לא רק בריטניה: המדינות שיש להן מלוכה. AdobeStock

לא רק בריטניה: המדינות שיש להן מלוכה

המלוכה הכי מפורסמת כיום היא כנראה משפחת המלוכה הבריטית שלא מפסיקה לייצר כותרות עסיסיות, אבל זו ממש לא משפחת המלוכה היחידה ברחבי העולם....

מייגן, הארי,קייט, ויליאם ואליזבת' - משפחת המלוכה הבריטית לא מפסיקה לייצר כותרות - בין אם זה בגלל הפעילות החברתית שלה והתרומה שלה ובין אם מדובר ברכילויות עסיסיות על יחסיהם של קרובי משפחת המלוכה הכי מפורסמת בעולם. אבל, זו ממש לא משפחת המלוכה היחידה!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

דנמרק

דנמרק, נקראה לעיתים קרובות "דניה", היא הממלכה האירופאית העתיקה ביותר שמתקיימת ברציפות עד היום והמדינה חברה באיחוד האירופי מאז 1973. מלכת דנמרק היא גם מלכת גרינלנד ואיי פארו. בזמן ילדות המלכה היא לא הייתה צפויה לרשת את הכתר, כיוון שאז החוק הקובע לירושת הכתר הדני היה חוק שהדיר נשים מסדר הירושה, והיה צפוי שדודה, נסיך הכתר של דנמרק יירש את אביה. אך בשנת 1953 שונה החוק וגם נשים יכלו לרשת את הכתר הדני וכך הוצבה המלכה הנוכחית- מרגרטה השנייה לעלות לשלטון. מרגרטה עלתה לכס המלוכה לאחר מות אביה בשנת 1972. היא המלכה (המונרך) הדנית הראשונה, על פי חוק הירושה החדש.

© getttyimages_IL/Schiller Graphics

בלגיה

בלגיה היא ממלכה חוקתית ודמוקרטיה וראש המדינה הוא המלך פיליפ. המדינה גובלת בהולנד בצפון, בגרמניה ובלוקסמבורג במזרח, ובצרפת בדרום, והיא שוכנת לחופי הים הצפוני במערב.

בשנת 1830, התרחשה המהפכה הבלגית: ארצות השפלה באירופה מרדו בשלטון ההולנדי. הם זכו בעצמאות, והקימו לראשונה את ממלכתם הנפרדת תוך כדי אימוץ השם הרומי של האזור בלגיה. הבלגים שאפו להקים ממלכה עצמאית ופנו למלך צרפת ברצוןלהכתיר את בנו למלך בלגיה. מלך צרפת סירב והממלכה הוצעה לנסיך הגרמני לאופולד. ב-21 ביולי 1831, יום העצמאות הבלגי, הוכתר הנסיך לאופולד למלך הבלגים, ובכך החלה שושלת המלוכה הבלגית.

© getttyimages_IL/Carl Court

יפן

יפן היא ממלכה שבראשה עומד קיסר. הקיסר היחיד בעולם. הקיסר הוא סמל של המדינה ואחדות העם, אולם הוא אינו מחזיק בסמכויות כלשהם. שושלת הקיסרים היפנית היא הארוכה ביותר בעולם, ונמשכת מעל 2600 שנה, אבל תפקידו של קיסר יפן כיום הוא סמלי בעיקרו וטקסי. הקיסר אחראי רק לחובות טקסיות ואין לו סמכות ביצועית. מבחינה פוליטית, השליט החלש בעולם. נשללו ממנו כל סמכויותיו הפוליטיות לאחר הפסד יפן במלחמת העולם השנייה. נארוהיטו הוא קיסר יפין והקיסר הראשון שנולד ביפן שלאחר מלחמת העולם השנייה. לקיסר בת- אאיקו, שנולדה ב-2001. בעשור האחרון מתקיים דיון תקשורתי בעקבות לידת הבת היחידה, סביב השאלה האם לשנות את החוק היפני המונע מנשים לרשת את הכתר. תפקיד יורש העצר הועבר לנארוהיטו ב-1991, כשנתיים לאחר מות סבו. תוארו הרשמי מעליית אביו לשלטון ועד עלייתו שלו היה "נסיך הכתר של יפן".  בשנת 2019 התחיל לכהן כקיסר, לאחר פרישת אביו מתפקיד כאשר עדיין בחיים. מדובר באירוע נדיר בהיסטוריה של יפן.

© getttyimages_IL/Pool

ירדן

ירדן היא ממלכה אשר בראש המדינה עומד המלך עבדאללה השני שירש את אביו חוסיין אחרי מותו בפברואר 1999 . ירדן קיבלה את עצמאותה מהממלכה המאוחדת של בריטניה.

המלך הוא ראש המדינה וראש הרשות השלטונית הוא המפקד העליון של הצבא, ממנה את הממשלה; מאשר חוקים, ממנה את השופטים בצו מלכותי ,ממנה את השליטים האזוריים, מכריז מלחמה והסכמי שלום. יש מספר מגבלות בסמכויותיו אך הוא יכול למנות ולהטיל ווטו על כל מוסדות השלטון ובכך הוא הפך לשליט עליון. שושלת מלכי ירדן היא ענף מרכזי של השושלת ההאשמית. ראשיתה במלך עבדאללה הראשון, בנו השני של אבי השושלת חוסיין בן עלי, אמיר מכה ומלך חג'אז. לאחר עבדאללה הראשון עברה המלכות בירושה לבנו, לנכדו ולנינו - מלך ירדן הנוכחי עבדאללה השני.

© getttyimages_IL/Jordan Pix

ספרד

ספרד היא ממלכה דמוקרטית המתנהלת לפי החוקה שהתקבלה ב-1978 אחרי סיום השלטון הדיקטטורי של פרנסיסקו פרנקו.

בראש המדינה עומד מלך ספרד- פליפה השישי. בדומה למדינות מערביות אחרות בעלות מלכות שכזו, למלך יש תפקיד סמלי בלבד. אף על פי שהוא מוגדר כראש המדינה וכמפקד העליון של הצבא, כל החלטותיו חייבות לקבל את אישור ראש ממשלת ספרד והקונגרס.

הכתר הספרדי הוא בעל מסורת של מאות שנים, ופליפה עצמו הוא צאצא של משפחות מלוכה אירופיות רבות. בין השאר, הוא צאצא של לואי ה-14 מלך צרפת, חימש (בן של הנין) של ביאטריס, נסיכת הממלכה המאוחדת, וכן חימש של ויקטוריה, אשת פרידריך השלישי קיסר גרמניה, שתיהן בנותיה של ויקטוריה מלכת בריטניה. משפחת בורבון, עליה הוא נמנה, שלטה בעבר בצרפת וקשורה גם לבית הבסבורג האוסטרי. תוארו המלא משקף את ההיסטוריה הארוכה של משפחתו ואת כבודו. 

© getttyimages_IL/Ian Waldie
תגובות