נולדו להנהיג: בני הנוער מהעולם שהחליטו להוביל שינוי. צילום מסך מהאינסטגרם

נולדו להנהיג: בני הנוער מהעולם שהחליטו להוביל שינוי

תלמידת התיכון שחדרה ללבם של הפליטים, הנער שיצר אפליקציה המחברת בין חברי הקהילה הלהט"בית והצעירה שלא מסוגלת להישאר אדישה לנוכח בעיית שקיות הפלסטיק. הכירו את בני הנוער, שהחליטו להפוך את החלום שלהם למציאות והפכו למנהיגים אמיתיים

כמה פעמים היה משהו שבער בכם? סביר להניח שהתשובה לשאלה הזו היא אין-סופית. אך בניגוד לרובנו, שלרוב מסתפקים בלקטר על המצב או להמשיך הלאה, ישנם לא מעט בני נוער מרחבי העולם, שהוכיחו שהם כאן כדי לשנות. על אף גילם הצעיר, הם הוכיחו שכשמספיק רוצים - השמיים הם רק ההתחלה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

פליטים: עדי סידאפרה, הודו

עדי (16) עבר מהודו לארצות הברית יחד עם משפחתו. לעבור מארץ לארץ, כשאתה בוחר בכך - זה נהדר. אבל פליטים רבים נתלשו מבתיהם, ולכן עדי רצה לפתוח להם את האפשרויות שהם איבדו. הוא האמין בכוחה של הטכנולוגיה, ביכולתה להוביל שינוי, לעורר חדשנות ולצמצם פערים.

סידאפרה הקים את אקדמיית הקוד של הפליטים, כדי לאפשר להם חיים טובים יותר. בתוכנית הם לומדים על יזמות ומדעי המחשב. הם משתתפים באירועים ומקבלים ליווי אישי מדמויות בולטות בתחום הטכנולוגיה, לצד התנסות מעשית בתחום שהם למדו. לאירועים אלו הגיעו אלפי פליטים מאריזונה, אבל מבחינת עדי זוהי רק ההתחלה. הוא פורש שיתופי פעולה נוספים עם האו"ם, חברות עסקיות וכדומה כדי להפיץ את הפרויקט גלובלית.

 

who knew re$earch camp could be so lit (and well paid!) #simonsangels

A post shared by adi sidapara (@adisidapara) on

מנהיגות נשית: אלכסיה הילברטידו, ניו זילנד

אלכסיה (18) הייתה הנערה היחידה במגמה הטכנולוגית בבית הספר שלה. המצב ההזוי הזה גרם לה להקים את גירלבוס, המעודד בנות לקחת חלק בעולם הטכנולוגי, לשאוף לעמדות מנהיגות ולפתח את כישורי היזמות שלהן.
במיזם מארגנים שיעורים וסדנאות על טכנולגיה, לצד אירועים גדולים שנועדו ליצור קהילה של נשים יזמיות. כמו כן, אורגנו השנה שלושה אירועים בהם השתתפו כ-500 נשים. אלכסיה הופיעה בפני מורים, תלמידים ופוליטיקאים, יוצרת שיתופי פעולה בינלאומיים ודורגה בתור האישה הצעירה והמשפיעה ביותר בניו זילנד.

להט"ב: אנדרס זאהו, ארצות הברית

כשאנדרס (17) יצא מהארון, הוא זכה להרבה תגובות שליליות מהסביבה שלו. הוא ידע שהוא לא היחיד והרבה בני נוער בני גילו מתמודדים את בעיות דומות. כשהעמיק את המחקר שלו גילה שכ-40% מהצעירים שגרים ברחוב הם חברי הקהילה הלהט"בית. בשלב זה, אנדרס וחבריו החליטו לעצור את המעגל על ידי יצירת אפליקציה המחברת בין חברי הקהילה, שמה LAVENDER.O. החזון שלו הוא שאף לא צעיר אחד ירגיש בודד לעולם.

