אחרינו למדעים: מה כבר אפשר לעשות עם מדע?.

אחרינו למדעים: מה כבר אפשר לעשות עם מדע?

נעם שמיר, מנהל מפעל של חברת "טבע" בעיר כפר סבא, בטור אישי על חשיבות המדעים והתרומה של המקצוע החשוב הזה לאנשות כולה

אוקיאנוס של מילים כבר נכתב על המגיפה ו"המהפכה" שנגיף קטנטן מסין בשם Covid-19, הביא על האנושות כולה. אנחנו בולעים בצמא סיפורים מרגשים על רופאים, אחיות וצוותים רפואיים שמצילים חיי אדם ברחבי העולם, בין אם במו ידיהם, או באמצעים טכנולוגיים או בעזרת מכשור רפואי – שכולו פרי המצאתם של מדענים. אלו הם סוג של "גיבורי על" מודרניים, אם תרצו. אבל כאלה שקיימים באמת ומתהלכים בינינו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

אבל מתי בפעם האחרונה חשבתם על אותם אנשים-גיבורים שמאחורי המסכות? האנשים שעובדים במעבדות ובייצור ועל התרומה המדהימה שלהם לבריאות האנושות? האנשים שעל סמך המחקרים שלהם אנחנו מבססים את החיים שלנו ומאריכים עבורנו את תוחלת החיים כמו גם את איכותם? האנשים שאנחנו תולים את תקוותינו ביעילות ההמצאות שלהם? כמו למשל, במקרה של החיסון כנגד הקורונה שכולנו מתפללים שיפותח במהרה בימינו וישווק לכל מדינות העולם הנלחמות במערכה הקשה והעקובה מדם כנגד הוירוס המסתורי והחמקמק הזה?

© AdobeStock

ושאלה נוספת – מתי בפעם האחרונה שקלתם ללמוד את מקצוע המדעים? מתי בפעם האחרונה נכנסתם למעבדה או ערכתם ניסוי מדעי? מתי קראתם על מחקר חדש? יכול להיות שגם אתם כבר נדבקתם ב"חיידק" של המדע, שמובל על ידי סקרנות ללא גבול. אבל גם יכול מאד להיות שפשוט עוד לא יצא לכם לנסות ולהתנסות בניסויים. 

ואולי אתם בכלל שואלים - "מה אפשר כבר לעשות עם מדעים?" 

ובכן, ההתחלה, בה מונחים ונבנים היסודות היא כמובן מאד חשובה ודורשת מאמץ מסוים. אבל למזלנו מדע יכול להיות גם כיף גדול – ללמוד כיצד העולם המדהים שלנו בנוי, על החוקיות שבטבע והתהליכים שמתחוללים בתאים של היצורים השונים, על היסודות והחוקים הפיזיקליים, על עקרונות המתמטיקה – כולם גם יחד הביאו לכך שאדם צעד על אדמת הירח ודחף את הגבולות שלו אל עבר החלל האינסופי, שמחלות שנחשבו חשוכות מרפא רק במאה החולפת חלפו כלא היו מהעולם ועוד ועוד - פשוט תנו דרור לסקרנות שלכם. ויש למדע גם היבט פרקטי ומועיל לקריירה מתגמלת בעתיד. אז, עד כמה רחוק אתם יכולים להגיע מניסוי אחד קטן?

שמי נעם שמיר, אני מנהל מפעל של חברת "טבע" בעיר כפר סבא. מפעל שהוא חוד החנית של החברה עצמה ושל התעשייה הישראלית. זהו מפעל רב מוצרי שמשמש מרכז מצוינות וידע ייחודי בתחומו, מפעל שמעסיק מאות עובדים בתחומים שונים ומגוונים, שמייצר מידי יום תרופות רבות ומגוונות לאזרחי ישראל ולאזרחי מדינות רבות בעולם. 

נעם שמיר© גלית יהודה

במהלך כל תקופת הקורונה, אנחנו המשכנו במלוא הכוח להפעיל את המפעלים, מכונות הייצור, מעבדות המחקר והפיתוח, השיווק והמכירות וכן משאיות ההפצה שלנו פעלו ללא לאות וברציפות, כי מה שעמד לנגד עיננו כל הזמן הם המטופלים שצריכים להמשיך לקבל טיפול רפואי – מציל חיים או המשפר חיים ובריאות – המתבסס על התרופות שלנו. 

אנחנו גאים מאד בכך שלמרות המורכבות האובייקטיבית שנלוותה להתפרצות הקורונה ברחבי העולם, לא היתה לה כמעט השפעה על תכניות המחקר והפיתוח שלנו. להיפך, דווקא הקורונה, האיצה אצלנו תהליכים ודחפה אותנו לצמוח. כך למשל, התפתחו אצלנו יכולות דיגיטליות מתקדמות, המשמעותיות במיוחד עבור צוותי המכירות ויחידות המטה השונות שלנו. 

ולכן, כמי שנמצא בלב התעשייה הפרמצבטית (תעשיית פיתוח ומחקר התרופות) הישראלית בחרתי לקיים הרצאה בפני תלמידי שכבת ט', מכל רחבי הארץ, כדי לספר להם על מקצוע המדעים, ועל כך שלימודי מדעים בתיכון יכולים לפתוח המון דלתות לתלמידים.

© AdobeStock

המסר העיקרי שלי אליהם ואליכם הוא שעולם התעסוקה אליו הם עתידים להיכנס אליו עומד לעבור שינוי חסר תקדים, הן מבחינת עוצמתו והן מבחינת הקצב ההולך וגובר של השינוי. מספר טכנולגיות, משולבות זו בזו ומזינות זו את זו כגון מציאות מדומה, בינה מלאכותית ורובוטיקה, כריית נתונים, והדפסה תלת מימד ישנו את העולם שלנו ללא הכר בעשור הקרוב. מיליוני משרות ייעלמו מהעולם - מקצועות כגון סוכני בטוח, סוכני נסיעות, רופאי משפחה, נהגים, עורכי דין יעברו שינוי , וייווצרו מקצועות חדשים ומשרות חדשות רובן ככולן מבוססות טכנולוגיה ועתירות מדע. מתמטיקה היא השפה של היקום והיא נחוצה להבנת הפיזיקה הכימיה והביולוגיה של העולם. השפה הזו תהייה חיונית יותר מתמיד להשתלבות פורייה בעולם התעסוקה העתידי.

על כן ההמלצה שלי לתלמידים שאני מרצה מולם, וגם אליכם הקוראים, היא לבחור את מקצוע המדעים כמקצוע לימודים מורחב. לימודי המדעים מפתחים את הסקרנות הטבעית שלנו לחקור ולגלות עולמות חדשים, זאת נקודת זינוק נהדרת להרבה תפקידים שתוכלו לעשות כשתהיו גדולים. 

ולמעשה, אם תחשבו על זה ותחלמו בגדול, כל אחת ואחד מכם עשויים להיות חתני פרס נובל הבאים שיצאו מישראל, וישפיעו על עתיד העולם. 

כותב המאמר הוא נעם שמיר – מנהל מפעל טבע כפר סבא, שירצה היום (א', בשעה 11:00) ב-TEAMS על הנושא ואתם מוזמנים להצטרף בחינם. 

 

תגובות