לא רק תפוח בדבש: כך חוגגים את תחילת השנה בעולם. צילום: gettyimages_IL/Kevin Frayer

לא רק תפוח בדבש: כך חוגגים את תחילת השנה בעולם

ניקיונות, עוגה עם מטבע זהב, מלחמות מים, ארמונות מחול ומתנות לילדים - ככה חוגגים את תחילת השנה בתרבויות ודתות שונות ברחבי העולם

ברחבי העולם, עמים שונים חוגגים את תחילת השנה באופנים שונים. לכל עם יש את התרבות והמנהגים שלו, אבל רובם מסמלים תקופה חדשה והזדמנות להתחדשות. אספנו לכם את החגיגות והמנהגים המיוחדים ביותר, שאגב - הזכירו לנו מאוד את חגי ישראל השונים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

סין

ראש השנה הסיני או בשמו השני חג האביב הוא החג החשוב והמרכזי ביותר בלוח השנה הסיני והוא מסמל את סוף החורף ותחילת האביב. החג חל ביום הראשון של החודש הראשון בלוח השנה הסיני, שלא דומה לאף לוח שנה שאנחנו מכירים. בכל שנה, מתחלף בחג הסימן האסטרולוגי של השנה. בגלגל המזלות הסיני יש 12 חיות המייצגות כל אחת שנה: עכבר, שור, טיגריס, ארנבת, דרקון, נחש, סוס, כבשה, קוף, תרנגול, כלב וחזיר. לכל אחד מהמזלות תכונות אופי המיוחסות לאנשים הנולדים בשנה זו. הימים שלפני החג מוקדשים לניקיונות קדחתניים והכנות מפרכות, רחובות סין נצבעים בצבעי אדום וזהב המסמלים אושר ושפע ומתמלאים פנסים סיניים. בערב החג מתכנסים כל בני המשפחה לארוחה חגיגית הכוללת מאכלים ובשרים בשפע, ואף חשוב מכך – דגים שלפי האמונה המסורתית אכילתם בערב החג תמנע מחסור בשנה הקרובה. 

הפנסים האדומים מקשטים את רחובות סין
הפנסים האדומים מקשטים את רחובות סין © gettyimages_IL/Ore Huiying

הודו

ההודים אינם חוגגים את ראש השנה בתאריך אחד. בחלקים השונים של הודו יש מנהגים שונים ותאריכים שונים. הדיוואלי, למשל, הוא חג פופולרי ברוב חלקי הודו וחוגגים אותו במשך ארבעה או חמישה ימים בתקופה של חודשי אוקטובר-נובמבר. אבל, רק בצפון-מערב הודו הוא נחשב לחג שמסמל את ראש השנה. בבנגל, למשל, חוגגים ראש שנה אחר, שיש לו אמנם כמה מאפיינים דומים, אבל הוא נחגג בכלל בחודש אפריל. הדיוואלי הוא אחד החגים העתיקים ביותר בתרבות ההינדית והרקע שלו קצת מזכיר את חנוכה. החג סובב סביב ניצחון הטוב על הרע, האור על החושך.  הדיוואלי מציין את ניצחונו של האל ראמה על מלך השדים ראוונה ומקושר גם לאלת השפע לקשמי. לקראת בואו של החג מקובל לנקות את הבית, לאווררו היטב ולפתוח את כל החלונות כדי לתת להשפעתה הברוכה של לקשמי להיכנס פנימה. בערב החג, החוגגים נוהגים להדליק מנורות שמן רבות ולהציבן בכל פינות הבית ומחוצה לו. בנוסף, שמי הלילה מוארים בזיקוקים. 

