מזעזע: בונים בניין באוקראינה על קברי הנרצחים בשואה. צילום: gettyimges.ILKeystone

מזעזע: בונים בניין באוקראינה על קברי הנרצחים בשואה

בלא מעט מקומות בעולם, בהם נרצחו בדם קר יהודים בתקופות השואה - נוהגים לעשות אתרי זכרון. באוקראינה, התקבלה החלטה חדשה - להקים בניין מגורים על אדמה שנרצחו בה 5,000 יהודים. כל הפרטים

למרות שהשואה התרחשה לפני שנים רבות, וכיום לניצולים יש המשכיות ודורות חדשים ממשיכים את השושלת המשפחתית, עדיין - כל פעם מחדש הנושא מצמרר ומזעזע כל אחד ולכן, גם נוהגים לחלוק לו כבוד באתרי זכרון ובאתרי שימור, שלמען זכרם של היהודים שלא שרדו, משאירים אותם ולא מייעדים אותם למטרות אחרות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אך בעיר פולטבה שנמצאת במזרח אוקראינה, עלתה הצעה חדשה לגביי האתר בו נרצחו 5,000 יהודים. האתר תופס שטח מכובד, ואפשר לשנות את יעודו ולהפוך אותו לבניין שיוצע למכירה. ההחלטה הסופית תתקבל במהלך דיון של העיריה בשבוע הבא, ואם אכן תתקבל ההצעה - הקרקע תופשר לבניית בניין מגורים. כמובן שצעד כזה לא עבר בשתיקה, ההצעה הזו זכתה לגינויים רבים מצד האוכלוסיה היהודים ואפילו, מצד מכון הזכרון האוקראיני. בנוסף אליהם, מי שלא יכל לעמוד בשתיקה הוא השגריר הישראלי באוקראינה - יואל ליאון. ליאון, פנה אל ראש העיר של פולטבה - אולקסנדר שאמוטה, בבקשה לעצור את התהליכים: "קיבלתי פנייה מכמה ארגונים לגבי נושא דחוף שנוגע לכוונה לשנות את ייעוד האתרים בעיר למכירה. כפי שאתה יודע, במקומות אלה ממש נרצחו ונקברו אלפי יהודים ולא יהודים".

"במקומות אלה ממש נרצחו ונקברו אלפי יהודים ולא יהודים" © Keystone Features/GettyImages_IL

בהמשך, ליאון מנמק את עצמו בתקווה ויצליח להשפיע על המעשה הנורא הזה ופנה ממקום אישי, "כנציג של מדינת ישראל, כבן לניצול שואה, אני פונה אליך בשם אלה שלא יכולים לדבר עוד וקורא למצפון שלך ולמצפון חברי מועצת העיר שלך לעצור את אי-הצדק ההיסטורי הזה. הקשב לקולם של הקורבנות שמופיע בספר בראשית 'קול דמי אחיך צועקים אליי מן האדמה'".


במהלך שנות פעילותה של העיר, היא הייתה אחד המרכזים היהודיים הגדולים באוקראינה. בעיר עצמה, פורסמו לראשונה שני עיתונים חרדים חשובים - הפלס והמודיע ואם זה לא מספיק, היא הייתה מרכז חשוב של התנועה חיבת ציון.

תגובות