי שרוצה יכול לשמור על המצוות. יש כאן חנויות כשרות, מוכרים את כל מה שצריך כדי לבנות סוכה ואפילו את ארבעת המינים".

נתי בכותל
נתי בכותל © צילום פרטי

שוויץ - כולם מתכנסים וחוגגים

אלון קליינברגר (17) מציריך, שוויץ, למד במהלך שש שנים בבית ספר יהודי וכשהגיע לתיכון נאלץ להמשיך לבית ספר שאינו יהודי, משום שאין באזור מגוריו תיכון כזה. קליינברגר אוהב במיוחד כדורגל והוא אף מדריך בתנועת הנוער בני עקיבא, אך מאחר שאין בביתו גינה, הוא צפוי להעביר את החג בסוכה אצל חברים של המשפחה. "בחג הזה כל המשפחה והחברים באים לסוכה צפופה וחוגגים את החג יחד. אני אוהב את החג הזה, את הביחד ואת השמחה".

חברים שלך מכירים את החגים היהודיים? 

"הם מכירים, אבל הם לא יודעים מה חוגגים ומתי. בהתחלה, החברים מהכיתה חשבו שאני סתם לא רוצה לבוא לבית הספר, עכשיו הם כבר מכירים יותר את החגים. הרבה אנשים שאינם יהודים לא מבינים מה אנחנו עושים וחושבים שאנחנו קצת מוזרים".

"כל המשפחה והחברים באים לסוכה צפופה" © צילום פרטי

מהו הזיכרון הכי חזק שלך מסוכות בשנים עברו?

"בשנה שעברה טסתי עם חבר לישראל וטיילנו בארץ. באותה התקופה חגגו בישראל את סוכות. זה היה משמעותי בשבילי לחגוג את החג בארץ הקודש".

 

תגובות