אנדרס זאהו
אנדרס זאהו © צילום מסך מהפייסבוק

השכלה גבוהה: בזארט קופה, אלבניה

בזארט (19) היה האלבני הראשון שזכה במלגת לימודים מלאה בחו"ל. החוויות המטורפות שהוא חווה מעבר לים, אשר שונות לחלוטין מאלו שחווה בארצו, גרמו לו לחשוב על כל בני גילו שלא זוכים להזמנויות כאלה. הוא הקים את יוזמת המלגות האלבניות, בה מדברים עם מורים הורים ותלמידים על ההזדמנויות הטמונות בלימודים בחו"ל, ועל הדרכים לזכות במלגה.

היוזמה פועלת בכל בית ספר באלבניה. במסגרתה, התבצעו אלפי פרויקטים חברתיים המאפשרים לתלמידים לקבל מלגה. מעבר ללימודים גבוהים, החזון של בזארט הוא ליצור רשת רחבה של מנהיגים, שישתמשו בהשכלה שלהם כדי ליצור עולם טוב יותר.

חינוך: דאלי סצ'ונפלדר, אוסטרליה

חוק חינוך חינם שמדיר את החלשים ביותר: כדי להיכנס לבית הספר בהודו צריך תלבושת מיוחדת. כשילדים מגיעים לגיל 12, הודו מפסיקה לממן את התלבושת, מה שמשאיר מאחור את המשפחות שלא יכולות לממן אותן.

דאלי (16) נתקלה במצב האבסורדי הזה במהלך טיוליה בהודו והחליטה לעשות מעשה. היא יצרה יחד עם אחיה ליין של תלבושות שחילקו לילדים בהודו. בפיילוט הראשון, סיפקו יותר מ-1300 תלבושות שגרמו ל-78% מהילדים הנושרים לחזור לספסל הלימודים, צמצמו את כמות ההריונות בגיל צעיר והעלו את הביצועים האקדמים. הם מפתחים כרגע מודל עסקי שיאפשר לספק כ-20 אלף תלבושות בכל חודש עד לשנת 2020.

אזרחות עולם: קאשה סלבנר, קנדה

כשקאשה (18) הייתה בת 14, היא השתתפה בכנס למעמד האישה של האו"ם. כנס זה היווה לה השראה ליצור את פרויקט הזריחה הגלובלי -  פלטפורמה שבה נשמעים סיפורים מעוררי השראה ופתרונות לבעיות חברתיות מכל העולם. היא טיילה במשך חצי שנה מסביב לעולם יחד עם אמה ויצרה סרט דוקומנטרי, בלוג, ספר וליין של גלויות, כאשר לכולם יש מסר של תקווה ומנהיגות אזרחית. השליחות שלה היא ליצור עולם של אזרחים גלובליים, וכן היא תורמת כ-20% מהכנסותיה לתנועות שטח.

מנהיגות צעירה: לורן סקאדר היל, ניו זילנד

לפני חמש שנים, לורן (18) הגיעה לחברת פרלמנט עם פתרון אפשרי לבעיית שקיות הפלסטיק בניו זילנד. לאחר מכן, החלה להתמקד בקידום הרעיונות שלה, מה שהיה שונה מאוד מהדברים שרוב בני גילה מתעסקים בו.
היא הרגישה שלצעירים שרוצים להשפיע באמת אין מספיק תמיכה, ולכן הקימה את אוקודה, במטרה ליצור שיתופי פעולה בין צעירים לבין מקבלי ההחלטות. הם עורכים כנסים עם אנשי מפתח, רוקמים קשרים עם מנהיגים ומקבלים כלים שיאפשרו לפתח את כישורי המנהיגות שלהם. הם השפיעו על 40 אלף צעירים, הציבו אלף צעירים במוקדי קבלת ההחלטות ובשנה הקרובה מתכוונים להתרחב גלובלית.

לורן עם חבריה © צילום מסך מהפייסבוק
תגובות