נרות, נרות בכל מקום
נרות, נרות בכל מקום © adobestock

תאילנד

ראש השנה התאי המסורתי נחגג בחודש אפריל והוא נחשב לחג הכי פופולרי בתאילנד. החג מסמל את תחילתה של השנה האסטרולוגית החדשה, כשהשמש נכנסת למזל טלה. בנוסף לראש השנה ההמסורתי, התאילנדים חוגגים גם ב-1 בינואר את ראש השנה המודרני. גם פה, ממש כמו בסין ובהודו, החג מוקדש לניקיון יסודי של הבית. אבל פה, התאילנדים גם שורפים דברים מיותרים. למחרת מתכנסים כל בני המשפחה לסעודה גדולה, אבל לא שוכחים לשמור בצד מנות לנזירים. יום אחרי הסעודה, לובשים החוגגים בגדים חדשים, מצטיידים בחול ובמנחות לנזירים והולכים למקדש. מהחול הם מכינים פירמידה קטנה בחצר המקדש ומקשטים אותה בדגלונים, פרחים, קטורת ונרות. עוד מנהג חשוב של החג הוא לשחרר ציפורים מכלוביהן, להחזיר דגים לנהר, ובכלל – לעשות מעשים טובים לשיפור הקארמה. אם ראש השנה ההודי מתקשר לאלמנט האור, חג השנה התאי מתקשר לאלמנט המים. הצעירים שמים מים מבושמים על ידיהם של המבוגרים מהם במחווה שמסמלת את שטיפת החטאים שלהם. בחז הזה, גם פסלי הבודהה במקדש ובבית נשטפים ביסודיות. אחרי שהתעסקנו בחלקים היותר מסורתיים, מגיע החלק הכיפי של החג - מלחמת מים! כולם מתיזים מים על כולם, וכל האמצעים כשרים. מכיוון שאפריל הוא החודש החם ביותר בתאילנד, המים מתקבלים בדרך כלל ברוח טובה ומרעננת. 

ארמונות בחול במקדש ולא בחוף הים
ארמונות בחול במקדש ולא בחוף הים © gettyimages_IL/ Taylor Weidman

איראן

נורוז הוא שמו של ראש השנה הפרסי  ובתרגום מילולי משמעות השם היא "יום חדש". גם נורוז נחשב לחג שמסמל את בוא האביב והוא היום הראשון בלוח השנה הפרסי המסורתי. את הנורוז חוגגים בחודש מרץ והחגיגות אורכות 13 ימים.  כהכנה לפרק החיים החדש לובשים החוגגים בגדים חדשים וכסמל לסיומו של החורף הם מדליקים אש, קופצים מעליה, רוקדים ושרים. החלק המרכזי בחג הוא הכנת שבעה מאכלי חג מסורתיים שכל שמותיהם בפרסית מתחילים באות סין ולכן ארוחת החג נקראת "שבעת הסינים". בנוסף, מכינים משקה חג מיוחד המורכב משבעה פירות. את הכל הם מגישים על שולחן החג ביחד עם דג, נרות וספר קודש. 

שבעת הסינים. חדי העין יכולים לראות, שגם לאיראנים יש רימון על שולחן החג
שבעת הסינים. חדי העין יכולים לראות, שגם לאיראנים יש רימון על שולחן החג © adobestock

יוון

היוונים חוגגים את  השנה החדשה ב-1 בינואר, למרות שעדיין יש כמה מסורתיים שמעדיפים לחגוג אותו ב-1 בספטמבר. ביום הזה הם גם מציינים את יום ואסילי הקדוש, שלפי המסורת הנוצרית נפטר ביום זה. ואסילי היה ממייסדי הכנסייה היוונית האורתודוקסית ונזכר בזכות טוב הלב שלו ונדיבותו כלפי העניים. נדיבותו לעניים וטוב ליבו. זה יום משפחתי, בו הילדים מקבלים מתנות (ולכן החג הזה מזכיר לנו מעט את חג המולד של הנוצרים) והוא גם כמובן עמוס במאכלים טובים כמו עוגיות קוראביאדס, דבש, ענפי זית, אגוזים, פירות טריים וסימנים אחרים לשפע, לאושר ולעושר. אבל -המאכל החשוב ביותר הוא עוגת הווסילופיתה - עוגה חגיגית וגדולה שבתוכה אופים מטבע מזהב או מכסף. בסעודת החג מחלקים את העוגה לפי סדר קבוע מראש. החתיכה הראשונה מיועדת לבזיל הקדוש, החתיכה הבאה לבית, השלישית לנציג המבוגר ביותר של המשפחה וכך הלאה עד לחוגג הכי צעיר. מי שמוצא בתוך פרוסת העוגה שלו את המטבע - יזכה למזל טוב לכל השנה! 

 

תגובות